استارت‌آپ‌های یونیکورن در فروش و عرضه عمومی سهام در سال ۲۰۱۸ رکوردشکنی کردند
جهش بزرگ؛ ۸

استارت‌آپ‌های یونیکورن در فروش و عرضه عمومی سهام در سال ۲۰۱۸ رکوردشکنی کردند

توسط تحریریه نوپانا | ۱۳۹۷/۰۶/۰۷ - ۱۸:۳۵ | ۹ دقیقه

استارت‌آپ‌های یونیکورن و استراتژی خروج آنها که به‌صروت عرضه‌ی عمومی سهام یا فروش کامل بوده، در سال ۲۰۱۸ رکورد بزرگی بر جای گذاشته است.

نوپانا به نقل از زومیت، در اصطاحات اکوسیستم استارتاپی و کارآفرینی، شرکت‌های با مالکیت خصوصی که به ارزش بیش از یک میلیارد دلار برسند، یونیکورن (تک‌شاه) خوانده می‌شوند. در سال جاری میلادی، تعداد قابل توجهی از این استارتاپ‌ها، استراتژی خروج خود را به‌صورت فروش یا عرضه‌ی عمومی سهام (ipo) اجرا کرده‌اند. گزارش سرویس کرانچ‌بیس نشان می‌دهد ۲۳ استارتاپ یونیکورن در سال ۲۰۱۸ برنامه‌ی IPO اجرا کرده‌اند. این آمار، از مجموع IPO اجرا شده در سال‌های ۲۰۱۶ و ۲۰۱۷ بیشتر است.

علاوه بر رکوردشکنی در تعداد،‌ یونیکورن‌های سال ۲۰۱۸ در قیمت‌دهی نیز خوب عمل کرده‌اند. قیمت سهام اکثر این شرکت‌ها تقریبا برابر یا حتی بیشتر از قیمت پیش‌بینی شده بوده است. علاوه بر آن پس از عرضه نیز افزایش‌های خوبی در ارزش این شرکت‌ها رخ داده و حداقل ۶ استارتاپ به ارزش بیش از ۱۰ میلیارد دلار رسیده‌اند.

تعداد فعالیت‌های خرید و ادغام شرکت‌های یونیکورن در ماه‌های باقی‌مانده‌ی سال نیز ادامه خواهد داشت. طبق آمارحداقل ۱۱ عرضه‌ی دیگر در سال ۲۰۱۸ انجام خواهد شد. در این میان، خریدهای بزرگ مانند خرید ۱۶ میلیارد دلاری فلیپ‌کارتتوسط والمارت و خرید ۷.۵ میلیارد دلاری گیت‌هاب توسطمایکروسافت، در رشد آمارها مفید بوده است.

موارد گفته شده، همگی اعداد و ارقامی بزرگ و مثال‌زدنی را برای اکوسیستم استارتاپی جهان ایجاد کرده‌اند. در ادامه‌ی این مطلب زومیت به بررسی دقیق‌تر این آمارها و مقایسه‌ی آنها با سال‌های گذشته می‌پردازیم.

مقایسه‌ی سال ۲۰۱۸ با سال‌های قبل

پیش از پرداختن به این موضوع، باید حقیقتی کلی در اکوسیستم استارتاپی را درک کنیم. بسیاری از فاکتورهای استارتاپی در سال جاری میلادی رکورد‌های بزرگی را از خود بر جای خواهند گذاشت. برنامه‌های جذب سرمایه‌ی بسیار بزرگ، جذب سرمایه از سرمایه‌گذاران خطرپذیر و سرمایه‌پذیری یونیکورن‌ها، بخشی از این فاکتورها و آمارها هستند. با توجه به این الگو، افزایش برنامه‌های خروج در یونیکورن‌ها نیز قابل پیش‌بینی بوده است. در این میان نام‌های بزرگی همچون شیائومی، اسپاتیفای و دراپ‌باکس نیز وجود داشته‌اند.

به‌هرحال با توجه به فاکتورهای بالا تخمین‌ها برای ادامه‌ی سال ۲۰۱۸، افزایش مجدد IPOها را پیش‌بینی می‌کنند. در این میان نام شرکت‌های بزرگی همچون اوبر، Airbnb و Didi Chuxing نیز برای سال آینده به چشم می‌خورند. در نهایت کارشناسان به این نتیجه رسیده‌اند که در صورت حفظ روند فعلی بازار، سال ۲۰۱۹ سالی پربارتر از ۲۰۱۸ خواهد بود. به‌هرحال در مورد سال آینده نمی‌توان نظر دقیقی داشت و در این مطلب تنها به مقایسه‌ی سال‌های گذشته می‌پردازیم.

آمار یونیکورن ها

همان‌طور که در تصویر بالا مشخص است، سال ۲۰۱۸ در حال حاضر نیز از دو سال قبلی پیشی گرفته است. در بخش IPO نه‌تنها تعداد عرضه‌ی یونیکورن‌ها بیشتر بوده بلکه ارزش و قیمت آنها نیز افزایش داشته است. در سال ۲۰۱۷ از میان ۱۷ عرضه‌ی یونیکورد، تنها دو ارزش اولیه‌ی بیش از ۱۰ میلیارد دلار داشته‌ایم (شرکت‌های Snap و ZhongAn). در سال ۲۰۱۸ تاکنون ۶ ارزش‌گذاری بیش از ۱۰ میلیارد دلار در آمارها بوده‌اند.

موقعیت جغرافیایی استارتاپ‌های یونیکورن

از نظر موقعیت جغرافیایی استارتاپ‌های یونیکورد، آمریکا و چین پیشتاز هستند و اروپا با فاصله‌ای قابل توجه در رتبه‌ی بعدی قرار دارد. تصویر زیر، این دسته‌بندی را به‌خوبی نشان می‌دهد.

آمار یونیکورن ها

اگرچه آمریکا از لحاظ تعداد استارتاپ‌های یونیکورن رتبه‌ی اول را دارد، اما شرکت‌های این منطقه از لحاظ ابعاد، رکوردی نداشته‌اند. در واقع در سال جاری باارزش‌ترین IPOها در اروپا و آسیا اتفاق افتاده‌اند. در میان ۶ استارتاپی که در سال جاری به ارزش بیش از ۱۰ میلیارد دلار رسیده‌اند، تنها یکی از آنها یعنی دراپ‌باکس، آمریکایی بوده است. در نمودار زیر، آمار باارزش‌ترین یونیکورن‌ها را مشاهده می‌کنید.

آمار یونیکورن ها

جمع‌بندی

افزایش استارتاپ‌های یونیکورن و عرضه‌ی عمومی آنها، تنها این سوال و نگرانی را به‌وجود می‌آورد که آیا سرمایه‌گذارهای عمومی و خریداران، می‌توانند با این سرعت هماهنگ شوند؟ در وهله‌ی اول به نظر می‌رسد افزایش قیمت‌ها با روند خوبی در حال انجام است. به‌عنوان مثال، درصد زیادی از یونیکورن‌های آمریکایی، ارزشی بیشتر از زمان فعالیت به‌صورت خصوصی، داشته‌اند.

در میان استارتاپ‌های آمریکایی، تنها Domo در عرضه‌ی عمومی سهام با کاهش ارزش روبرو بوده است. برای دراپ‌باکس نیز در ابتدا پیش‌بینی کاهش ارزش شده بود اما پس از عرضه، آنها به بیشترین قیمت‌گذاری در تاریخ خود رسیدند.

بزرگترین عرضه‌ی عمومی سهام یونیکورن‌ها در سال ۲۰۱۸، به شرکت شیائومی تعلق داشت. آنها از ارزش‌گذاری خصوصی قبلی خود نیز فراتر رفتند. حتی قیمت‌گذاری اولیه‌ی سهام آنها در رقمی پایین‌تر از قیمت پیش‌بینی شده، مانع این افزایش ارزش قابل توجه نشد.

در مجموع، یونیکورن‌های عرضه شده به‌صورت عمومی، در حال حاضر به‌صورت مجموع ارزشی بیش از ۲۰۰ میلیارد دلار دارند. علاوه بر آن، استارتاپ‌های فروخته شده یا ادغام شده نیز ارزشی حدود ۴۵ میلیارد دلار داشته‌اند. مجموع این موارد،‌ ارزش خارق‌العاده‌ی حدود یک چهارم تریلیون دلار را نشان می‌دهد.

تمامی این آمارها، به‌خاطر سرمایه‌گذاری‌های عظیم انجام شده در شرکت‌های خصوصی است. سرمایه‌گذاران در سال جاری میلادی، بیش از ۲۰۰ میلیارد دلار به استارتاپ‌های در حال رشد یا در حال جذب سرمایه‌ی عظیم، کمک کرده‌اند. ۷۰ میلیارد دلار از این تزریق سرمایه، به شرکت‌هایی با ارزش بیش از یک میلیارد دلار بوده است. در مجموع باید به این نکته اشاره کرد که اعداد و ارقام اکوسیستم استارتاپی در حال رشد هستند. این ارقام و پول‌ها به‌صورت سرمایه‌گذاری‌های اولیه وارد شده و به‌صورت عرضه‌ی عمومی سهام خارج می‌شوند. در نهایت این روند نیز رو به کاهش خواهد بود اما در حال حاضر، رشد خوبی را در این زمینه شاهد هستیم.

برچسب‌ها: استارت‌آپیونیکورنکسب‌و‌کاراستراتژی خروج
به اشتراک بگذارید: تلگرام توییتر لینکدین لینک کوتاه:

درباره تحریریه نوپانا

نوپانا وب‌سایتی برای بررسی و تحلیل آخرین رویدادهای زیست‌بوم کسب‌و‌کارهای نوپا و کارآفرینی است. این وب‌سایت با هدف ترویج فرهنگ کارآفرینی، حمایت از زیست‌بوم استارت‌آپی و افزایش آگاهی مخاطبان در زمینه‌های مربوطه فعالیت می‌کند.