جنگ تازه در بازار تجارت الکترونیکی هند
صف‌آرایی علیه انحصار؛ ۸

جنگ تازه در بازار تجارت الکترونیکی هند

توسط تحریریه نوپانا | ۱۳۹۷/۱۰/۳۰ - ۱۱:۲۱ | ۸ دقیقه

آمازون و وال‌مارت حالا با یک رقیب جدید و ثروتمند محلی و قوانین تازه مواجه‌اند.

نوپانا به نقل از آی‌تی ایران، بازار تجارت الکترونیکی هند حالا ثروتمندترین مرد هند و آسیا در اندیشه راه‌اندازی  در هند است.

او امروز اعلام کرده که تلاشی را برای رقابت با آمازون و وال‌مارت (صاحب فلیپ‌کارت Flipcart بزرگترین خرده فروش آنلاین هند ) آغاز کرده است.

موکش آمبانی صاحب صنایع Reliance، بزرگترین مجموعه صنعتی هند امروز اعلام کرد که این شرکت به دنبال راه‌اندازی پلتفرم جدیدی برای ۱.۲ میلیون خرده فروش و صاحب فروشگاه در گوجرات است.

آمازون و وال‌مارت هیچ فضایی را در رقابت علیه هم خالی نمی‌گذارند. آنها  رقابت خود در داخل خاک آمریکا بر سر خرده فروشی را به سرزمین هند کشاندند. فلیپ‌کارت تنها شرکت هندی بود که نتوانست در رقابت با آمازون حتی در زمین خودی موفق باشد به همین دلیل آنها سرانجام بخش عمده سهام خود را به شرکت آمریکایی وال‌مارت دادند که جدی‌ترین رقیب آمازون در جهان محسوب می‌شود.

جنبشی علیه مهاجرت داده

حضور ثروتمندترین فرد هند برای ایجاد یک خرده فروش محلی و رقابت با این دو شرکت بزرگ خارجی با کمک قوانین جدید داخلی هند فراهم شده است.

بر اساس این قوانین جدید شرکتهای تجارت الکترونیکی از اول فوریه ۲۰۱۹ اجازه فروش کالاهای خود را ندارند. به نوعی این کار حمایت از خرده‌فروشها و تولیدکننده‌های هندی است.

موکش آمبانی ثروتمندترین فرد هند و آسیا از رقیب تازه محلی برای آمازون و وال مارت می‌گوید: بسیاری از آنها که طی ماه‌های اخیر از قراردادهای یک طرفه و تبعیض آمیز شرکتهای تجارت الکترونیکی و همکاری با برخی از فروشندگان خاص انتقاد کرده‌اند.

موکش آمبانی می‌گوید که شرکت تجارت الکترونیکی جدید او پلتفرمی در مقابل شرکتهای سیلیکون ولی خواهد بود.

او در سخنرانی خودش در گوجرات گفت: همچنان که ماهاتما گاندی جنبشی را علیه استعمار سیاسی هند رهبری کرد ما هم باید در کنار هم جنبشی را علیه مهاجرت داده راه‌اندازی کنیم.

موکش آمبانی : همچنان که ماهاتما گاندی جنبشی را علیه استعمار سیاسی هند رهبری کرد ما هم باید در کنار هم جنبشی را علیه مهاجرت داده راه‌اندازی کنیم.

آمبانی افزود: برای موفقیت هند در این انقلاب مبتنی بر اطلاعات ما باید کنترل و مالکیت داده‌های مربوط به هند را به داخل هند بازگردانیم. به عبارت دیگر ثروت هند باید در داخل هند باقی بماند.

او خطاب به نخست وزیر هند که در سالن حضور داشت گفت: جناب نخست وزیر! من مطمئنم که شما این (جلوگیری از خروج داده) را به عنوان ماموریت اصلی دیجیتالی هند مورد توجه قرار خواهید داد.

شرکت reliance هم اکنون یک خرده فروشی بزرگ در هند است که با ۳.۵ میلیون خریدار از طریق ۱۰ هزار فروشگاه در ۶۵۰۰ شهر هند در تماس است.

با این حال رقابت باید در زمین بازی تجارت الکترونیکی رقابتی بزرگ را با آمازون آغاز کند.

پیش از این فلیپ‌کارت دیگر شرکت هندی هم نتوانسته بود جلوی آمازون را بگیرد و مجبور به فروش بخش عمده سهامش به وال‌مارت دیگر شرکت خارجی شد.

به این ترتیب هنوز هندی‌ها نتوانسته‌اند بازار تجارت الکترونیکی هند را در اختیار خود داشته باشند.

شرکت reliance پیش از این یک شبکه مخابراتی را در سال ۲۰۱۶ در هند راه‌اندازی کرد که توانست بسیاری از بازیگران قدیمی بازار مخابرات در هند را از دور خارج کند. این شرکت هم اکنون ۲۸۰ میلیون مشترک در هند دارد.

اعلام حضور شرکت reliance به شایعات مربوط به حضور این شرکت در بازار تجارت الکترونیک خاتمه می‌دهد. پیش ازاین گفته شده بود که این شرکت در شکل دادن پیش‌نویس قانون جدید تجارت الکترونیکی در این کشور دخالت داشته است.

قوانین تجارت الکترونیکی هند سختگیرانه می‌شود

قوانین تجارت الکترونیکی هند اجازه فروش کالا به شرکتهای تجارت الکترونیکی خارجی فعال در این کشور را نمی‌دهد.به همین دلیل آنها مجبور به استفاده از فروشندگان دیگر و بزرگتر کردن مارکت پلیس هستند. با این حال آنها اخیرا یاد گرفته‌اند که شرکتهایی را اطراف خود ایجاد کنند که همان محصولات آنها را به صورت عمده می‌خرند و سپس از طریق پلتفرم مارکت پلیس آنها به بازار عرضه می‌کنند. به این ترتیب و با این تمهید شرکتی چون آمازون همچنان کنترل خود را بر زنجیره تامین محصول حفظ کرده است.

پیش نویس قانون تجارت الکترونیکی هند که این هفته اعلام شده سیاست‌های مربوط به تجارت الکترونیکی را به سمت تجار محلی تغییر داده است. آمازون و فلیپ‌کارت گفته‌آند در حال ارزیابی سیاست‌های جدید هستند.

هند طی سال‌‌های اخیر به لطف کاهش قیمت اینترنت و افزایش گوشی هوشمند به سرعت آنلاین شده است. آنها در سال ۲۰۱۶ با پیشی گرفتن از آمریکا به دومین بازار بزرگ اینترنت تبدیل شدند. چین همچنان نخستین بازار اینترنت جهان است.

بازار تجارت الکترونیکی هند از رشد تعداد کاربران اینترنت سود بسیاری برده است.

بر اساس گزارشها بازار تجارت الکترونیکی هند تا سال ۲۰۲۶ به ۲۰۰ میلیارد دلار می‌رسد. در سال ۲۰۱۷ این بازار بالغ بر ۳۸.۵ میلیارد دلار بوده است.

برچسب‌ها: هندآمازونتجارت الکترونیکاستارت‌آپوال مارتخرده فروشی آنلاین
به اشتراک بگذارید: تلگرام توییتر لینکدین لینک کوتاه:

درباره تحریریه نوپانا

نوپانا وب‌سایتی برای بررسی و تحلیل آخرین رویدادهای زیست‌بوم کسب‌و‌کارهای نوپا و کارآفرینی است. این وب‌سایت با هدف ترویج فرهنگ کارآفرینی، حمایت از زیست‌بوم استارت‌آپی و افزایش آگاهی مخاطبان در زمینه‌های مربوطه فعالیت می‌کند.