سرمایه‌ها کجا هستند؟
همه آنچه برای جذب سرمایه باید بدانید ۸.۳

سرمایه‌ها کجا هستند؟

توسط عاطفه مرادی | ۱۳۹۶/۰۲/۰۶ - ۱۴:۰۰ | ۱۰ دقیقه

عمده اتفاقات خوبی که باید برای سرمایه‌گذاری روی استارت‌آپ شما بیفتد، به فضای بیرونی شما مرتبط است.

نوپانا: به عنوان یک تیم، روی استارت‌آپی فعالیت کرده و گمان می‌کنید که دیگر برای ورود به عرصه رقابتی گسترده‌تر آماده‌اید؛ همه چیز مهیا است اما فقط یک جای کار که از قضا بخش مهمی از ماجرا است، با این سؤال در ذهن شما می‌چرخد: «چگونه سرمایه‌گذاران را برای سرمایه‌گذاری روی استارت‌آپ جذب کنم؟»

به گزارش نوپانا، به عنوان یک تازه‌وارد که تجربه چندانی در این فضا ندارید، به طور قطع بارها در مقابل این سؤال قرار گرفته‌اید که چگونه می‌توانید سرمایه‌گذاران را مجاب کنید به سخنان شما در معرفی ایده‌تان گوش دهند؟

اگر در اینجای مسیر قرار گرفته‌اید، باید بدانید پیشِ روی شما دو دسته فرآیند قرار دارد؛ دسته‌ای که باید درون شما اتفاق بیفتد و دسته‌ای دیگر که باید بیرون از خود بیابید.

با خودتان چه کنید

ارتباط: اول از همه باید به این باور برسید که در اینجا ترس واقعاً برادر مرگ است. باید دل را به دریا بزنید و تا می‌توانید روابط خود را گسترش دهید. در دوره‌ای که مردم همواره از طریق اینترنت با یکدیگر در ارتباط هستند، بر شما واجب است که در ارائه کار خود به ساده‌ترین شکل، حرفه‌ای باشید. سرمایه‌گذاران باید بدانند که در هر زمانی می‌توانند با شما تماس بگیرند و بعد از امتحان باید به این اطمینان برسند که شما همیشه پاسخگوی تماس‌های خود هستید.

صداقت: صادق بودن مسئله‌ای است که به هیچ وجه جای سوال ندارد. اگر شما در ارائه ایده تجاری‌تان دچار اشتباهی به ویژه عمدی شوید باید خود را در این فضا شکست‌خورده فرض کنید. به طور قطع، تلاش برای ارائه بهترین پیش‌بینی آماری به سرمایه‌گذاران برای جلب سرمایه آنها در پروژه‌ فعلی یا بعدی بسیار طبیعی است، اما هیچ‌چیز بیشتر از خوب جلوه دادن تمامی پیش‌بینی‌ها اعتماد سرمایه‌داران را خدشه‌دار نمی‌کند.

رعایت جانب احتیاط و یا گاهی پیش‌بینی‌های نه چندان مثبت حقیقی به سرمایه‌گذار، صداقت شما را نشان می‌دهد، ضمن آنکه به آنها خاطرنشان می‌کند شما فردی واقع‌بین هستید.

با دنیای اطراف خود چه کنید

عمده اتفاقات خوبی که باید برای سرمایه‌گذاری بر روی استارت‌آپ شما به وقوع بپیوندد به فضای بیرونی شما مرتبط است.

  • سعی کنید استارت‌آپ‌های اطراف خود را بشناسید و با آنها در ارتباط باشید. اجازه دهید استارت‌آپ شما خود را در میان سایر کارآفرینان نشان دهد؛ ضمن اینکه این کار فضایی کمتر رسمی در اطراف کار نوین شما ایجاد می‌کند. این روش راهی بسیار مناسب برای دیدار با سرمایه‌گذاران و در معرض دیدِ آنها قرار گرفتن است.

در تبادل با این کارآفرینان، تماس حضوری و مشارکت در جلسات کاری آنها، شما می‌توانید از استارت‌آپ خود سخن بگویید و به این ترتیب با سرمایه‌داران مختلف آشنا شوید.

  • شما باید این چرخه باطل را بشکنید: برای پول به مشتری و برای مشتری به پول نیاز است.

شکستن این حلقه به طور قطع بسیار دشوار است، اما ساده‌ترین راه برای غلبه بر این دور باطل، یافتن مشتری یا استفاده‌کننده پیش از دسترسی به سرمایه‌گذار است. بر اساس این استراتژی، برنامه‌ای بچینید که بتوانید پیش از سرمایه هنگفت بیرونی به مشتری دست پیدا کنید. این مسئله از آن جهت مهم است که شما به عنوان یک کارآفرین تازه‌وارد در صورتی که دست به فروش زده یا خود را به مخاطب عرضه کرده باشید، بسیار ساده‌تر از آنچه گمان کنید به سرمایه‌گذار خواهید رسید. سرمایه‌گذاران به سندی نیاز دارند که ثابت کند ایده شما جواب می‌دهد و هیچ چیزی بیش از داشتن مشتری واقعی این مسئله را به آنها ثابت نمی‌کند.

  • به جای آنکه طی تماس‌هایی بدون صمیمیت از سرمایه‌داران بخواهید در میان انبوه برنامه‌هایشان به استارت‌آپ شما نیز سری بزنند، از آنها مشورت بخواهید. با این استراتژی، شما برای دریافت مشاوره سراغ سرمایه‌گذاران مورد علاقه خود می‌روید و قادر خواهید بود با آنها ارتباطی داشته باشید که به مرور زمان می‌تواند به تمایل آنها برای سرمایه‌گذاری بر ایده شما تبدیل شود. این راه، علاوه بر این به سرمایه‌گذاران این فرصت را می‌دهد تا شاهد جریان استارت‌آپ شما و ارزشی که برای آن هزینه می‌کنید، باشند.

  • گاهی ممکن است سرمایه‌داران به ایده شما باور داشته باشند، اما شما باید بدانید تمامی افکار آنها در مجموع به یک گزاره ختم می‌شود: آنها برای تداوم جریان سرمایه‌گذاری خود به پول و کسب پول بیشتر نیاز دارند. بنابراین بسیار مهم است که این سرمایه‌گذاران شخصاً چه بهره‌ای از سرمایه‌گذاری بر استارت‌آپ شما می‌برند.

در این شرایط، باید بر خود و مدل تجاری‌تان تمرکز کنید و نشان دهید چگونه سرمایه را به آنها بازخواهید گرداند.

  • در اين ميان راه ديگري هم هست: «سرمايه‌دار را با همه چالش‌های ممکن به عنوان شریک خود بپذیرید.». سرمایه‌گذاری که می‌تواند استارت‌آپ شما را چه از طریق مشاوره‌های مناسب یا ارتباطات و دانش قدرتمندتر کند، به مراتب شریک و سرمایه‌گذار بهتری است تا فرد یا گروهی که تنها شما را از جنبه‌ مالی حمایت کند.

  • از آغاز راه، این را در نظر داشته باشید که جلب‌ توجه سرمایه‌دار، کار آسانی نیست که در کوتاه‌مدت بتوانید آن را حل کنید. بنابراین پیش از آنکه به پول نیاز پیدا کنید، ارتباطات لازم با سرمایه‌داران را با گذشت زمان ایجاد کنید. در ادامه با ارائه زمان‌بندی مناسب، درباره روند پیشرفت استارت‌آپ خود آنها را مجاب کنید تا به سودمندی برنامه ایمان بیاورند و به این ترتیب جذب استارت‌آپ شما شوند. هرکسی از مجموعه‌ای با زمان‌بندی دقیق لذت می‌برد و برای همکاری با آن تمایل نشان می‌دهد.

  • از بازارهای آنلاین و سودهایی که این بازار می‌تواند برای شما داشته باشد، غافل نشوید. این بازارها کم‌ترین هزینه‌ها را برای شما دارد و فضایی فراتر از آنچه در اطرافتان دارید در اختیارتان قرار می‌دهد. شما می‌توانید پس از مدتی کسب درآمد، نظر برخی از بزرگان تجارت اینترنتی را جویا شوید تا یا همکار و سرمایه‌گذارتان شوند یا انتقادات لازم را به شما ارائه دهند.

  • در این میان مجموعه‌ای از شرکت‌ها هستند که می‌توانید روی کمک آنها حساب کنید. این شرکت‌ها که با نام شتاب‌دهنده‌ها شناخته می‌شوند حاضرند در ابتدای راه بخشی از حمایت‌های مالی و فراهم کردن دفتر کار استارت‌آپ شما را بر عهده بگیرند و پس از مدتی شما را در معرض سرمایه‌گذارانی قرار دهند که می‌دانند ممکن است به شما و ایده‌تان تمایل داشته باشند. در این راه شما فقط باید آن‌چنان خوب باشید که این شرکت‌ها را در ابتدای راه نسبت به آینده خود امیدوار کنید.

تمام نکات بالا را اگر یک استارت‌آپ در هرنقطه دنیا ازجمله ایران باشید می‌توانید به کار ببرید؛ دیگر همه‌چیز به همت و ایده‌ای برمی‌گردد که شما تا امروز آن را در ذهن پرورانده‌اید.

(همچنین در این باره بخوانید: چهار پیش‌فرض ضروری برای جذب سرمایه)

برچسب‌ها: سرمایه‌گذاراستارت‌آپمنابع‌مالیموفقیت
به اشتراک بگذارید: تلگرام توییتر لینکدین لینک کوتاه:

درباره عاطفه مرادی

عاطفه مرادی

عاطفه مرادی دانش‌آموخته روزنامه‌نگاری از دانشگاه علامه است. او فعالیت خبری خود را از سال 89 آغاز کرد و سابقه همکاری با نشریات، روزنامه‌ها و خبرگزاری‌های مختلف را دارد. او سابقه دبیر سرویسی چندین نشریه را نیز در کارنامه خود دارد.