کدام رشته‌های دانشگاهی پول سازترند؟
متخصصان روابط‌عمومی بخوانند؛ ۸

کدام رشته‌های دانشگاهی پول سازترند؟

توسط پیمان گل‌وردی | ۱۳۹۷/۰۷/۲۵ - ۱۱:۲۸ | ۶ دقیقه

انتخاب رشته تحصیلی در دانشگاه تصمیمی بزرگ و حساس است و آینده و سرنوشت جوانان را رقم می‌زند.

نوپاناچندین سال پس از تحصیل در دانشگاه، تفاوت درآمد بین برخی ازرشته‌ها که با تقاضای بیشتری در بازار کارروبرو هستند نسبت به آنهایی که شانس کمتری در بازار کار دارند، بسیار چشمگیر است.

دکتر جک بریتون، پژهشگر ارشد و اقتصاددان موسسه مطالعات مالی بریتانیا در یک پژوهش جدید به بررسی دلایل نابرابری در میزان درآمد رشته‌های مختلف پس از اتمام تحصیلات پرداخته است. این پژوهش مستقل ازموسسات دولتی و با هدف آگاه‌سازی مردم به شرایط اقتصادی و درآمد حاصل از رشته‎های دانشگاهی و تخصصی مختلف صورت گرفته است.

مثلا در بریتانیا به‌طور میانگین درآمد فارغ التحصیلان رشته پزشکی و دندان پزشکی ۴۶۷۰۰ پوند، اقتصاد ۴۰۰۰۰، هنرهای تجسمی ۲۰۱۰۰ پوند، کشاورزی ۲۲۰۰۰ و ارتباطات ۲۲۳۰۰ پوند است. این تفاوت می‌تواند به خصوص در بین فارغ‌التحصیلان با یک سطح تحصیلی، بیشتر خودنمایی کند.

مطالعات نشان می‌دهند که رشته‌های پزشکی و دندانپزشکی پولسازترین رشته‌های دانشگاهی، پس از فارغ‌التحصیلی هستند. میانگین درآمد یک پزشک و یا دنداپزشک جوان بین ۴۰ تا ۵۰ هزار پوند در سال است اما اگر اقتصاد خوانده‌اید یا قصد آن را دارید نگران نباشید درآمد قابل توجهی پس از فارغ التحصیلی خواهید داشت. پس از آن برخلاف انتظارات رشته ریاضی قرار می‌گیرد؛ البته اگر بخواهید تنها به تدریس در دانشگاه و غوطه‌ور شدن در علم ریاضی متمرکز شوید پولدار نخواهید شد و ریاضی‌دان‌های پولساز وارد تالارهای بورس و شرکت‌های مرتبط با بورس و بانک‌ها می‌شوند. دامپزشکان هم شانس زیادی برای پول‌سازی تنها پنج سال پس از فارغ‌التحصیلی دارند و پس از آنها مهندسان در رشته‌های مختلف قرار می‌گیرند. بسته به نوع نیاز کشوری که در آن هستید رشته‌های مختلف مهندسی همواره می‌تواند به شما برای کسب درآمد قابل قبول در سراسر دنیا کمک کند.

این مطالعات همچنین نشان می‌دهد که اگر قصد پول‌سازی دارید به هیچ وجه نباید دنبال رشته‌هایی از دست هنر و کشاورزی و روانشاسی و رشته‌های مرتبط به آموزش و پرورش کودکان و نوجوانان بروید. حتی رشته ارتباطات که در دهه‌های گذشته در زمره رشته‌های پردرآمد محسوب می‌شد امروز یکی از رشته‌هایی است که می‌توان آن را در زمره رشته‌های با دستمزد پایین قرارداد.

از سوی دیگر عواملی مثل جنس (زن یا مرد) پیش از انتخاب رشته می‌تواند بر درآمد فارغ‌التحصیلان تاثیرگذار باشد. در بریتانیا فارغ‌التحصیلان مرد بیشتر از زنان هستند. تبعیض درآمد بین زن و مرد پس از پنج سال به حدود ۳۵۰۰ پوند و به عبارتی به ۱۴ درصد می‌رسد. برخی بر این نظرند که شاید این شکاف به دلیل انتخاب رشته‌هایی با پتانسیل درآمد پایین توسط زنان است اما در حالت کلی پس از اتمام تحصیلات، مردان بیشتر از زنان درآمد کسب می‌کنند.

یک دلیل دیگر شاید انتخاب رشته‌های کم درآمدتر توسط زنان باشد. رشته‌هایی چون هنرهای تجسمی، پرستاری، روانشناسی و علوم اجتماعی بیشتر مورد علاقه دانشجویان دختر است تا پسران.

البته این تفاوت درآمد همیشه ناشی از انتخاب شخصی نیست بلکه گاهی نیز به بسترخانوادگی که فرد به آن تعلق دارد، بستگی دارد. افرادی که از خانواده‌های مرفه‌تر هستند، بیشتر تمایل دارند که دانشگاه‌های مهم و معروف را برای ادامه تحصیل انتخاب کنند.

به نظر می‌رسد افزایش هزینه‌های تحصیلی دانشجویان در بریتانیا تا حدود ۹۲۵۰ پوند در سال، میزان بدهی آنها را افزایش خواهد داد و احتمالا بسیاری از آنها توان بازپرداخت وام تحصیلی خود را نخواهند داشت. ناتوانی در بازپرداخت وام تحصیلی بر فارغ‌التحصیلانی که درآمدهای کمتری دارند فشار بیشتری تحمیل خواهد کرد.

برچسب‌ها: انتخاب رشته دانشگاهکسب‌و‌کارپول‌ساز ترینروابط عمومیاستارت‌آپفارغ‌التحصیلان دانشگاهیشرایط اقتصادیدانشجویان
به اشتراک بگذارید: تلگرام توییتر لینکدین لینک کوتاه:

درباره پیمان گل‌وردی

پیمان گل‌وردی

پیمان گل‌وردی دانش‌آموخته مهندسی پزشکی است. او از سال ۱۳۹۳ به‌عنوان مدیر اجرایی باشگاه مهندسی پزشکی دانشگاه آزاد تهران‌جنوب برگزیده شده است و با فعالیت در زمینه مهندسی پزشکی هم‌اکنون مدیریت روابط عمومی استارت‌آپ Maczooo mirror را بر عهده دارد.