ابوالحسن فیروزآبادی: آموزه اقتصاد مقاومتی دانشبنیان توصیهای مبتنی بر مبانی قرآنی است.
نوپانا به نقل از ایکنا: قائم مقام وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی بر لزوم توسعه همهجانبه و اقتصاد مقاومتی دانشبنیان براساس معارف قرآنی تأکید کرد.
ابوالحسن فیروزآبادی، قائم مقام وزیر تعاون گفت: «قرآن کریم بیان میکند ما پیامبر را با نور و کتاب روشن به سوی مردم فرستادیم.»
او افزود: «در بخشی دیگر از قرآن کریم، از این کتاب آسمانی با عنوان سراج منیر یاد شده است. قرآن کریم، کتاب دعوت و نور است. دعوت به اسلام به گفته قرآن، از سوی خدا انجام شده است و پیامبر نیز ماذون از سوی خداوند است.»
فیروزآبادی اظهارکرد: «از جمله مباحثی که در قرنهای اخیر از آن در دنیا به کرات بحث شده است، میتوان به تعابیری مانند توسعه اشاره کرد؛ بیش از ۵۰ سال است که از واژه توسعه در گفتمان رایج اقتصادی در دنیا یاد میشود. رجوع به این واژه، در واقع همان چیزی است که اسلام به آن پرداخته است؛ البته با همان شروطی که اسلام از آن سخن میگوید.»
او گفت: «غربیها کار و تلاش را منحصر به کسب سود و درآمد و سرمایه میدانند. شاخصههای توسعهای نیز پیشتر، به شکل کمی انجام میشد؛ چندی بعد متوجه شدند که با افزایش داراییها، سعادت برای بشر فراهم نمیشود.»
قائم مقام وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی تصریح کرد: «در عرصه استعمار، عدهای از کشورهای دیگر سوار بر کشتی شدند و سعی کردند که از منافع دیگر کشورها در بحث تجاری استفاده کنند؛ ولی برخی کشورها از جمله اسپانیا و پرتغال صرفاً به دنبال طلا بودند. کشورهای نوع دوم با شکست مواجه شدند، ولی کشورهای نوع اول به دلیل فتح بازارها و فرهنگها به موفقیت رسیدند.»
فیروزآبادی اظهارکرد: «استعماگران و سلطهگران دنیا، از کسانی هستند که از منظر مادی، خود به کار و تلاش نظر دارند ولی در عمل به چند مشکل برخوردهاند؛ از جمله مشاهده کردهاند که منابع تجدیدناپذیر در طبیعت در معرض نابودی قرار گرفت؛ همانطور که برآوردهای امروز در حوزه محیط زیست نیز بسیار نگرانکننده است.»
او ادامه داد: «بیعدالتی از دیگر مسائلی است که در عرصه توسعه، مشکلزا شد؛ زیرا قالبی که در توسعه در نظر گرفته شد، رشد مالی و بهرهوری بود، ولی مشاهده شد که همین جامعهای که در آن تولید ثروت انجام میشود، آرامش و خوشی و سعادت نداشت.»
قائم مقام وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی تصریح کرد: «سپس با این حقیقت مواجه شدند که غیر از مسائل مالی، سرمایههای انسانی و فرهنگی و آداب و عادات و رسوم و اعتقادات دینی نیز دارای اهمیت هستند. آنها در ادامه به مفهومی به نام توسعه همهجانبه رسیدند که جنبههای مادی و معنوی و عاطفی و رفتاری را مد نظر قرار میدهد و به همین دلیل با توجه به این مطلب، اگر بخواهیم یک توسعه اسلامی را مد نظر قرار دهیم، باید آن را از آموزههای امام راحل و رهبر انقلاب برگیریم که همان توسعه انسانی و مبتنی بر عدالت است.»
فیروز آبادی اظهارکرد: «اگر بخواهید توسعهای که مبتنی بر قرآن، شریعت، فرهنگ ملی، عدالتمحور و خودکفا باشد پیدا کنید، به مسئله اقتصاد مقاومتی میرسید؛ این اقتصاد میتواند در مقابل حوادث پایدار باشد و به لغزش دچار نشود.»
او گفت: «امروزه تغییر و تحولات جمعیتی و شهرنشینی و اجتماعی و فرهنگی و اقتصادی بسیاری در کشور ما ایجاد شده است. در همین زمینه اقتصادی باید تعریف و اجرا شود که در مقابل حوادث، پایداری داشته باشد؛ اقتصاد نفتی و دلالی هیچگاه نمیتواند ما را به هدف برساند.»
قائم مقام وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی تصریح کرد: «قرآن کریم بیان میکند که جوامع باید نوآوری و و نوزایی و کار و تلاش داشته باشند؛ این جوامع باید مبتنی بر علم پیشرفت کنند؛ زیرا علم تجلی شناخت اسرار الهی است.»
فیروز آبادی در انتها گفت: «اقتصاد مقاومتی بر اساس مباحث مطروحه از سوی رهبر انقلاب، اقتصادی درونزا و بروننگر و رقابتی است. یعنی اگر در جامعه کار و تلاش، چیزی تولید میشود در تمام دنیا قابل عرضه است.»
(همچنین این خبر را نیز بخوانید: تحقق اقتصاد مقاومتی، نیازمند نوآوری است)
(در مورد موضوع بیشتر بخوانید: اقتصاد مقاومتی: تولید-اشتغال)