استارت‌آپ در یک شرکت سنتی
از ایده تا عمل ۷.۵

استارت‌آپ در یک شرکت سنتی

توسط محمد پویا | ۱۳۹۶/۰۲/۱۱ - ۱۰:۰۰ | ۵ دقیقه

استارت‌آپ کیوری‌سیتی از دل یک شرکت سنتی راه‌اندازی شد و در مسیر رشد است.

نوپانا: راه‌اندازی یک استارت‌آپ در دل یک شرکت سنتی بزرگ، به نظر بسیار دشوار می‌آید. در این شرکت‌ها، اصول کاری و روندهای اداری به گونه‌ای تثبیت شده است که به‌ نظر شکستن آنها غیرممکن است. یعنی انگار با تغییر آنها شرکت از بین می‌رود.

اما برخلاف این تصور، راه‌هایی برای این کار وجود دارد که آقای گیب ویهفسکی (Gabe Vehovsky) آنها را یاد گرفته است.

ویهفسکی ابتدا استارت‌آپ خود را با نام کیوری‌سیتی (Curi) که در حوزه رسانه فعالیت می‌کرد، در یکی از شرکت‌های بزرگ تلویزیون تأسیس کرد و سپس به کسب‌وکار خود هویتی مستقل داد. یعنی شرکت اصلی همچنان وجود دارد و استارت‌آپ او نیز به‌ طور جداگانه کارش را پیش می‌برد.

استارت‌آپ کیوری‌سیتی فایل‌های سه تا پنج دقیقه‌ای در مورد سلامت و همچنین مراقبت از خود و اطرافیان و حیوانات ارائه می‌دهد. هدف آنها این است که به دور از اخبار و سیاست و مسائل خیلی جدی، علاقه مردم را به حوزه خبر بیشتر کنند و موضوعات شنیدنی را با مردم در میان بگذارند.

ایده این استارت‌آپ زمانی به ذهن ویهفسکی رسید که مسئول ارتباطات شبکه و سرمایه‌گذاران تلویزیونی بود. به همبن خاطر او با شگردهای تبلیغاتی و تجاری در این حوزه، یعنی رسانه، آشنا بود.

ویهفسکی  در این زمینه گفت: «اغلب افرادی که در بخش بازاریابی تکنولوژی آموزشی، فعالیت می‌کردند، به فکر برنامه‌های بلندمدت و هزینه‌بر بودند که برای آنها تعهد سنگینی به جا می‌گذاشت. اما من در این فکر بودم که میان ستاره‌هایی که ثابت مانده‌اند، مانند شهابی که با عبورش توجه را جلب می‌کند، فعالیت کنم.

شرکت اصلی تلویزیونی، با ایده او موافقت کرد؛ اما به جای سرمایه‌گذاری یا شراکت، تنها یک تیم کوچک در اختیار او گذاشت تا در ابعاد کوچک طرحش را عملی کند.

بعد از یک سال فعالیت درون شبکه تلویزیونی، کیوری‌سیتی جایگاه خودش را در میان مردم پیدا کرد. این یعنی فرصتی برای جذب سرمایه بیشتر یا رشد در همان شرکت قدیمی.

به گزارش نوپانا، ویهفسکی، با انتخاب رشد، از شرکت قدیمی خارج شد و در دور اول شش میلیون دلار سرمایه جذب کرد. حتی بعد از جدایی این استارت‌آپ از شبکه تلویزیونی که در آن متولد شده بود، این شبکه در آن سرمایه‌گذاری کرد و به این ترتیب این استارت‌آپ به استقلال کامل رسید.

راز موفقیت کیوری‌سیتی در این بود که ایده خود را وارد میدان عمل کرد و بدون اینکه از آن کوتاه بیاید، آن را از حالت سنتی خارج کرد و تمام خطرات ممکن را به جان خرید.

مدیر این شرکت هنوز معتقد است که در مراحل اولیه کار خود هستند و تلاش می‌کنند هر روز بهتر شوند.

(این فراخبر را نیز بخوانید: چرا ایر بی‌ان‌بی ساختارشکن است، اما اوبر نه؟)
(همچنین بخوانید: عوامل شکوفایی اکوسیستم استارت‌آپی پاکستان)

برچسب‌ها: کسب‌و‌کاراستارت‌آپایدهجهاننوآوری
به اشتراک بگذارید: تلگرام توییتر لینکدین لینک کوتاه:

درباره محمد پویا

محمد پویا