مستعدبرتر باید کارآفرین برتر شود
رئیس بنیاد ملی نخبگان: ۸

مستعدبرتر باید کارآفرین برتر شود

توسط تحریریه نوپانا | ۱۳۹۶/۰۱/۲۹ - ۱۴:۴۰ | ۷ دقیقه

ستاری: برای رسیدن به اقتصادی پویا، نیاز است تفکر دانش‌بنیان جایگزین تفکر منبع‌محور شود.

نوپانا به نقل از به پایگاه اطلاع‌رسانی بنیاد ملی نخبگان: براساس منویات مقام‌معظم‌رهبری مبنی بر لزوم تشکیل هسته‌های نخبگان و پژوهشیِ مأموریت‌محور در دانشگاه‌ها، بنیاد ملی نخبگان طرح شهید احمدی‌روشن را طراحی و اجرا کرد.

بر همین اساس، نشست افتتاحیه تشکیل هسته‌های نخبگانی (طرح شهید احمدی روشن) با حضور دکتر سورنا ستاری، معاون علمی‌وفناوری رئیس‌جمهور و رئیس بنیاد ملی نخبگان، در دانشگاه صنعتی شریف برگزار شد. در این مراسم، دکتر ستاری، طرح شهید احمدی روشن را یکی از اقدامات بنیاد ملی نخبگان در راستای هدایت جامعه نخبگان دانست.

وی با اشاره به لزوم اصلاح در جهت اقتصاد کشور، گفت: «برای رسیدن به توسعه و اقتصادی پویا، نیاز است تفکر دانش‌بنیان جایگزین تفکر منبع‌محور شود.»

ستاری ادامه داد: «ایران کشوری است که از تاریخچه قوی در علم، فناروی، کارآفرینی و تجارت برخوردار است؛ بنابراین زیبنده نیست اقتصاد امروز کشور از نظر ذهنی و فکری به نفت و گاز و سایر منابع زیرزمینی متکی باشد.»

معاون علمی‌وفناوری رئیس‌جمهور با بیان اینکه بزرگترین کشورهای دنیا در عرصۀ اقتصاد، در حوزۀ علم نیز سرآمد هستند، اظهار داشت: «علم و اقتصاد دوشادوش یکدیگر در حرکت هستند به‌همین دلیل پژوهش‌های دانشگاهی و تحقیقات دانشگاهی باید توجیه علمی داشته باشند. به‌عبارت دیگر، پژوهش با پول دولتی حاصلی جز انتشار مقاله‌های غیرکاربردی ندارد.»

رئیس بنیاد ملی نخبگان تصریح کرد: «در برخی حوزه‌ها مانند علوم مرزی بین دانش و تحقیقات بنیادین، حضور و حمایت مالی دولت الزامی است؛ اما در بخش تحقیقات کاربردی، تزریق پول دولتی آسیب‌های بسیار به دنبال دارد.»

وی با اشاره به موضوع اشتغال نخبگانی، یادآور شد: «دانش‌آموخته دانشگاهی برای اشتغال دو راه دارد؛ یا وارد عرصۀ استخدام شود و یا به سمت کارآفرینی حرکت کند. با این حال باید دانست، اشتغال استخدامی، اعتمادبه‌نفس، خلاقیت و توان فرد مستعدبرتر را به تاراج می‌برد؛ در حالی که اگر همین فرد وارد کارآفرینی شود علاوه بر اشتغال‌زایی برای خود و دیگران، می‌تواند ارزش‌افزوده چشمگیری را نیز حاصل کند.»

ستاری ادامه داد: «امروزه در کشور ما، استارت‌آپ‌هایی وجود دارند که ارزشی بیش از دوهزار میلیارد دارند. برخی از استارتاپ‌ها نیز با رشد هزار درصدی در سال در حال حرکت هستند. این مهم حاکی از آن است که هر مستعدبرتر می‌تواند کارآفرینی برتر باشد که در کمترین بازۀ زمانی ارزش‌افزوده میلیاردی حاصل کند. از سوی دیگر، بازار داخلی کشور نیز مستعد ایده و طرح نو و خلاقانه است و محیطی بکر برای فعالان عرصۀ کارآفرینی و دانش‌بنیان محسوب می‌شود.»

معاون علمی‌وفناوری رئیس‌جمهور گفت: «مهارت‌آموزی برای خوداشتغالی و کارآفرینی، یکی از شاخصه‌های فرهنگ ایرانیان است. با مطالعۀ فرهنگ ایران می‌توان به ‌خوبی به اهمیت جایگاه کارورزی و کارآموزی پی برد. در گذشته فرد برای حضور فعال در بازار، ابتدا در کنار یکی از افراد موفق کار می‌کرد و در طول مدت حضور، هر روز بر مهارت او افزوده می‌شد تا جایی که پس از چند سال، خود به فردی موفق در بازار سرمایه تبدیل می‌شد. امروزه نیز شتاب‌دهنده‌ها همین روند را دنبال می‌کنند و تلاش دارند در کمترین زمان و با بهترین کیفیت ممکن، فرد مستعدبرتر را برای حضوری فعال و موفق، در بازار واقعی کسب‌وکار دانش‌بنیان آماده کنند.»

رئیس بنیاد ملی نخبگان، سرمایه‌گذاری خطرپذیر را یکی از شاخص‌های شرکت‌داری دانش‌بنیان دانست و با اشاره به افزایش چشمگیر ارزش شرکت‌های دانش‌بنیان، خاطرنشان کرد: «در اقتصاد نوین، محصولات و خدمات یک شرکت ارزش‌گذاری نمی‌شوند بلکه خود شرکت‌ها مورد ارزیابی و ارزش‌گذاری قرار می‌گیرند و این دقیقاً تفاوت بین تفکر نوین اقتصاد با نگرش سنتی آن است.»

ستاری درک صحیح از توان و قابلیت‌های فردی، ارتقای حس‌اعتمادبه‌نفس، تلاش مستمر و پشتکار را از جمله نیازهای اولیه برای موفقیت در عرصۀ کارآفرینی برشمرد و با اشاره به لزوم تشکیل کارگروهی در این حوزه، یادآور شد: «تشکیل هسته‌های نخبگان و پژوهش و طراحی و اجرای طرح شهید احمدی‌روشن، بنا بر همین ضرورت، در بنیاد ملی نخبگان انجام شده پیگیری شده است.»

او در پایان با بیان اینکه اجتماع نخبگان باید دِین خود را به کشور ادا کنند، بر لزوم ارتقای حس‌مسئولیت‌پذیری آنها در قبال جامعه‌ بومی تأکید کرد و گفت: «کشور برای رسیدن نخبگان و مستعدان‌برتر به موفقیت، متحمل هزینه‌های بسیاری شده است؛ بنابراین ضروری است این افراد نیز تلاش کنند با اثرگذاری مثبت در روند حرکتی، دِین خود را به ایران اسلامی ادا کنند.»

لازم به ذکر است استفاده از توانمندی‌های دانشجویان مستعد در جهت حل مشکلات جامعه، هدایت آنها برای شناسایی مسائل راهبردی کشور، ایجاد شبکه دانشجویان مستعد و خبرگان دانشگاهی و صنعتی، افزایش اعتماد دستگاه‌های اجرایی، مراکز علمی و بخش‌خصوصی به برگزیدگان و همچنین افزایش مهارت اجتماعی و روحیه خودباوری این دانشجویان، مهمترین اهداف طرح شهید احمدی‌‌روشن است که به ابتکار دکتر محمود سعادت، قائم مقام بنیاد ملی نخبگان طراحی شده است.

دریافت اعتبار فن‌یاری در تمام دوره اجرای طرح، استفاده رایگان از دوره‌های آموزشی عمومی و تخصصی، شرکت در دوره‌های فرصت مطالعاتی در خارج از کشور، استفاده از بیمه پایه، اشتغال و تکمیلی، استفاده از اعتبار هسته پژوهشی زیر نظر مسئول هسته، استقرار در فضای هم‌افزا در کنار هسته‌های دیگر، استفاده از شبکه آزمایشگاه‌های راهبردی و شرکت در اردوهای علمی و فرهنگی از جمله مزایای این طرح است.

برچسب‌ها: ایرانکارآفریناشتغال
به اشتراک بگذارید: تلگرام توییتر لینکدین لینک کوتاه:

درباره تحریریه نوپانا

نوپانا وب‌سایتی برای بررسی و تحلیل آخرین رویدادهای زیست‌بوم کسب‌و‌کارهای نوپا و کارآفرینی است. این وب‌سایت با هدف ترویج فرهنگ کارآفرینی، حمایت از زیست‌بوم استارت‌آپی و افزایش آگاهی مخاطبان در زمینه‌های مربوطه فعالیت می‌کند.