تعداد کاربران ویندوز 10 به نیم میلیارد نفر رسید
موفقیتی بزرگ برای مایکروسافت ۷.۵

تعداد کاربران ویندوز ۱۰ به نیم میلیارد نفر رسید

توسط تحریریه نوپانا | ۱۳۹۶/۰۲/۲۵ - ۱۶:۰۰ | ۱۳ دقیقه

همزمان با برگزاری کنفرانس سالیانه مایکروسافت، فناوری‌های جدید این کمپانی به همگان معرفی شد.

نوپانا به نقل از روزنامه ایران: غول‌های دنیای فناوری هر سال در قالب کنفرانس‌ها و رویدادهای مختلف، علاوه بر معرفی آخرین دستاوردها، برنامه‌های پیش روی خود را ارائه می‌دهند تا کاربران بیشتری را جذب کرده و کاربران وفادار خود را نیز مطمئن کنند که محصولات مناسبی در راه است. مایکروسافت نیز یکی از همین غول‌های دنیای فناوری است که از دهم تا دوازدهم ماه می (۲۰ تا ۲۲ اردیبهشت) کنفرانس Microsoft Build 2017 را در سیاتل، مقر اصلی مایکروسافت برگزار کرد؛ کنفرانسی که ویژه توسعه‌دهندگان است، کاربران عادی و افراد معمولی در آن حضور ندارند و مدیران این کمپانی در قالب آن، نشان دادند که مایکروسافت همچنان بر منبع باز یا اوپن سورس تمرکز دارد.

نرم‌افزارها در کانون توجه

در مراسم افتتاحیه سه ساعتهMicrosoft Build 2017 ، درباره هیچ سخت‌افزاری صحبت نشد و بحث‌ها بیشتر حول محور نرم‌افزارها، ویندوز 10 و ویژگی‌های این سیستم عامل در نسخه آپدیتی بود که پاییز روانه بازار خواهد شد. همچنین بحث دستیار صوتی کورتانا و اپلیکیشن‌هایی به میان آمد که زندگی را برای مردم جهان و کاربران راحت‌تر و جذاب‌تر می‌کند. در کنفرانس امسال به کارگیری هوش مصنوعی در بیشتر نمونه کارها از Azure گرفته تا ایکس‌باکس و آفیس در کانون توجه قرار داشت و همان‌طور که انتظار می‌رفت، این غول دنیای فناوری با دست پر به میدان آمد و انبوهی از محصولات جذاب را با خود به این رویداد آورد که همگی تحسین‌برانگیز بودند. در این کنفرانس همچنین از مایکروسافت Edge، قابلیت‌های جدید هولولنز، ویژوال استودیو کد رایگان برای ویندوز، لینوکس، windows os 10  و چند سرویس دیگر رونمایی شد.

(همچنین بخوانید: هدف مایکروسافت، کسب‌وکارهای هندی)

کنفرانس Microsoft Build یک گردهمایی سالانه است که از سال 2011 تاکنون از سوی شرکت مایکروسافت برگزار می‌شود و هدف این کنفرانس پیشبرد نرم‌افزار و توسعه‌دهندگان وب با استفاده از ویندوز، ویندوزفون و دیگر فناوری‌های مایکروسافت است. این کنفرانس پیش از این در سان‌فرانسیسکو برگزار می شد و این، نخستین بار است که محل برگزاری آن تغییر کرده و به غرب واشنگتن منتقل شده و در سیاتل برپا است. در دوره های پیشین این رویداد، ویندوز ۸، ویندوز 8.1، مایکروسافت کورتانا، دایرکت‌ایکس ۱۲ و مانند اینها ارائه شد. هر یک از این موارد برای کمپانی مایکروسافت یک اوج محسوب می‌شود و این غول دنیای فناوری هر سال حرف‌های تازه‌ای داشته است. البته در این رویداد که تنها توسعه‌دهندگان و دست‌اندرکاران حوزه فناوری حضور دارند، هر سال به شرکت‌کنندگان هدایایی نیز از سوی کمپانی مایکروسافت ارائه می‌شود و از مواردی که تاکنون به شرکت‌کنندگان دوره‌های مختلف این رویداد اهدا شده است می‌توان به تبلت سامسونگ با ویندوز ۸، نسخه پیش‌نمایش توسعه‌دهندگان، تبلت سرفیس با پوشش لمسی، نوکیا لومیا ۹۲۰، ایکس‌باکس و غیره اشاره کرد. گفتنی است ورود به این کنفرانس رایگان نیست و هریک از توسعه دهندگان باید هزینه بیش از 2 هزار دلار بپردازند.

اعلام آپدیت‌های ویندوز ۱۰

در مراسم افتتاحیه کنفرانس سالانه Microsoft Build 2017، مدیر اجرایی مایکروسافت سخنران ویژه بود و از نیم میلیاردی شدن تعداد نصب ویندوز 10 توسط کاربران و نیز قابلیت‌های جدید ویندوز 10 از جمله مجهز شدن به کلیپ بورد و Timeline در نسخه آپدیتی این سیستم عامل خبر داد؛ موضوعی که «ساتیا نادلا» به آن افتخار می‌کند و معتقد است این رقم از 400 میلیون عدد نصب در سپتامبر سال گذشته به رقم 500 میلیون در ماه جاری رسیده و جهش مناسبی محسوب می‌شود، در حالی که برخی دیگر وقتی چشم‌انداز مایکروسافت را در کنار توفیق امروز این کمپانی در جذب کاربران برای نصب ویندوز 10 می‌بینند این غول دنیای فناوری را چندان موفق نمی‌دانند. طبق استراتژی مایکروسافت که در ابتدای ورود ویندوز 10 به بازار مشخص شده بود، تعداد کاربران ویندوز 10 تا سال 2018 باید به یک میلیارد نفر برسد که به نظر این گروه، با توجه به رشد کم تعداد کاربران، بعید است مایکروسافت بتواند به چنین هدفی برسد. به اعتقاد این گروه، حذف برنامه رایگان ارتقای سیستم عامل‌های قدیمی به ویندوز 10 یکی از سرعت‌گیرهای افزایش تعداد کاربران ویندوز 10 محسوب می‌شود.

فناوری پوشیدنی برای بیماران پارکینسون

در کنفرانس Microsoft Build 2017 جای فناوری‌های پوشیدنی خالی نبود و مایکروسافت از فناوری پوشیدنی ویژه مبتلایان به بیماری پارکینسون با نام «Emma» رونمایی کرد که موفق شد قلب بسیاری از حضار را تسخیر کند. در حال حاضر بیش از 10 میلیون نفر در سراسر جهان از این بیماری رنج می‌برند و این نوآوری می‌تواند در بهبود کیفیت زندگی آنها تأثیر فراوانی داشته باشد. این فناوری پوشیدنی که همچون ساعت به مچ بسته می‌شود می‌تواند به بیماران مبتلا به پارکینسون کمک کند تا از پس کارهای روزانه خود بربیایند. نام این فناوری پوشیدنی نیز از یکی از بیماران مبتلا به پارکینسون گرفته شده که به «هایان ژانگ» دبیر ابتکارات بخش پژوهش مایکروسافت کمک کرد تا به نتیجه برسد و تولید شود. این بیماری سبب لرزش دست‌ها می‌شود ولی با کمک این دستبند می‌توان لرزش دست را آنقدر کم کرد که کاربر با وجود بیماری، بتواند به راحتی قلم در دست بگیرد، بنویسد و نقاشی کند.

(همچنین بخوانید: نبرد غول‌ها در فضای ابری)

اسپیکر هوشمند کورتانا

هوش مصنوعی و دستیار صوتی مایکروسافت نیز یکی دیگر از مواردی بود که در کنفرانس مایکروسافت به آن توجه ویژه شد. مایکروسافت پس از معرفی کورتانا، دائم به دنبال کاربردی‌تر کردن و نیز افزایش قابلیت‌های آن بوده است و «ساتیا نادلا» نیز اعلام کرد که همکاری خود را با کمپانی‌های HP و Intel آغاز کرده است تا اسپیکر بلوتوثی هوشمند کورتانا را راهی بازار کند؛ اسپیکری که کاملاً قابل رقابت با Google Home و نیز Amazon Echo خواهد بود و برخی منتظرند پاییز امسال از راه برسد و از سیستم صوتی Bang & Olufsen  نیز بهره‌مند باشد.

مایکروسافت پیشتر نیز از انعقاد قراردادی برای همکاری با Harman Kardon به منظور تولید یک اسپیکر مشابه با نام «Harman Kardon Invoke»  تا پایان سال ‌جاری میلادی خبر داده بود که برخی احتمال می‌دهند این اسپیکر هوشمند برای برقراری تماس و اجرای فرامین دیگر با اسکایپ یکپارچه‌سازی شود.

اپلیکیشن‌های ویژه

در کنفرانس امسال، ابزار توسعه اپلیکیشن محبوب مایکروسافت یعنی Visual Studio نیز برای مک(Macs) ارائه شد. این ابزار پیش از این در مرحله آزمایشی و اولیه وجود داشت و سرانجام نمونه اصلی رونمایی شد که این موضوع بسیار مورد توجه توسعه‌دهندگان اپلیکیشن قرار گرفت و حالا دیگر همه کاربران این سامانه می‌توانند به نسخه کامل آن برای برنامه‌نویسی دسترسی داشته باشند. مایکروسافت همچنین در این رویداد سه روزه فرصتی به دست آورد تا اپلیکیشن Azure را برای وسایل اندرویدی و ios ارائه کند و همچنین به کاربران اجازه دهد تا سرویس‌های ابری مایکروسافت را از طریق تلفن همراه کنترل کنند. مایکروسافت همچنین در حال مطالعه و کار روی اپلیکیشن UWP Azure، برای وسایلی است که با ویندوز 10 کار می‌کنند.

نقطه قوتی برای پاورپوینت

پلاگین Presentation Translator یا پلاگین ترجمه برای پاورپوینت نیز یکی دیگر از دستاوردهای مایکروسافت محسوب می‌شود که در Microsoft Build 2017 از آن رونمایی شد و امکان افزودن آن به اپلیکیشن دسکتاپ پاورپوینت وجود دارد. با این فناوری، کاربر از این پس می‌تواند با استفاده از رابط برنامه‌نویسی Translation مایکروسافت، محتویات اسلایدهای پاورپوینت را به صورت همزمان به 10 زبان مختلف عربی، چینی، انگلیسی، فرانسوی، آلمانی، ایتالیایی، ژاپنی، پرتغالی، روسی و نیز اسپانیایی ترجمه کند. یکی از نقاط قوت این پلاگین این است که در حالی که ترجمه انجام می‌شود، به فرمتی که برای اسلاید‌هایتان در نظر گرفته‌اید آسیب وارد نمی‌کند.

(همچنین بخوانید: فصل رونق سرمایه‌گذاری در هوش مصنوعی)

برچسب‌ها: جهانتکنولوژیرویداد
به اشتراک بگذارید: تلگرام توییتر لینکدین لینک کوتاه:

درباره تحریریه نوپانا

نوپانا وب‌سایتی برای بررسی و تحلیل آخرین رویدادهای زیست‌بوم کسب‌و‌کارهای نوپا و کارآفرینی است. این وب‌سایت با هدف ترویج فرهنگ کارآفرینی، حمایت از زیست‌بوم استارت‌آپی و افزایش آگاهی مخاطبان در زمینه‌های مربوطه فعالیت می‌کند.