گفت‌وگو با مدیرعامل استارت‌آپ تحویل گل «بلوم‌دت»
اسرار زندگی کارآفرینان بزرگ؛ قسمت سوم ۷

گفت‌وگو با مدیرعامل استارت‌آپ تحویل گل «بلوم‌دت»

توسط سارا فتح آبادی | ۱۳۹۶/۰۱/۳۱ - ۱۱:۰۰ | ۱۷ دقیقه

دیوید بلدو: رعایت نکاتی ساده می‌تواند افراد را به بالاترین بهره‌وری در زندگی خود برساند.

نوپانا: برای دیوید بلدو (David Bladow) کارآفرینی، یک کسب‌وکار خانوادگی است. بنیان‌گذار و مدیرعامل استارت‌آپ رشد یافته تحویل گل بلوم‌دت (BloomThat) می‌گوید این استارت‌آپ به‌وسیله افرادی اداره می‌شود که هرگز رئیسی برای خود نداشتند. پدربزرگ، مادر، پدر و پدرخوانده او همگی خود یک کارآفرین بوده‌اند. این طرز فکر هنوز هم بین آنها اجرا می‌شود. او هر روز برای رسیدن به محل کار با همسرش کالی (Callie) که مدیر تولید شرکت است همسفر است.

به گزارش نوپانا، شرکت بلوم‌دت در سال 2013 در شهر سانفرانسیسکو با هدف افزایش تجربه در تحویل گل راه‌اندازی شد. تا سال 2015 ریسک سرمایه آن به 6/7 میلیون دلار افزایش پیدا کرد که دارای سود زیادی بود و عامل تحویل روزانه گل در شهرهای لس‌آنجلس، سانفرانسیسکو و نیویورک و تحویل روز بعد در سراسر کشور شد.

بلدو می‌گوید تجربه کار با بلوم‌دت به او مسئولیت‌پذیری را یاد داده است، اینکه چطوری به میان چیزهایی فراتر از کنترل‌تان پرتاب نشوید و بر چیزهایی که می‌توانید به‌درستی بر عهده بگیرید تمرکز کنید.

بخش‌هایی از گفت‌و‌گوی وب‌سایت entrepreneur با دیوید بلدو در خصوص موفقیت در کارش را باهم مرور می‌کنیم:

شما روز خودتان را چگونه آغاز می‌کنید؟

به‌طور طبیعی من شب‌ها بیدار هستم اما خود را عادت دادم که صبح‌ها از خواب بیدار شوم به خاطر اینکه این‌طوری خیلی بهتر است؛ اما من 10 تا 20 دقیقه را به خواندن کتاب و مدیتیشن اختصاص می‌دهم و یک ساعت زودتر به محل کارم می‌رسم و یک فنجان قهوه می‌خورم و پیاده‌روی می‌کنم و با همسرم در داخل ماشین صبحانه می‌خوریم و روز خود را شروع می‌کنیم.

در پایان یک روز چه کارهایی انجام می‌دهید؟

معمولاً برنامه‌های تلویزیونی را برای آرامش خود تماشا می‌کنم. بعضی مواقع هم همراه با همسرم آشپزی می‌کنم و قبل از خواب هم نیم ساعت کتاب می‌خوانم. من قبلا از 24 ساعت تنها 7 ساعت به خودم و خوابم اختصاص می‌دادم اما باید بدانیم که «زمان استراحت» مسئله مهمی است.

کتابی که دیدگاه شما را تغییر داد، چه بوده است؟

 کتاب مراقبه‌ها (Meditations) نوشته مارکوز اورلیوس (Marcus Aurelius). اساس آن بر زندگی کردن در حال، پذیرش تغییرات و داشتن یک مجموعه ساده اخلاقی استوار است.

برای حفظ تمرکزتان چه کاری انجام می‌دهید؟

پیش از آغاز هفته جدید برای هر روز آن هفته برنامه می‌چینم و از خود درباره کارهایی که باید هر روز انجام شود سؤال می‌پرسم. در بالای لیست برنامه‌ها سه نمونه از مهم‌ترین کارها در هفته پیش رو را مشخص می‌کنم. این‌ها چیزهایی هستند که باید رویشان تمرکز داشته باشم. با سپری شدن هفته آن لیست را اصلاح می‌کنم و در ساعات متعدد روز به آن مراجعه می‌کنم.

دوست داشتید وقتی بزرگ می‌شوید چه شغلی داشته باشید؟

بازیکن تیم بسکتبال NBA. من می‌خواستم که یک بازیکن بسکتبال و یک کارآفرین باشم. من همیشه می‌خواستم که برای خودم کار کنم حتی وقتی که یک کودک بودم و نمی‌دانستم چه کاری می‌خواهم انجام دهم. پدربزرگ، مادر، پدر و پدرخوانده‌ام همه کارآفرین هستند، هیچ‌کدام رئیس نداشته‌اند و من چیز بیشتری از کارآفرینی نمی‌دانستم اما من با چنین طرز تفکری بزرگ شدم.

از بدترین رئیسی که تاکنون داشته‌اید چه چیزی یاد گرفته‌اید؟

«خیلی سریع قضاوت نکنم». زمان بیشتری را به تفکر درباره تعامل از دیدگاه شخص مقابلم اختصاص دهم. این به شما اجازه می‌دهد که نقطه‌نظر مؤدبانه‌تری را پیش روی بگذارید و در مورد آن صحبت کنید.

وقتی‌که درباره وضعیت فعلی کار و موفقیت‌هایتان فکر می‌کنید، چه کسی را دارای بیشترین تأثیر بر خود می بینید؟

پدرم ارزش سرسختی و پشتکار را به من یاد داد. او یک کارآفرین است. من نوسانات ابتدایی کسب‌وکار و فراز و فرود داشتن آن را از نزدیک دیده‌ام. شما باید سرسخت باشید و سخت کار کنید اما اغلب جنگیدن در تاریک‌ترین لحظه‌ها آسان است. «فقط ساکت نباشید» این موضوعی است که تفاوت‌ها را می‌سازد. بعد از پدرم، همسرم که برای کار در بلوم‌دت استخدام شده است، او یک مشوق بزرگ و جسور است.

کدام یک از سفرهایتان شما را تغییر داده است؟

سفری که موجب ملاقات من با همسرم شد. به خاطر اینکه از همان ابتدا من او را به‌عنوان یکی از افرادی که به کسب‌وکار من وارد می‌شود می‌دیدم.

چه چیزی برای شما الهام‌بخش بوده است و چرا؟

من از ایلان ماسک (Elon Musk) بسیار الهام گرفته‌ام. او به نحوی عمل می‌کند که مردم «بزرگ‌تر» فکر کنند و جوانه‌ای برای این شاهکار عجیب به وجود می‌آورد که انسانیت را تعریف می‌کند. داشتن مردمی که درباره ایده‌ها بی‌پروا و شجاعانه فکر می‌کنند، مورد خوبی برای این است که از آن انگیزه بگیرند. پدربزرگ من هشت کلاس بیشتر تحصیلات نداشت ولی به داشتن یک نوع واگن باری در مسیر کالیفرنیا امیدوار بود و موفقیت را بیرون از خودش می‌دید. او با مجموعه‌ مغازه‌های مبل‌فروشی شروع کرد و در زمانی که موفق شده بود ده مغازه داشت. او فردی است که کارش را با هیچ‌چیز شروع کرد. من همیشه با اشتیاقی که او برای کارها داشته است، تشویق شده‌ام.

اولین شغل شما که چیزهای مهم و مفید را به شما یاد داده است، به‌نحوی‌که هنوز هم از آن استفاده می‌کنید چیست؟

 شغل خانوادگی ما رستوران‌داری است. قبل از وارد شدن به حیطه گل‌ها از زمانی که در صنعت غذا بودم با رستوران «In-n-Out» آشنا شدم. من متوجه شده‌ام که ما تنها نیاز داریم تا چند کار کوچک را بیاموزیم و همان چند مورد را به نحو احسن انجام دهیم و بدانیم که ارتباطی میان سادگی و آسانی و نیز اجرا وجود دارد و شما می‌توانید به همین طریق کاری کنید که مردم حتی پشت یک سد صف بکشند.

 بهترین توصیه‌ای که به شما شده است چیست؟

مدت‌ زمانی بود که من کنترلی روی اوضاع و امور نداشتم و حس بدی نسبت به آنچه در حال اتفاق بود داشتم. وقتی با یکی از سرمایه‌گذاران دراین‌باره صحبت کردم او گفت که «وقتی مثل احمق‌ها فعالیت داشتن را متوقف کنید همچون احمق‌ها هم دیگر احساسی ندارید»؛ بنابراین وقتی شما برای بر عهده گرفتن مسئولیت تمام چیزهایی که در حال اتفاق است آماده اید، شما در تمام مدت درصدد متوقف کردن احساس احمق بودن هستید.

بدترین توصیه‌ای که تاکنون شنیده‌اید چه بوده است؟

وقتی‌که من کار در بلوم‌دت را شروع کرده بودم یک تعداد زیادی از افراد معتقد بودند که این مدل کار نتیجه نخواهد داد. اگرچه آنها قصد بدی نداشتند اما اکنون خوشحال هستم که به آنها اعتنایی نکرده‌ام. این‌گونه از توصیه‌ها را به شوخی بگیرید و به راهتان ادامه دهید و به جلو بروید.

نکات کلیدی که نسبت به آن بسیار اطمینان دارید چیست؟

زود از خواب بیدار شوید و زمان خود را ذخیره کنید. وقتی‌که در موقعیتی که باید باشید هستید، به مردم اجازه ندهید که کلام شما را قطع کنند، فقط نه بگویید و از گفتن آن احساس خوبی داشته باشید. اگر شما بتوانید این سه مورد را انجام دهید شما می‌توانید محکم و استوار و در کاری سودده باقی بمانید.

تعادل میان کار و زندگی برای شما به چه معنا است؟

برای من به معنای داشتن زمان کافی بعد از کار روزانه برای پیدا کردن تعادل و لذت است. اگر آشپزی کنم زمانی با همسرم صرف می‌شود یا در آخر هفته به اسکی می‌روم. آخر هفته زمان خوبی برای جدایی از کار است. کارآفرین بودن برای اینکه بخواهید این راه را کنار بگذارید و سخت‌تر کار کنید زمینه را فراهم می‌کند اما کار شما سود‌ده و سازنده نیست. اگر شما بتوانید زمانی را برای استراحت پیدا کنید کار شما مؤثرتر خواهد بود نسبت به مواقعی که ساعاتی را تنها برای کار اختصاص می‌دهید.

شما چگونه از فرسودگی شغلی جلوگیری می‌کنید؟

من نسبت به نگه‌داشتن زمانم سخت‌گیرتر شده‌ام. وقتی‌که باید از اداره بیرون بروم، کم پیش می‌آید که توقفی داشته باشم. هر سه یا چهار ماه به خودم یک هفته مرخصی می‌دهم. مطمئن باشید که شما چیزهایی که انتظار دارید را در حال حاضر دارید.

وقتی شما با یک بحران و سد ساخته‌شده مواجه می‌شوید چه شیوه نوآورانه‌ای را به کار می‌گیرید؟

به نظرم کلید اصلی، تحرک است. من پیاده‌روی می‌کنم اما خیلی زیاد هم میزها را جابه‌جا می‌کنم و با وضعیتی که در محل کار خود ایجاد می‌کنم شبیه خانه‌به‌دوشان هستم. من به این نتیجه رسیده‌ام که تغییر در مکان به من کمک می‌کند.

در حال حاضر در حال یادگیری چه موضوعی هستید؟

در حال یادگیری برنامه مدیتیشن هستم برای این که درباره تمرکز حواس چیزهایی یاد بگیرم. مهم‌ترین چیزی که یک کارآفرین می‌تواند انجام دهد این است که خودش را در یک مکانی قرار دهد که ذهنش فعال و تازه می‌شود و هر چقدر تمرین بیشتری داشته باشد به آرامش و تمرکز، زودتر دست پیدا می‌کند.

مصاحبه‌های دیگر را در قسمت‌های بعدی بخوانید.

اسرار زندگی کارآفرینان بزرگ: (قسمت اول)

اسرار زندگی کارآفرینان بزرگ: (قسمت دوم)

برچسب‌ها: کسب‌و‌کارکارآفریناستارت‌آپموفقیت جهانایده
به اشتراک بگذارید: تلگرام توییتر لینکدین لینک کوتاه:

درباره سارا فتح آبادی

سارا فتح آبادی

سارا فتح آبادی دانش‌آموخته علوم ارتباطات اجتماعی دانشگاه تهران است. او تجربه نویسندگی در رسانه‌های متعددی مثل روزنامه و رادیو را دارد و در حال حاضر در حوزه کارآفرینی و استارت‌آپ‌ها مشغول به فعالیت است.