استارت‌آپ را چگونه بفروشیم؟
نکات کاربردی فروش استارت‌آپ‌ از زبان یک کارآفرین ۷.۵

استارت‌آپ را چگونه بفروشیم؟

توسط تحریریه نوپانا | ۱۳۹۶/۰۲/۲۷ - ۱۶:۰۰ | ۷ دقیقه

فروش استارت‌آپ‌ یکی از اقداماتی است که در صورت انجام صحیح، می‌تواند مؤسس آن را به موفقیت‌های بزرگی برساند.

نوپانا به نقل از زومیت: دن فاگلا مؤسس استارت‌آپ‌ Science of skill توانسته است بدون استخدام نیروی زیاد و با تکیه بر امکانات اتوماسیون، استارت‌آپ‌ خود را به موفقیت نسبی برساند و آن را به قیمتی حدود یک میلیون دلار بفروشد.

خریداران این استارت‌آپ‌ چهارساله، گروهی از کارآفرینان نرم‌افزاری بودند که ۸۰۰ هزار دلار از این مبلغ را به‌صورت نقد پرداخت کرده‌اند و بقیه را در قسط دوم پرداخت خواهند کرد. این استارت‌آپ‌ که به خاطر علاقه‌ شدید فاگلا به هنرهای رزمی و جوجیتسو تأسیس شد، دوره‌های آموزشی مرتبط با هنرهای رزمی و دفاع شخصی به کاربران می‌فروشد.

فاگلا معتقد است دوران کنونی بهترین زمان برای فروختن کسب‌وکارهای کوچک است. سرویس BizBuySell که در همین زمینه فعالیت می‌کند، اعلام کرده است تعداد استارت‌آپ‌‌های معامله‌ شده در سال ۲۰۱۶ به هفت هزار و 842 و میانگین قیمت فروش از ۱۸۰ هزار دلار در سال ۲۰۱۳ به ۲۰۰ هزار دلار در سال ۲۰۱۶ رسیده است. اما یک کسب‌وکار کوچک و خاص به‌ راحتی به فروش نمی‌رود. فاگلا معتقد است زمانی که شما قیمت بالایی در نظر دارید، حدود یک سال یا بیشتر باید برای این فروش برنامه‌ریزی کنید. او نکات زیر را برای فروش هرچه بهتر استارت‌آپ‌ نوپا ارائه می‌دهد:

مدل کسب‌وکار صحیح را پیدا کنید

فاگلا از همان ابتدا قصد داشت استارت‌آپ‌ خود را بفروشد. به بیان دیگر، او مدل کسب‌و‌کار خود را به‌ گونه‌ای طراحی کرد که فروش را به ‌عنوان یکی از اهداف اصلی آن در نظر گرفت. او سابقه‌ فروش باشگاه ورزشی نیز دارد و همین امر به او کمک زیادی کرد.

او پس از فروش اولیه‌ محصولات، توانست با تکیه بر برند شخصی خود ترافیک زیادی وارد وب‌سایت کند. در ادامه، فاگلا با دیگر مربیان هنرهای رزمی همکاری کرد و دوره‌های آموزشی آنها را در وب‌سایت خود عرضه کرد. با پیشرفت وب‌سایت، فاگلا حوزه‌ دفاع شخصی و کمک‌های اولیه را نیز به محصولات خود اضافه کرد که موجب افزایش مشتریان و کاربران وب‌سایت شد.

(همچنین بخوانید: سه درس مهم از شکست یک استارت‌آپ)

با بزرگ شدن وب‌سایت، او برخی وظایف را به سرویس‌های اتوماسیون سپرد و افراد پاره‌وقت را نیز برای کارهای مختلف استخدام کرد. زمانی که او تصمیم به فروش استارت‌آپ‌ گرفت، تعداد مشتریان به عدد مناسبی رسیده بود و تنوع محصولات نیز افزایش پیدا کرده بود.

آمارهای خوب را حفظ کنید

فاگلا تمام آمارهای مفید وب‌سایت خود را در طول فعالیت نگهداری کرده است. او معتقد است خریداران باید بتوانند به موفقیت کسب‌وکار شما اعتماد کنند. او با استفاده از نرم‌افزارهای اتوماسیون حسابداری، تمامی آمارهای فروش، درآمد، خرید، ارتباط با مشتریان و دیگر اطلاعات مالی را ذخیره کرده است. او می‌گوید فروشنده‌ استارت‌آپ‌ باید بتواند این آمارها را درک کند و برای خریداران توضیح دهد. این آمارها تصویر روشنی را از مسیر پیشرفت استارت‌آپ‌ به خریدار نشان می‌دهند.

نشان دهید استارت‌آپ‌ بدون شما هم موفق خواهد بود

اکثر خریداران به این نکته شک دارند که در صورت ترک استارت‌آپ‌ از سوی مؤسس، کارایی آن مختل خواهد شد و شرکت شکست خواهد خورد. فاگلا چهار کارمند قراردادی داشت که یکی از آنها به‌صورت دائم بر کارهای قراردادی و بازاریابی تمرکز داشت. او در این باره می‌گوید: اگر شما صاحب کسب‌وکار هستید، باید تعدادی سهام‌دار عملیاتی داشته باشید تا در صورتی که اتفاقی برای شما افتاد، بتوانند شرکت را اداره کنند.

(همچنین بخوانید: کسب‌وکار مدیران پیشین گوگل)

واسطه‌ مناسب را بیابید

اگرچه خرید و فروش کسب‌وکار و خصوصا استارت‌آپ‌، عمر کمی در کشور دارد، اما استفاده از این تجربه‌ فاگلا نیز می‌تواند در آینده مفید باشد. پیدا کردن مشاور یا فردی که آشنایی کامل به مراحل فروش شرکت‌ها دارد حیاتی است. این فرد باید بتواند خریدار مناسب با شرایط خوب برای شما پیدا کند و شرکت را به بالاترین قیمت ممکن به فروش برساند.

نکته‌ آخر این‌که اگر مدل درآمدی شما بر فروش استارت‌آپ‌ استوار است، حتما برنامه‌ای برای درآمد کسب‌شده از آن داشته باشید و تلاش کنید از تجربیات این شرکت خود در کارهای بعدی سود ببرید و با استفاده از درآمد جدید، هرچه سریع‌تر استارت‌آپ‌ دیگری تأسیس کنید.

(همچنین بخوانید: کارآفرینی که 27 بار نه شنید)

برچسب‌ها: فروشاستارت‌آپتجربه
به اشتراک بگذارید: تلگرام توییتر لینکدین لینک کوتاه:

درباره تحریریه نوپانا

نوپانا وب‌سایتی برای بررسی و تحلیل آخرین رویدادهای زیست‌بوم کسب‌و‌کارهای نوپا و کارآفرینی است. این وب‌سایت با هدف ترویج فرهنگ کارآفرینی، حمایت از زیست‌بوم استارت‌آپی و افزایش آگاهی مخاطبان در زمینه‌های مربوطه فعالیت می‌کند.