پنج علت نیاز استارت‌آپ به مدیر IT
انتخاب مدیر IT، پیش از عرضه عمومی ۶.۵

پنج علت نیاز استارت‌آپ به مدیر IT

توسط تحریریه نوپانا | ۱۳۹۶/۰۲/۰۹ - ۱۶:۰۰ | ۹ دقیقه

تشکیل تیم مدیریتی درست براي بنگاه‌های دیجیتالی که برای عرضه عمومی آماده می‌شوند، حیاتی است.

نوپانا به نقل از دنياي اقتصاد: این روزها اشتهای بازار برای عرضه عمومی اولیه استارت‌آپ‌های تکنولوژی، افزایش پیدا کرده و پیش‌بینی می‌شود این روند ادامه نیز داشته باشد.

برای همه بنگاه‌های دیجیتالی که آماده عرضه عمومی می‌شوند، تشکیل تیم مدیریتی درست، مهم و حیاتی است. اگرچه این شرکت‌ها می‌دانند تکنولوژی، هسته فرآیند کسب‌وکار آنها است و محرک اصلی مزیت رقابتی آنها محسوب می‌شود، اما معمولاً مدیران IT را در مراحل اولیه تأسیس شرکت‌ خود استخدام نمی‌کنند.

در واقع، شرکت‌ها تا زمانی که نیاز مبرم به مدیر IT پیدا نکنند، اصلا به چنین سمتی فکر هم نمی‌کنند. همانطور که حضور مدیران مالی و مدیران بازاریابی برای شرکت‌ها ضروری است، مدیران IT هم نقش بسیار مهمی برای ایفا کردن دارند.

خطاب به مدیرانِ ‌عامل شرکت‌ها باید گفت پنج دلیل وجود دارد که استارت‌آپ آنها همین امروز نیازمند مدیر IT است:

شروع درست

مدیران IT معمولا زمانی آورده می‌شوند که شرکت می‌خواهد عرضه عمومی شود. در این شرایط شرکت معمولاً غرق در مشکلات کسب‌وکار شده و بسیاری از سیستم‌های داخلی آن به درستی با هم تلفیق نمی‌شوند.

واقعیت تأسف‌بار این است که مدیر IT باید بیاید و بی‌نظمی‌ سرمایه‌گذاری‌هایی را که به درستی مدیریت‌نشده، از بین ببرد. این مشکلات عبارت است از توافق‌های چندساله در مورد تکنولوژی‌های اشتباه، انتخاب‌های کوته‌بینانه و تصمیم‌‌گیری‌های فردی کسب‌وکار.

اولین مدیر IT که وارد چنین شرکتی می‌شود، به‌ جای تمرکز بر استراتژی‌های رشد، به ‌شدت درگیر این خانه‌تکانی‌ها و مستندسازی فرآیندهای دستی کسب‌وکار خواهد شد. درست این است که از همان ابتدا سرمایه‌گذاری‌های درستی روی تکنولوژی سازمان صورت بگیرد تا از هرگونه بی‌نظمی و اختلال جلوگیری شود و امکان تمرکز بر رشد وجود داشته باشد.

به‌روز ماندن 

هر چقدر تکنولوژی پیشرفت می‌کند، زندگی ما ساده‌تر و در عین حال پیچیده‌تر می‌شود. برای اینکه شرکت‌ شما رقابتی باقی بماند، به یک مدیر IT نیاز دارید تا وضع موجود را به چالش بکشد و چابکی سازمان را با تکنولوژی‌هایی که می‌توانند کسب‌وکارتان را متمایز کنند، پیش ببرد.

پیاده‌سازی تکنولوژی کار ایستایی نیست و دائم در حال تغییر است و به سرمایه‌گذاری مداوم نیاز دارد. شرکت‌ها اغلب با تکیه صرف بر مشاوران خارجی برای تصمیم‌گیری‌های IT دچار اشتباه می‌شوند و به‌ دلیل نبود شفافیت و مسئولیت‌پذیری به دردسر می‌افتند.

متکی بودن بر نظرات پراکنده مشاوران خارجی برای کارکردهای حیاتی کسب‌وکار، کافی نخواهد بود. چیزی که به آن نیاز دارید، تخصص داخلی است تا مطمئن شوید فرآیندها و تکنولوژی‌هایی که به‌کار می‌برید، شما را در رسیدن به اهداف خود توانمند می‌کند. یک مدیر IT بر سرعت و چابکی متمرکز خواهد شد و تضمین خواهد کرد سرمایه‌گذاری‌ها به بالاترین پتانسیل خود افزایش پیدا می‌کند و شرکت همگام با پیشرفت‌های تکنولوژی پیش خواهد رفت.

داشتن تصویر کلی

یک مدیر IT تنها شخصی است که برای ایجاد طرح پیوسته کاربردی و فنی برای کل شرکت، در چنین جایگاهی قرار گرفته است. 

دیدگاه همه‌جانبه این مدیران نسبت به کل کسب‌وکار، کمک می‌کند سرمایه‌گذاری‌ها را در راستای اولویت‌ها و استراتژی کسب‌وکار پیش ببرند. مدیران IT با تخصص خود بودجه شرکت را هدر نمی‌دهند و نسبت به آن مسؤولیت‌پذیر هستند. آنها می‌توانند جلوی مخارج بیهوده‌ای که صرف تکنولوژی می‌شود را بگیرند.

مدیران IT جایگاه منحصربه‌فردی در تشخیص اینکه چطور تصمیم‌های فردی کسب‌‌وکار بر بقیه سازمان تأثیر می‌گذارد، دارند.

همچنین واحدهای IT به ‌شدت بر هم‌راستا بودن عملیاتی کسب‌وکار در کل سفر مشتری متمرکز هستند. این باعث می‌شود تصویری کل‌نگرانه از کسب‌وکار داشته باشند و در نتیجه واحدهای مختلف بتوانند بر کارکرد هسته‌ای خودشان تمرکز کنند. به این ترتیب، فرآیندهای کسب‌وکار نیز ساده‌سازی می‌شوند، داده‌های فردی کنار گذاشته می‌شود و با هوش کسب‌وکاری که به‌دست می‌آورید، می‌توانید تصمیم‌های داده‌محور اتخاذ کنید.

هوشیاری امنیتی

تأمین امنیت داده‌های مشتریان برای ایجاد حس اعتماد در آنها ضروری است. حفاظت از داده‌های کسب‌وکار و دارایی‌ها و  تکنولوژی‌های خودتان در برابر تهدیدها هم به همان اندازه اهمیت دارد. به‌جای اینکه دست روی دست بگذارید تا اطلاعات شرکت‌ شما فاش شود یا یک اتفاق امنیتی بد بیفتد، تأمین امنیت اطلاعات، زیرساخت‌ها و داده‌های حساس را جزو اولویت‌ها قرار دهید.

ایمنی پیشگیرانه برای سلامت و شهرت شرکت شما لازم و ضروری است. در همان اوایل تأسیس شرکت، نظارت‌های استاندارد و قوانین لازم‌الاجرا را برای عملیات IT که مدیر IT مسئول آن است، تعیین کنید تا اطمینان خاطر داشته باشید.

هوشیاری امنیتی و مدیریت ریسک نباید مسائلی باشند که بعد از وقوع یک اتفاق بد به فکر آن بیفتید، بلکه باید در هر تصمیم مدیریتی در شرکت‌ شما لحاظ شوند.

استفاده از محصولات خودتان

اگر شرایطی پیش‌آمده که می‌توانید در سازمان از محصول خودتان استفاده کنید، حتماً این کار را انجام دهید. با سرمایه‌گذاری زودهنگام روی مدیر IT یک رقابت داخلی برای استفاده از محصول خود ایجاد می‌کنید. مدیران IT محصولات را در شرکت پیاده‌سازی می‌کنند.

مشتریان فعلی و احتمالی شما می‌خواهند بدانند آیا از محصولات خود استفاده می‌کنید یا نه و اینکه چگونه این کار را انجام می‌دهید. تعهد نشان دادن به محصولات و برتر بودن آن با اجرای آن داخل شرکت، تأثیر زیادی در ایجاد اعتماد و شفافیت دارد که در نهایت به افزایش فروش و رضایتمندی مشتریان منجر می‌شود.

همچنین می‌تواند سنگ محکی برای تیم توسعه محصول باشد و بازخورد ارزشمندی در مورد آن در اختیار شما بگذارد.

منتظر زمان عرضه اولیه عمومی شرکت‌ نمانید تا بخواهید برای استخدام مدیر IT تصمیم‌گیری کنید. نگاهی به وضعیت شرکت‌هایی که در این شرایط هستند، همه‌چیز را به خوبی نشان می‌دهد. مطمئن شوید تصمیم‌های ضعیفی در عرصه تکنولوژی نمی‌گیرید و به رشد کسب‌وکار خود ضربه نمی‌زنید.

استارت‌آپ‌ها به مدیران IT که بتوانند نتایج را درون تیم‌های کوچک مدیریت کنند، نیاز دارند. اگر تکنولوژی و نوآوری برای شرکت‌ شما حیاتی است، بهتر است هرچه زودتر فردی را برای این سمت پیدا کنید.

(در این‌باره بیشتر بخوانید: راه‌حل‌هایی برای استخدام بهترین افراد در استارت‌آپ‌ها)

برچسب‌ها: کارآفرینکار گروهینرم‌افزار
به اشتراک بگذارید: تلگرام توییتر لینکدین لینک کوتاه:

درباره تحریریه نوپانا

نوپانا وب‌سایتی برای بررسی و تحلیل آخرین رویدادهای زیست‌بوم کسب‌و‌کارهای نوپا و کارآفرینی است. این وب‌سایت با هدف ترویج فرهنگ کارآفرینی، حمایت از زیست‌بوم استارت‌آپی و افزایش آگاهی مخاطبان در زمینه‌های مربوطه فعالیت می‌کند.