رفاتک؛ مسیری برای تغییر راهبردها و پلن‌ بانک‌ها
گزارش اختصاصی از رویداد رفاتک چلنچ؛ ۸

رفاتک؛ مسیری برای تغییر راهبردها و پلن‌ بانک‌ها

توسط تحریریه نوپانا | ۱۳۹۸/۰۷/۲۲ - ۱۷:۲۸ | ۱۰ دقیقه

ظهر روز یکشنبه تفاهم نامه‌ای بین بانک رفاه کارگران و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برای حمایت از استارتاپ‌ها و فین‌تک‌های حوزه بانکداری با هدف توسعه زیرساخت‌های صندوق سرمایه‌گذاری برای ایده‌ها به امضا رسید.

نوپانا به نقل از کلیک، رویداد «رفاتک چلنج» با حضور علیرضا دلیری، معاون توسعه مدیریت و جذب سرمایه معاونت علمی هادی ویسی رئیس مرکز رفاتک بانک رفاهحسین رحمتی از مدیران بانک رفاه  برگزار شد.

رفاتک شتاب دهنده ای است که بانک رفاه در نظر دارد در آن برای حل مسائل بانکی از استارتاپ‌ها و فین‌تک‌های حوزه بانکی کمک بگیرد. رفاتک چلنج نیز در راستای همین هدف‌ و به چالش گذاشتن مشکلات بانکداری برگزار شد.

حسین رحمتی عضو هیئت مدیره بانک رفاه نیز در این رویداد گفت: «ما اعتقاد داریم جهت ایجاد رفاه و فضا برای تغییر فضاهای کسب و کار صنعت بانکداری باید از خلاقیت جوانان استفاده کرد. برای رخ دادن این اتفاق بانک‌ها نیز باید همیاری و همکاری خوبی داشته باشند و بستری را برای پیشبرد این هدف فراهم کنند.»

او ادامه داد: «بانک رفاه به ۲۸ میلیون مشتری، ۱۸ میلیون کارت بانکی و ۳ میلیون بازنشسته خدمات بانکی ارائه می‌دهد و به همین جهت تلاش می‌کند از قابلیت های جدیدی که در حوزه کسب و کارها به وجود آمده استفاده کند.»

رحمتی با اشاره به این نکته که تغییرات جمعیتی و دیجیتالی شدن بانک‌ها باعث شده بانک‌ها به سمت بانکداری باز بروند افزود: «ما نیز در راستای همین رویکرد مدیریتی به سمت بانکداری نسل سوم و چهارم قدم برداشته‌ایم.  بانک رفاه سال گذشته مرکز نوآوری رفاتک را با هدف مشارکت و سرمایه گذاری افتتاح کرد که منجر به برقراری ارتباط بسیار تنگاتنگ بین بانک رفاه و دانشگاه‌های بزرگ ایران شد.»

او ادامه داد: «استفاده از ظرفیت های بخش خصوصی از مهم‌ترین رویکردهای رفاتک چلنج است که اعتقاد دارد راهبردها و پلن‌های بانک باید تغییر کنند.»

رحمتی در انتها افزود: «تعدد قانون‌گذاران حوزه فین تک، تعریف نشدن قانون اخذ کارمزد، قوانین و مقررات تسهیل‌گر از چالش‌هایی است که سر راه استارتاپ های مالی وجود دارد  و باید آن‌ها را رفع کرد.»

در ادامه علیرضا دلیری، دستیار معاون علمی و فناوری رئیس جمهور با اشاره به این که فعالیت‌های نوین و فناورانه معمولا از شرکت‌های خصوصی شروع می‌شود و آن‌ها در این حیطه پیشتازند، افزود: «اما در حوزه فناوری‌های بانکی و پولی بانک‌های ما توانسته‌اند قدم های‌ خوبی بردارند. هر چند این فعالیت‌ها باید زودتر از این‌ها انجام می‌شد اما در این حد نیز می‌توان گفت اتفاق میمونی برای نهادهای پولی کشور رخ داده است.»

او تاکید کرد: «بر اساس تحقیقی که در سوئد انجام شده، ۹۸ درصد مردم نسبت به گذشته مراجعه حضوری به بانک ندارند و در کشور ما نیز باید مسیری طی شود تا به این هدف برسیم. بانک‌ها طی چند سال گذشته رشد خوبی در الکترونیکی کردن خدمات خود داشته‌اند ولی نیازی که اکنون در دنیا حس می‌شود، دیجیتالی کردن بانکداری است. در دنیای امروز، استارتاپ‌ها با استفاده از فناوری‌های نوین طوری رشد می‌کنند که به سرعت جایگزین شرکت‌های بزرگ در این زمینه می‌شوند.»

دلیری با اشاره به اینکه یکی از بسترهای مهم که وقت روزانه را می‌گیرد فعالیت‌های مالی هستند، ادامه داد: «این‌روزها استارتاپ‌های مالی و فین‌تک‌ها آمده‌اند تا زمان را برای ما مدیریت کنند، فین‌تک‌ها این روزها به همین واسطه توسعه پیدا کرده‌اند.»

معاون توسعه مدیریت و جذب سرمایه معاونت علمی تصریح کرد: «اگر نتوانیم تا ۲ سال آینده بستر فعالیت برای استارتاپ‌ها را توسعه دهیم، از این قافله جا خواهیم ماند. روز‌به‌روز اقبال حضور فیزیکی برای دریافت خدمات کمتر می‌شود و ما باید به همین سمت حرکت کنیم. در آینده نه چندان دور حضور فیزیکی باید برای مشاوره مالی باشد نه انجام کارهای خدماتی.»

او درانتها افزود: «باید بگویم که استارتاپ‌ها باعث توسعه بانک می‌شوند، یقین دارم در بستر بانک رفاه نیز این اتفاق رخ خواهد داد و شرایطی ایجاد می شود تا سنگ‌هایی که سر راه استارتاپ‌ها وجود دارد، یکی یکی برداشته شوند.»

هادی ویسی، رئیس مرکز رفاتک در خصوص این رویداد که با حضور فعالان اکوسیستم استارتاپی، فین‌تکی و بانکداری کشور برگزار شد؛ گفت: «اردیبهشت امسال در مرکز رفاتک مستقر شدیم و تاکنون حامی بیش از ۱۰ رویداد بوده‌ایم، مرکز نوآوری رفاتک کنار دانشگاه شریف‌ راه‌اندازی شده است. در این مدت ۱۶۹ طرح را بررسی کردیم. پنج طرح به امضای قرارداد رسیده‌اند و امیدواریم با پشتوانه بانک رفاه به چالش‌های حوزه بانکداری کمک کنیم.»

ویسی با اشاره به این نکته که بازار بانک‌ها مهم‌ترین سرمایه است که رفاتک به ارمغان می‌آورد، ادامه داد: «سرمایه اصلی که ما برای شرکت‌ها می‌آوریم، اعتبار، اعتماد و بازار بانک‌هاست. رویداد امروز حل مساله است و فرایند آن به این شکل است که تعدادی از چالش‌های حوزه بانکداری را در معرض خوش فکری استارتاپ‌ها قرار بدهیم و از راه‌حل‌های فناورانه آنها استفاده کنیم.

مراحل پیش تولید رویداد امروز را از خرداد آغاز و از بین مسائل مطرح شده، ۳ چالش را انتخاب کردیم تا استارتاپ‌ها بتوانند راه‌حلی برای آنها انتخاب کنند، چالش‌های امروز به عمد طوری انتخاب شده اند که ملموس‌تر باشند. پس از این مسائل بسیار بزرگ‌تری به چالش گذاشته خواهد شد.»

او در خصوص چالش‌ها گفت: «امروز مسائل طرح می‌شوند و استارتاپ‌ها باید تا ۲۰ روز آینده راه‌حل‌های‌ آنها را از طریق سایت رفاتک برای ما ارسال کنند. پس از دو ماه راه حل هایی که برای ما ارسال شده، بررسی می‌شود و تیم‌ها به بدنه بانک متصل خواهند شد. در نهایت روی سه تیم سرمایه گذاری صورت می گیرد، البته سرمایه‌گذار سه تیم اول از همین الان مشخص هستند.»

برچسب‌ها: استارتاپفین تکعلیرضا دلیریرفاتک
به اشتراک بگذارید: تلگرام توییتر لینکدین لینک کوتاه:

درباره تحریریه نوپانا

نوپانا وب‌سایتی برای بررسی و تحلیل آخرین رویدادهای زیست‌بوم کسب‌و‌کارهای نوپا و کارآفرینی است. این وب‌سایت با هدف ترویج فرهنگ کارآفرینی، حمایت از زیست‌بوم استارت‌آپی و افزایش آگاهی مخاطبان در زمینه‌های مربوطه فعالیت می‌کند.