مدیر روابط‌عمومی کیست؟
روایتی از یک مسئولیت مهم؛ ۸

مدیر روابط‌عمومی کیست؟

توسط پیمان گل‌وردی | ۱۳۹۷/۰۷/۰۱ - ۱۴:۵۵ | ۶ دقیقه

یکی از سطوح مهم مدیریتی سازمان‌ها، مدیریت واحد روابط‌‌عمومی است؛ در این مطلب به شرح شرایط، نیازها و وظایف مدیر روابط‌عمومی در یک سازمان می‌پردازیم.

نوپانا: شغل مدیر روابط عمومی یک نقش مدیریتی در سطح متوسط ​​برای کسی است که ۶ الی ۸ سال تجربه در این زمینه را داشته باشد. مدیر روابط‌عمومی باید بتواند یک تصویر مناسب از برنامه‌ها، دستاورد‌ها یا دیدگاه‌ها را برای کارفریان یا مشتریان ایجاد کرده تا ارتباط خوبی بین آنها و کسب‌وکار شما ایجاد شود.

مدیران روابط عمومی مسئولیت رسیدگی به سؤالات رسانه‌ای را بر عهده دارند و اخبار را به رسانه‌ها منتقل کرده و بسته‌های رسانه‌ای را آماده می‌کنند. سازماندهی کنفرانس‌های مطبوعاتی نیز بر عهده این افراد است. علاوه بر این تنظیم متن سخنرانی مدیران، بازاریابی محتوایی و دیده شدن در جوامع و رسانه‌ها از مسئولیت‌های واحد روابط‌عمومی است.

همچنین در مواقع حساس و بحرانی، این روابط‌عمومی یک سازمان است که می‌تواند با انتشار اطلاعاتی به مقابله با تبلیغات منفی و حواشی ایجاد شده بپردازد.

مدیران روابط‌عمومی بر کارمندان نظارت داشته و حتی می‌توانند برای انجام بعضی مسئولیت‌ها از طراحان گرافیک، نویسندگان ماهر و ... نیز کمک بگیرند. آنها همچنین مدیریت واحد روابط‌عمومی را بر عهده داشته و به عنوان یک واحد مستقل در سازمان، باید به مدیران شرکت گزارش فعالیت بدهند.

مهارت‌ها و الزامات یک مدیر روابط عمومی

یک مدیر روابط‌عمومی باید مهارت کافی در ارتباطات کلامی و نوشتاری داشته باشد تا بتواند یک ارتباطات موثر و پایدار برقرار کند. همچنین او باید توانایی سازماندهی و برنامه‌ریزی داشته باشد تا با سطح بالایی از خلاقیت و درک، با رویکردی مثبت و حرفه‌ای به کار خود ادامه دهد.

مدیر روابط‌عمومی باید نیازهای رسانه‌ای را شناخته و ارتباط خوبی با رسانه‌ها داشته باشد. او باید به جزئیات بیشتر توجه کرده و مسئولیت‌پذیر و با دقت باشد. همچنین قابل اعتماد بودن و توانایی حفظ اطلاعات محرمانه از دیگر الزامات این کار است.

(همچنین بخوانید: نقش روابط عمومی در برقراری ارتباط موفق با مشتریان و برندینگ)

معمولا فعالیت‌های روابط‌عمومی پرتنش بوده و وقت زیادی را از فرد می‌گیرد؛ مدیر روابط‌عمومی باید بتواند با این شرایط سازگار بوده و با انها مقابله کند.

همچنین شناخت درست شبکه‌های اجتماعی و استفاده مناسب از هر کدام از آنها، یکی از مسئولیت‌های مهم این واحد در سازمان است.

تحصیلات مورد نیاز یک مدیر روابط‌عمومی

بیشتر مدیران روابط‌عمومی حرفه‌ای بر اساس تجربه و فعالیت‌های گذشته خود شناخته می‌شوند اما معمولا انتظار می‌رود تا مدرک لیسانس روابط‌عمومی، روزنامه‌نگاری، ارتباطات، بازاریابی محتوایی و رسانه‌ای یا تبلیغات هدفمند را داشته باشند.

فرصت‌های شغلی یک مدیر روابط‌عمومی

فرصت‌های شغلی برای مدیران روابط‌عمومی در شرکت‌های روابط‌عمومی، سازمان‌های خصوصی، بیمارستان‌ها، دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی، شرکت‌ها و کسب‌وکارهای بزرگ و کوچک و حتی سازمان‌های دولتی وجود دارد.

داشتن دانش کافی یک مدیر روابط عمومی

مدیران روابط‌عمومی باید با انواع مفاهیم، ​​شیوه‌ها و روش‌های این کار آشنا باشند. برای کمک به مدیران و کسب‌وکارها، فعالیت‌های زیادی صورت گرفته و ارتباطات زیادی وجود دارد؛ پس فرصت برای رشد و حرفه‌ای شدن در این کار بسیار است.

پس اگر فکر می‌کنید که توانایی مدیر شدن دارید، مدیریت واحد روابط‌عمومی می‌تواند یک چالش جدید در پیشروی شما باشد.

(همچنین بخوانید: روابط‌عمومی چیست و چرا مهم است؟)

برچسب‌ها: روابط عمومیpublic relationsفرصت شغلیارتباط با رسانه‌هاشبکه‌های اجتماعیمدیریتمهارتPRمدیر روابط عمومیاستارت‌آپ
به اشتراک بگذارید: تلگرام توییتر لینکدین لینک کوتاه:

درباره پیمان گل‌وردی

پیمان گل‌وردی

پیمان گل‌وردی دانش‌آموخته مهندسی پزشکی است. او از سال ۱۳۹۳ به‌عنوان مدیر اجرایی باشگاه مهندسی پزشکی دانشگاه آزاد تهران‌جنوب برگزیده شده است و با فعالیت در زمینه مهندسی پزشکی هم‌اکنون مدیریت روابط عمومی استارت‌آپ Maczooo mirror را بر عهده دارد.