استفاده از هوش مصنوعی در بحث‌های انتخاباتی
مقابله یک استارت‌آپ با اخبار جعلی (قسمت اول) ۸.۵

استفاده از هوش مصنوعی در بحث‌های انتخاباتی

توسط محمد پویا | ۱۳۹۶/۰۲/۲۲ - ۱۶:۰۰ | ۴ دقیقه

مبارزه با حجم زیاد اطلاعات نادرست، دغدغه دانشمندان کامپیوتر شده است.

نوپانا: از افراد فعال در زمینه مبارزه با نشر اخبار دروغین و شایعات، می‌توان به آقای آندریاس ولاکس (Andreas Vlachos) اشاره کرد. دانشمند علوم کامپیوتر که در شمال انگلیس زندگی می‌کند.

او و همکارانش به زودی از استارت‌آپی رونمایی می‌کنند که با استفاده از هوش مصنوعی، اخبار را حقیقت‌یابی می‌کند. همچنین درصدد است تا با همکاری متخصصان کامپیوتر در مکان‌های مختلف دنیا، این مسئله را گسترش داده و علیه خبرهای نادرست مبارزه کند.

ولاکس در این زمینه به خبرنگاران گفت: من تلاش می‌کنم تا برای کسانی که اخبار را در هر موقعی از شبانه روز می‌خوانند و به دنبال اخبار واقعی هستند قدم موثری بردارم. در واقع کار اصلی این است که هوش مصنوعی را وارد بحث‌های انتخاباتی و نشر خبرهای مربوط به انتخابات در اینترنت و شبکه‌های اجتماعی کنیم. این کار می‌تواند نتایج بسیار مثبتی به دنبال داشته باشد.

او خود را یکی از اعضای زنجیره هزاران متخصصی می‌داند که نگران اخبار نادرست آنلاین هستند.

ضرورت مبارزه با این‌گونه خبرها

متخصصان کامپیوتر، غول‌های تکنولوژی و استارت‌آپ‌ها، برای احقاق این هدف، یعنی مقابله فوری با اخبار نادرست، از الگوریتم‌ها و فیلترهای اطلاعاتی پیشرفته‌ای که سریع و خودکار عمل می‌کنند، کمک می‌گیرند. در گذشته برای این کار از گروه‌های حقیقت‌یاب استفاده می‌شد که ادامه آن مسیر در این دوره زمانی، ناممکن شده است. زیرا حجم اطلاعات و اخبار غلط تا حدی زیاد است که نمی‌شود با نیروی انسانی جلوی آن را گرفت.

چرا این خبرها مضر هستند؟

در فضای انتخاباتی، چیزی به اندازه اخبار دروغ و پخش شایعات، افراد را گیج و عصبانی نمی‌کند. ضربه اصلی این اخبار به اعتماد عمومی وارد می‌شود. از جایی به بعد ممکن است حجم اطلاعات و خبرهای دروغین تا حدی زیاد شود که کسی آنها را دنبال نکند یا آنقدر خبرهای راست و دروغ مخلوط شوند که هر خبری از اهمیت واقعی خود ساقط شود. به همین خاطر مردم به منابع دقیق خبری نیاز دارند و از چنین طرحی استقبال می‌کنند.

در بخش دوم مطلب، از این حرکت بزرگ و مهم بیشتر خواهیم گفت.

برچسب‌ها: تکنولوژیانتخاباتکار گروهی
به اشتراک بگذارید: تلگرام توییتر لینکدین لینک کوتاه:

درباره محمد پویا

محمد پویا