موانع زیاد، روند توسعه کارآفرینی را کند کرده است
عضو ستاد اقتصاد مقاومتی در وزارت ارتباطات: ۸

موانع زیاد، روند توسعه کارآفرینی را کند کرده است

توسط المیرا بابایی | ۱۳۹۶/۰۲/۲۵ - ۱۱:۰۰ | ۶ دقیقه

سلجوقی: هر کسب‌وکار نوپایی در روندی تکرار‌شونده می‌تواند علاوه بر تولید، به افزایش ثروت ملی و اشتغال‌زایی مجدد کمک کند.

نوپانا: عضو ستاد اقتصاد مقاومتی وزارت ارتباطات در خصوص شرکت‌های دانش‌بنیان گفت: توسعه اقتصادی کشورها در سایه شرکت‌های استارت‌آپی و کسب‌وکارهای نوپا در ایران و سایر جهان بر کسی پوشیده نیست و اکثر کشورهای دنیا این مفهوم را درک کرده‌اند که شرکت‌های کوچک و متوسط، محرک اقتصادی بوده و ظرفیت رشد بالایی دارند و شرکت‌های نوپای دانش‌بنیان محور توسعه هستند.

خسرو سلجوقی با اشاره به حداقل دو خلأ اساسی مربوط به شرکت‌ها افزود: متأسفانه شرکت‌های دانش‌بنیان با دو نقیصه در ایران مواجه‌اند که لازم است برای این مشکلات چاره‌اندیشی اساسی شود. اولین نکته این است که اکثر این شرکت‌ها بدون توجه به نیازسنجی‌های بازار، محصول خود را تولید یا خدمات مختلف ارائه می‌کنند و در انتهای کار برای بازاریابی با مشکلات متعددی مواجه می‌شوند. برای رفع این مشکل، لازم است ابتدا بازار نیازسنجی شود و روی نیازهای مردم بررسی‌های دقیقی صورت بگیرد و بعد از مطالعه کامل، تولید محصول و ارائه خدمات انجام شود.

(در این زمینه بیشتر بخوانید: مشکلات بر سر راه کسب‌وکارهای نوپا در ایران)

او درباره نقیصه دوم توضیح داد: برای موفقیت در بازارهای داخلی و خارجی به این شرکت‌ها توصیه می‌شود در زیرمجموعه‌ای واحد در کنار هم قرار بگیرند و در عین‌ حال که باهم رقابت می‌کنند، ساختار اقتصادی و خوشه واحدی داشته باشند. با این راهکار، فرصت‌های بهتری در بازار خواهند داشت. این مسئله، مزیت دیگری نیز به همراه دارد که باعث می‌شود هزینه تحقیق و توسعه در شرکت‌هایی که خوشه‌ای واحد دارند تقسیم شود. این راهکار به نفع کسب‌وکار‌های نوپا خواهد بود. بزرگ‌ترین هزینه شرکت‌های استارت‌آپی هزینه تحقیق و توسعه است و بیشترین درآمد را نیز تحقیق و توسعه به دست می‌آورد. این هزینه و درآمد باید بین شرکت‌های کوچک و رقبا تقسیم شود.

عضو هیئت مدیره سازمان فناوری اطلاعات ایران اظهار داشت: کسب‌وکارهای نوپا در صورت حمایت، قابلیت تولید ثروت ملی هنگفتی برای کشور دارند. هر کسب‌وکار نوپایی می‌تواند در روندی تکرار‌شونده علاوه بر تولید، به افزایش ثروت ملی و اشتغال‌زایی مجدد کمک کند.

مجری طرح افزایش تولید محتوای دیجیتالی اقتصاد مقاومتی درادامه گفت‌وگوی خود با خبرنگار نوپانا اشاره کرد: در دنیا کارآفرینان از تسهیلات گوناگونی برخوردارند، مثلاً بین پنج تا 10 سال از دادن مالیات معاف هستند. در ایران، کارآفرینان نه ‌تنها از معافیت مالیاتی برخوردار نیستند بلکه در قوانینی مانند قانون حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان، سازمان امور مالیاتی موانع زیادی پیش رویشان می‌گذارد که در بعضی موارد باعث می‌شود کسب‌وکارهای نوپا عطای تولید را به لقایش فروخته و از ادامه طرح خود منصرف شوند.

(بیشتر بخوانید: مشکلات مشترک کسب‌وکارهای خاورمیانه)

او با اشاره به مشکلات کسب‌وکارهای نوپا گفت: یکی از مشکلاتی که استارت‌آپ‌ها با آن دست‌به‌گریبان هستند، اخذ بیمه‌های مکرر از آنهاست که بیشترین ضرر را به آنها وارد می‌کند، به‌ طوری ‌که در همه شرکت‌ها، کارکنان بیمه می‌شوند، اما سازمان تأمین اجتماعی شرکت‌ را موظف می‌کند علاوه بر بیمه پرداخت‌شده، بابت هر قرارداد نیز بیمه پرداخت کنند که همان بیمه مکرر نامیده می‌شود که این امر نوعی ظلم مضاعف بر کارآفرین‌ها است.

سلجوقی ادامه داد: یکی دیگر از مشکلات کسب‌وکارهای نوپا، پرداخت مالیات است که کمر کارآفرین را در ابتدای کار خم می‌کند. قوانین سنتی و دست‌وپاگیر که در اصلاح آنها تلاشی صورت نمی‌گیرد باید اصلاح شود.

عضو ستاد اقتصاد مقاومتی وزارت ارتباطات در انتها خاطرنشان کرد: مجوزهای شهرداری و قوانین گمرکی نیز از عوامل دیگری هستند که دست کارآفرینان را در راه‌اندازی بسته‌اند، به همین دلیل لازم است موانع موجود برطرف شود.

(همچنین بخوانید: بوروکراسی دست‌وپای فناوری را بسته است)

برچسب‌ها: ایرانقوانینکسب‌و‌کاراستارت‌آپ
به اشتراک بگذارید: تلگرام توییتر لینکدین لینک کوتاه:

درباره المیرا بابایی

المیرا بابایی

المیرا بابایی دانش‌آموخته کارشناسی پژوهشگری اجتماعی، کارشناسی ارشد برنامه‌ریزی و رفاه اجتماعی و کارشناسی خبرنگاری است. او 13 سال سابقه خبرنگاری حرفه‌ای در روزنامه‌ها و خبرگزاری‌های مطرح کشور را دارد. المیرا بابایی در زمینه اقتصاد و استارت‌آپ‌ها قلم می‌زند.