استارت‌آپ‌های اسلامی
در فستیوال فناوری تگزاس ۷.۵

استارت‌آپ‌های اسلامی

توسط تحریریه نوپانا | ۱۳۹۵/۱۲/۲۲ - ۱۷:۰۱ | ۴ دقیقه

حضور مدیران مسلمان با استارت‌آپ‌های جدید در فستیوال، مدرن و در عین حال مذهبی بودن را نشان می‌دهد.

نوپانا به نقل از خبرگزاری بین المللی قرآنی ( ایکنا)، «شاهد امان‌الله» که یک مدیر مسلمان آمریکایی و از بنیانگذاران پایگاه Affinis Labs است، می‌گوید: وقت آن رسیده است که دیدگاه جهان نسبت به مسلمانان در فضای مجازی تغییر کند.
او می‌افزاید: «نمی‌خواهم صحبت از اسلام در اینترنت به مبارزه با تروریسم محدود شود».
امان‌الله به فستیوال (2017SXSW) آمده است تا نشان دهد که واقعیت چیز دیگری است، واقعیت اکوسیستمی در حال توسعه از استارت‌آپ‌های اسلامی است.
در دنیای فناوری تحت سلطه الگوی آمریکایی، جوانان «سیلیکون ولی» (Silicon Valley)  غول‌هایی جز استیو جابز و پول نمی‌شناسند، پس ایده استارت‌آپ‌های دینی ممکن است عجیب و غریب به نظر برسد.
«کریس عبدالرحمن»، شهروند آمریکایی که در سال ۲۰۰۱ اسلام آورد، تجربه تلخی در این باره دارد و می‌گوید: «هنگامی که در جست‌وجوی حمایت مالی برای سایت ( Launchgood) بودم، همه دست رد به سینه‌ام زدند و حتی یک سرمایه‌گذار به من گفت ایده بسیار خوبی است ولی صندوقی که برایش کار می‌کنم کمک مالی به طرح‌های دینی را ممنوع کرده است».
با این همه در حال حاضر روزانه به‌طور متوسط ۲۰ طرح جدید روی ( Launchgood) گذاشته می‌شود و سایت به مقاطعه‌کاران مسلمان سراسر جهان امکان داده است از زمان تأسیس در سال ۲۰۱۳ تاکنون ۱۳ میلیون دلار درآمد داشته باشند.

ابرار حسین، استیو جابز فناوری مسلمانان

 کریس تنها کسی نیست که با تکیه بر ایمان خود وارد دنیای استارت‌آپ‌ها شده است. در انگلستان «شازیا سالم» با ایجاد (ieat)، شرکتی که غذاهای حلال انگلیسی می‌فروشد، جای خود را در این قلمرو باز کرده است؛ از سال ۲۰۱۴ پنج شرکت دیگر از او پیروی کرده‌اند.
 همچنین در اندونزی «دیان پلانگی» موفق شده است در اینستاگرام برای برند لباس‌های اسلامی خود ۵ میلیون هوادار گرد آورد و کارهایش را به سراسر جهان صادر کند.
«شازیا سالم» می‌گوید: ما در ابتدای راه هستیم و مشغول نوشتن قوانین چیزهایی که اکوسیستم استارت‌آپ‌های اسلامی خواهد بود. امکان توسعه این استارت‌آپ‌ها وجود دارد. در جهان یک میلیارد و ششصد میلیون مسلمان وجود دارد و اگر فقط جوانانی که از این کار استقبال می‌کنند را به حساب آوریم، بازاری ۷۰۰ یا ۸۰۰ میلیونی خواهیم داشت.
کریس عبد‌الرحمن می‌گوید: «چیزی که کم داریم این است که این حرکت جان بگیرد».
استیو جابز یا بیل گیتسِ فن‌آوری مسلمانان شاید «ابرار حسین» باشد. او مسئول صندوق سرمایه‌گذاری (Elixir Capital) است که ۲۵۰ میلیون دلار را در اکتبر ۲۰۱۶ برای تأمین مالی استارت‌آپ‌های اسلامی بسیج کرد. او امیدوار است که در آینده‌ای نه چندان دور، فردی مسلمان یا زنی محجبه در رده استیو جابز  و یا الون ماسک، مدیر (Tesla) ظهور کند.

برچسب‌ها: جهانتکنولوژیاستارت‌آپفرهنگ و جامعه
به اشتراک بگذارید: تلگرام توییتر لینکدین لینک کوتاه:

درباره تحریریه نوپانا

نوپانا وب‌سایتی برای بررسی و تحلیل آخرین رویدادهای زیست‌بوم کسب‌و‌کارهای نوپا و کارآفرینی است. این وب‌سایت با هدف ترویج فرهنگ کارآفرینی، حمایت از زیست‌بوم استارت‌آپی و افزایش آگاهی مخاطبان در زمینه‌های مربوطه فعالیت می‌کند.