صحبت‌های مخترع وب در مورد وضعیت آن
نگرانی‌های تیم برنرز لی ۷.۵

صحبت‌های مخترع وب در مورد وضعیت آن

توسط محمد پویا | ۱۳۹۵/۱۲/۲۲ - ۱۳:۳۵ | ۵ دقیقه

زمانی مسئله وجود وب‌سایت بود، اما امروز چطور بودن آن مهم است.

نوپانا: تیم برنرز لی، دانشمند بریتانیایی علوم رایانه در گفتگویی تازه گفته است: « 28 سال از زمانی که تزِ وب جهان‌گستر (WWW) را ارائه کردم می‌گذرد. خیال می‌کردم که به‌زودی وب در اختیار تمام مردم در هر مکانی قرار می‌گیرد و همه می‌توانند از این سیستم تبادل اطلاعات و انتشار ایده‌ها استفاده کنند. تا حدودی این رویا عملی شده است، اما در 12 ماه اخیر سه مانع اصلی بر سر راه این مسیر، توجه مرا جلب کرده است که به نظر از پتانسیل واقعی این سیستم جلوگیری می‌کنند»

1- ما کنترل خود را روی اطلاعات شخصی از دست داده‌ایم

سیستم کسب‌وکارهای امروزی، یا همان تجارت الکترونیک، به‌گونه‌ای است که اطلاعات شخصی ما را با محتواها و خدماتی معاوضه می‌کنند. اما آیا می‌توان با اطمینان گفت که این اطلاعات در جای امنی ذخیره می‌شوند و افراد و شرکت‌های دیگری به آن‌ها دسترسی ندارند؟ بعضی دولت‌ها از این اطلاعات در راستای سیاست‌گذاری‌های خود استفاده می‌کنند و به حریم خصوصی افراد بدون اجازه آن‌ها تعرض می‌کنند.

2- پخش شایعات در فضای وب بسیار ساده است

امروزه مردم اخبار و اطلاعات را از طریق رسانه‌های اجتماعی و موتورهای جستجو دریافت می‌کنند. این سایت‌ها با بیشتر شدن تعداد کلیک‌ها، درآمد بیشتری کسب می‌کنند و آن‌ها با توجه به نیازهای ما و مواردی که بیشتر جلب توجه می‌کند، مطالب خود را انتخاب می‌کنند. اخبار جعلی، اتفاقات شوکه‌کننده، شایعات و اینگونه موارد بیشترین جذب مخاطب را درپی دارد. در نتیجه اغلب این سایت‌ها از این راه آسان مخاطب خود را بالاتر می‌برند.

3- تبلیغات سیاسی، شفافیت لازم را ندارند

تبلیغات سیاسی خیلی زود به یک صنعت تبدیل شد و این حقیقت وجود دارد که مردم اغلب اطلاعات خودرا از چند منبع بیشتر نمی‌گیرند. اما استفاده از اطلاعات داده شده باعث می‌شود بسیاری اوقات ناخواسته به سراغ منابع دیگر بروند که خود از برنامه‌ریزی پشت آن‌ها بی‌خبر باشند. بسیاری از آمارهای دروغین و نظر سنجی‌های سیاسی و تبلیغات، ریشه در کمپین‌های هدف‌گذاری شده دارد.

به گزارش گزارش نوپانا، مواردی که به آن‌ها اشاره شد، معضلات پیچیده‌ای هستند و حل آن‌ها ساده نیست. برای هرکدام تلاش‌هایی در حال انجام است. به‌عنوان مثال برای بالا بردن مصونیت افراد و حریم خصوصی آن‌ها، تکنولوژی تازه‌ای به نام «حفاظ‌های اطلاعاتی» طراحی شده است. تمام این تلاش‌ها در راستای تحقق ایده اولیه وب جهان‌گستر است و شرکت‌های بزرگ اینترنتی در این زمینه تلاش‌ها و همکاری‌هایی می‌کنند. در نهایت باید گقت که این مسئله با تلاش همگانی تک تک کاربران وب محقق می‌شود.

برچسب‌ها: جهانوبکسب‌و‌کار
به اشتراک بگذارید: تلگرام توییتر لینکدین لینک کوتاه:

درباره محمد پویا

محمد پویا