استفاده از هوش مصنوعی در بحث‌های انتخاباتی
مقابله استارت‌آپی با اخبار جعلی (قسمت دوم) ۸

استفاده از هوش مصنوعی در بحث‌های انتخاباتی

توسط محمد پویا | ۱۳۹۶/۰۲/۲۳ - ۱۰:۰۰ | ۴ دقیقه

مبارزه با حجم زیاد اطلاعات نادرست، دغدغه دانشمندان کامپیوتر شده است.

نوپانا: در قسمت اول، از راه‌اندازی یک استارت‌آپ در زمینه مبارزه با اخبار دروغ گفته شد و بعد از آن ضرورت جهانی این مبارزه مطرح شد. در ادامه جزئیات بیشتری از این مقابله جهانی بیان می‌شود و برخی از راه‌های موجود را بررسی می‌کنیم:

کلیر واردل (Claire Wardle)، مدیر تحقیقات راهبردی یکی از موسسات مبارزه با نشر جعلیات، می‌گوید: برای جلوگیری بهتر از انتشار اخبار دروغ، باید از الگوریتم‌های پیچیده‌تر و دقیق‌تری استفاده کرد. انجام این کار توسط شخص غیرممکن است.

در این زمینه، واردل هم در اروپا و هم در آمریکا، سابقه کار دارد اما اوضاع این دو قاره در زمینه مبارزه با اخبار جعلی متفاوت است.

برای اروپا، کار دشوارتر است

در مقایسه آمریکا با اروپا، با اولین بررسی می‌توان دریافت که برای محققان آمریکایی، مسیر آسان‌تری وجود دارد. علت این مسئله تک‌زبانی بودن آمریکا و چندزبانی بودن مردم اروپا در کشورهای گوناگون است. از سوی دیگر بازار رسانه در اروپا بسیار کوچک‌تر از آمریکا است. این یعنی علاوه بر امکانات و پیچیدگی آمریکا در حوزه فناوری، در زیست‌بوم استارت‌آ‌‌پی این کشور نیز افراد بیشتری مشغول به کار هستند و در نتیجه تیم‌های بیشتری ایجاد شده و تحقیقات گسترده‌تری در زمینه مبارزه با نشر جعلیات انجام خواهد شد.

اگرچه آمریکا شرایط بهتری برای مبارزه با اخبار جعلی دارد، اما در این کشور حجم تبلیغات رسانه‌ای و شایعات کذب بسیار بیشتر از اروپا و حتی دیگر کشور‌ها است. در هر دو منطقه، حجم این‌گونه خبرها در حال افزایش است و امکان دارد به بحرانی جهانی تبدیل شود.

ورود بزرگان فناوری به میدان

برای حل این معضل، غول‌های بزرگ فناوری، مانند گوگل، وارد صحنه شده‌اند و تلاش می‌کنند در این مبارزه جهانیٍ، به نوعی سهیم باشند. پس از انتقادات بسیار علیه شایعه‌پراکنی‌هایی که در زمان انتخابات آمریکا به‌وجود آمد، فیسبوک ابزاری را در سایت خود قرار داد که کار حقیقت اخبار را بررسی می‌کرد. این ابزار در جریان انتخابات فرانسه مورد آزمون قرار گرفت و حدود سی هزار حساب کاربری فرانسوی را که اخبار دروغین و شایعات را انتشار می‌دادند، حذف کرد.

مبارزه علیه اخبار جعلی با روش‌های گوناگونی انجام می‌شود. باید دید در نهایت تلاش‌های دانشمندان علم کامپیوتر به کجا ختم می‌شود و استارت‌آپ‌هایی که در این زمینه به‌وجود می‌آیند، تا چه اندازه ابتکار و در حل این معضل جهانی نقش دارند.

استفاده از هوش مصنوعی در بحث‌های انتخاباتی (قسمت اول)

برچسب‌ها: تکنولوژیانتخاباتاستارت‌آپ
به اشتراک بگذارید: تلگرام توییتر لینکدین لینک کوتاه:

درباره محمد پویا

محمد پویا