زیباترین دفترهای کار چه شکلی هستند؟
نکاتی برای جذابیت محیط کار استارت‌آپ‌ها ۷

زیباترین دفترهای کار چه شکلی هستند؟

توسط محمد پویا | ۱۳۹۶/۰۱/۲۶ - ۱۳:۰۰ | ۳ دقیقه

جمع کردن اشیای گران‌قیمت و لوکس در دفتر کار، برای زیبایی آن کافی نیست.

نوپانا: فضاهای کار تیمی در تمام دنیا روزبه‌روز بیشتر می‌شوند. اغلب استارت‌آپ‌ها بعد از رشد اولیه و جذب همکاران، به یک دفتر کار خوب هم نیاز دارند. محلی که از هر نظر متناسب با نوع کسب‌وکار باشد.

(در این‌باره بیشتر بخوانید: دفتر کار، آری یا خیر)

به گزارش نوپانا، بعد از اینکه متوجه ضرورت داشتن دفتر شدیم و مکانی را متناسب با توانایی مالی استارت‌آپ خود انتخاب کردیم، چند مورد مانند توجه کردن به زیبایی، راحتی و وجود فضای کاری کافی، بیش از هرچیزی در یک دفتر اهمیت دارد. در ادامه با پنج نمونه از زیباترین دفترهای کار آشنا می‌شویم. دفترهایی که در نوع خود بی‌نظیر هستند و صاحبان کسب‌وکارها می‌توانند با شناخت بیشتر، از آنها ایده بگیرند.

 ۱- کرو کالکتیو (Crew Collective)

«دفتر کار ما، متعلق به شما است.» این جمله، شعار این محل کار زیبا در کانادا است. جایی که در گذاشته ساختمان یک بانک در مونترال بوده است. معماری این ساختمان بسیار دیدنی است؛ طاق‌های ضربی، لوسترهای زیبایی که از سقف آویزان شده‌اند و سنگ‌های مرمر و برنز به‌کار رفته، زیبایی این بنا را چند برابر کرده است. یکپارچگی فضا و بافت یکدست و هماهنگ، مهم‌ترین نکته در این ساختمان است. نکته‌ای که بسیاری از کارفرمایان آن را نادیده می‌گیرند و خیال می‌کنند اگر هرچیز زیبایی را بدون توجه به تناسب، کنار هم بگذارند، فضای بهتری خواهند داشت. چیزی که در این دفتر کار به خوبی اجرایی شده است. دفتر بزرگی که برای خوردن قهوه و پذیرایی یکی از بهترین نمونه‌ها به شمار می‌رود.

2- مینیستری آو نیو (Ministry of new)

این دفتر کار زیبا و دیدنی در بمبئی هند قرار دارد. نکته قابل توجه این است که این محل جایی فراتر از دفتر کار است. در طراحی داخلی آن کیفیت و راحتی وسایل و ابزار کار از اهمیت بسیار ویژه‌ای برخوردار بوده است. در واقع این دفتر تلفیقی است از طراحی اروپایی در کنار مشخصه‌های خاص محلی. نکته حائز اهمیت دیگر در این دفتر آرامش آن است که در گیاهان، رنگ‌ها، ابزار و نور طبیعی آن وجود دارد و مالکان آن به جای شلوغ‌کاری بیش از حد و استفاده از ابزار و رنگ‌هایی که حس تنش را القا می‌کنند، راحتی افراد را در اولویت قرار داده‌اند و این محیط دلپذیر را طراحی کرده‌اند.

3- نئوهاوس هالیوود (Neuhouse Hollywood)

کمتر دفتری پیدا می‌شود که مانند این دفتر فرد را تحت تاثیر قرار دهد. هر جای آن داستانی دارد و بر اساس ایده‌ای طراحی شده‌ است. در سال‌های دور، یک ساختمان رادیو و یادآور هالیوود بوده و اکنون یک دفتر کاری بسیار دیدنی. در این دفتر نیز تلفیق سنت و هنر مدرن به کار رفته است؛ به‌گونه‌ای که در کنار طراحی و نورپردازی و دیوارهای مدرن، شاهد وسایل داخلی سنتی هستیم که اغلب از فرهنگ افریقایی گرفته شده‌اند. این ترکیب فضایی گرم و حرفه‌ای به‌وجود آورده است متعلق به هیچ دوره زمانی نیست. در حقیقت تلفیق سنت و مدرنیته همیشه بد نیست و تازه اگر با دقت و رعایت اصول زیبایی‌شناختی انجام شود، زیبایی محیط را همانند این دفتر زیبا، دوچندان می‌کند.

4- وی‌ورک ویهالی لو (Wework Weihai Lu)

این دفتر زیبا و بزرگ، که در شانگهای چین در حال فعالیت است، بازسازی شده‌ یک ساختمان داروسازی است که حدود هفتاد سال قدمت داشت. این ساختمان پنل‌های گوناگونی دارد و در طراحی آن چوب نقش مهمی دارد. بخصوص در ساخت ابزار و وسایل مانند چراغ‌های برق و میزها که اغلب از چوب‌های قدیمی ساخته‌ شده‌اند. دیواره‌های سنگی زیبا و صندلی‌های چرمی راحت. ویژگی این ساختمان بزرگ این است که از ابزاری که در ظاهر برای یک کسب‌وکار مدرن بی‌فایده‌اند ساخته شده است. علاوه بر ان هر بخش این دفتر کار، معرف فرهنگی خاص است. در وسط بخش‌های گوناگون این ساختمان یک حیاط گردهمایی وجود دارد که انگار فرهنگ‌های مختلف را به هم وصل می‌کند.

5- دِ ورک پروجکت (The Work Project)

این دفتر کار زیبا تجلی است از مهمان‌نوازی و فرهنگ مردم هنگ‌کنگ. اولین مواردی که در این دفتر به چشم می‌خورند عبارتند از: کتابخانه‌ای جالب، معماری حرفه‌ای، طراحی داخلی و وسایل راحت که مشخص است پشت هرکدام از آنها فلسفه‌ای نهفته است. وسایل این دفتر آنقدر خاص انتخاب شده‌اند که گویی فقط برای این دفتر تولید شده‌اند و وجه متمایز کننده این دفتر همین است. در هنگ‌کنگ سقف‌ خانه‌ها را بلند نمی‌سازند و شاید تنها ایراد این دفتر بلند بودن سقف آن باشد که هرچند خیلی‌ها این را یک مزیت می‌دانند، ولی در کل هیچکدارم از زیبایی و راحتی این دفتر چیزی کم نمی‌کند.

برچسب‌ها: خلاقیتکسب‌و‌کارجهان
به اشتراک بگذارید: تلگرام توییتر لینکدین لینک کوتاه:

درباره محمد پویا

محمد پویا