سرمایه‌گذاری جدید ام‌تی‌ان در ایران
فیبرنوری اکنون دو متولی در کشور دارد ۶.۵

سرمایه‌گذاری جدید ام‌تی‌ان در ایران

توسط تحریریه نوپانا | ۱۳۹۶/۰۲/۲۰ - ۱۶:۰۰ | ۳ دقیقه

شرکت ام‌تی‌ان به عنوان سرمایه‌گذار خارجی شبکه فیبرنوری، با وزارت ارتباطات تفاهم‌نامه امضا کرده است. 

نوپانا به نقل از آی‌تی‌ایران: شرکت ام‌تی‌ان بر سر شبکه فیبرنوری با اپراتور چهارم فیبرنوری به توافق رسیده است، آن هم درست یک هفته پس از آنکه وزارت ارتباطات مجوز توسعه فیبرنوری را به رقیب ام‌تی‌ان یعنی شرکت مخابرات هم اعطا کرده است. 

پایگاه شرکت ام‌تی‌ان در آفریقای جنوبی قرار دارد. این شرکت، تجربه حضور به عنوان اپراتور دوم موبایل (شرکت ام‌تی‌ان ایرانسل) را در ایران دارد و با شرکت راکت اینترنت آلمان هم در ایجاد استارت‌آپ‌هایی مانند زودفود، اسنپ، بامیلو و غیره، مشارکت داشته و اکنون مجوز توسعه حضور در اپراتور چهارم را نیز به دست آورده است.

به نظر می‌رسد تمهید وزارت ارتباطات در جلب توجه ام‌تی‌ان (که سالها است برای سرمایه‌گذاری در ایران با شرکت ایرانیان‌نت مشغول مذاکره است) با اعطای مجوز به مخابرات جواب داده و حالا فیبرنوری دو متولی در کشور دارد. 

شرکت مخابرات زیرساخت‌های قبلی توسعه این شبکه را دارد و قطعاً از رقیب خود، ایرانیان‌نت جلوتر است؛ اما به نظر می‌رسد این شرکت که در دولت نهم و دهم با 300 میلیون دلار سرمایه‌گذاری مستقیم و 450 میلیون دلار سرمایه‌گذاری فاینانس مجوز فعالیت گرفت، بالاخره شروع به حرکت خواهد کرد؛ هرچند که طی سالهای اخیر فرصت قابل توجهی را برای توسعه فیبرنوری از دست داده است. 

نکته قابل توجه در ارائه مجوز توسعه شبکه به شرکت ایرانیان‌نت، تمدید انحصار این شرکت است. 

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات درباره نحوه سرمایه‌گذاری در این پروژه گفته است: ایرانیان‌نت، شرکتی است که باید همه شهرهای ایران را پوشش دهد. هشت شهر از کل شهرها انتخاب شده که 49 درصد شریک خارجی و 51 درصد سهام‌دار ایرانی است.

واعظی با اشاره به انحصار ایرانیان‌نت بیان کرد: انحصار برای هشت کلان‌شهر بر‌اساس پروانه‌ای است که به ایرانیان‌نت داده شده است. این شرط را در نظر گرفتیم که اگر ایرانیان‌نت بتواند سرمایه‌گذار بیاورد انحصارش را تمدید کنیم، بنابراین با سرمایه‌گذاری MTN این انحصار تمدید می‌شود. البته شرکت مخابرات با توجه به اینکه از ابتدا شبکه‌دار غالب بود، شامل این انحصار نمی‌شود.

(همچنین بخوانید: چشم‌انداز مصرف‌کنندگان دیجیتال در ایران)

برچسب‌ها: نوآوریسرمایه‌گذاریارتباطاتایران
به اشتراک بگذارید: تلگرام توییتر لینکدین لینک کوتاه:

درباره تحریریه نوپانا

نوپانا وب‌سایتی برای بررسی و تحلیل آخرین رویدادهای زیست‌بوم کسب‌و‌کارهای نوپا و کارآفرینی است. این وب‌سایت با هدف ترویج فرهنگ کارآفرینی، حمایت از زیست‌بوم استارت‌آپی و افزایش آگاهی مخاطبان در زمینه‌های مربوطه فعالیت می‌کند.