رهبر انقلاب: ثروت از ناحیه علم به دست می‌آید
پژوهش را جدی بگیریم ۱۰

رهبر انقلاب: ثروت از ناحیه علم به دست می‌آید

توسط عباس خاراباف | ۱۳۹۵/۱۲/۲۷ - ۱۱:۰۰ | ۳ دقیقه

از همه این حرف‌هایی که گفته شد مهمتر مسئله علم و تحقیق و پژوهش است.

نوپانا: بخشی از بیانات رهبر انقلاب در باب دانش و پژوهش:

از همه این حرف هایی که گفته شد مهمتر مسئله علم و تحقیق و پژوهش است...
پول فی نفسه اقتدار نمی‌آورد. آنی که اقتدار می‌آورد، دانش است. امروز اگر آمریکا پیشرفتگیِ علمیِ خودش را نمی‌داشت، نمی‌توانست در دنیا اینجور زورگوئی بکند و در همه‌ مسائل عالم دخالت بکند...
ثروت هم اگر به دست می‌آید از ناحیه علم به دست می‌آید علم را اهمیت بدهید. اینی که من سال‌هاست روی مسئله‌ علم، تحقیق، پژوهش، پیشرفت، نوآوری، شکستن مرزهای علمیِ موجود تکیه می‌کنم، به خاطر این است. بدون انواع دانش، اقتدار کشور امکان‌پذیر نیست. دانش اقتدار می‌آورد.

دیدار جمعی از نخبگان علمی کشور ۶/آبان/۸۸


پژوهش خیلی مهم است. البتّه ما پژوهشگاه‌هایی داریم، خوب هم هست امّا خود دانشگاه‌ها باید پژوهش‌محور بشوند؛ پژوهشگاه درست کنند، پژوهشکده درست کنند و خود دانشگاه بشود پژوهش[محور]. منافاتی هم ندارد که بیرون هم باشند، پژوهشگاه‌ها و پژوهشکده‌های بیرونی وجود داشته باشند امّا خود دانشگاه‌ها بشوند پژوهش‌محور.

دیدار رؤسای دانشگاه‌ها، پژوهشگاه‌ها، مراکز رشد و پارک‌های علم و فناوری ۲۰/آبان/۹۴


ما اگر تحقیق را جدی نگیریم، باز سال‌های متمادی بایستی چشم به منابع خارجی بدوزیم و منتظر بمانیم که یک نفر در یک گوشه دنیا تحقیقی بکند و ما از او یا از آثار تألیفی بر اساس تحقیق او استفاده کنیم و اینجا آموزش بدهیم. این نمی‌شود؛ این وابستگی است؛ .....من بارها گفته ام که ما از شاگردی ننگمان نمی‌کند که شاگردی کنیم؛ استاد پیدا بشود، ما پیش او شاگردی می‌کنیم؛ اما از این ننگمان می‌شود که همیشه و در همه موارد شاگرد باقی بمانیم؛ این که نمی‌شود.

دیدار اساتید و رؤسای دانشگاه‌ها ۹/مهر/۸۶

برچسب‌ها: ایراندانشفرهنگ و جامعهاقتصاد دانش‌بنیان
به اشتراک بگذارید: تلگرام توییتر لینکدین لینک کوتاه:

درباره عباس خاراباف

عباس خاراباف

عباس خاراباف دانش آموخته مهندسی هوافضا است. او از سال ۱۳۸۴ به صورت حرفه‌ای در رسانه‌های مختلف به روزنامه‌نگاری علمی و ترویج دانش و فناوری مشغول بوده است. عباس خاراباف سابقه سردبیری، دبیری تحریریه و دبیر سرویسی چندین نشریه معتبر را دارد.