اقتصادی نوآور و شکوفا بسازیم
دکتر بهزاد سلطانی: ۹

اقتصادی نوآور و شکوفا بسازیم

توسط تحریریه نوپانا | ۱۳۹۵/۱۲/۱۷ - ۱۷:۴۳ | ۴ دقیقه

سهم اقتصاد دانش‌بنیان در تولید ناخالص‌ملی باید به ۱۰درصد برسد.

نوپانا به نقل از خبرگزاری مهر(میتراسعیدی‌کیا): دکتر بهزاد سلطانی در مراسم افتتاح شبکه مدیریت نوآوری ایران که شب گذشته در محل صندوق نوآوری و شکوفایی برگزار شد، با بیان اینکه کشور می تواند از ۱۰ درصد شرکت‌های دانش بنیان حمایت کند، اظهار داشت: در قانون تنها بر حمایت شرکت‌های هایتک تاکید شده که شرکت‌های مشمول شرکت‌های دارای فناوری‌های پیشرفته (high-tech) و متوسط حمایت خواهد شد.

او با تاکید بر اینکه اقتصاد دانش‌بنیان تنها نیم درصد اقتصاد کشور را پوشش می‌دهد، گفت: هدف‌گذاری کشور در این زمینه تا ۱۰ درصد باید باشد زیرا در کشورهایی چون آمریکا که سهم اقتصاد دانش‌بنیان آنها  ۲ درصد است و ما برای رسیدن به عدد ۱۰ درصد، باید در توسعه نوآوری و فناوری تلاش کنیم.

سلطانی با بیان اینکه تا ۱۰ سال آینده شرکت‌های دانش‌بنیان باید به بزرگترین قدرت اقتصادی کشور تبدیل شوند، گفت: بخش خصوصی مجهز به دانش جدید است ولی از سوی دیگر تجربه کافی در اجرای امور شرکت‌داری ندارند؛ چراکه بیشتر شرکت‌های دانش‌بنیان نوپا هستند.

رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی با بیان اینکه ما در حوزه دانش بنیان به مرحله‌ای رسیده‌ایم که می‌دانیم این شرکت‌ها باید به کدام سمت حرکت کنند، ادامه داد: در شبکه مدیریت فناوری اقدام به رتبه‌بندی این شرکت‌ها شده است و ما در صورتی که یک رتبه‌بندی مستقل در کشور ایجاد شود از آن استقبال می‌کنیم. این شبکه با اتاق بازرگانی همکاری می‌کند زیرا نهادها قادر به تنظیم روابط با بخش‌های خصوصی هستند.

او افزود: برخورد کشور با فناوری منفعلانه است و برخورد ما با فناوری‌هایی چون اینترنت، اسنپ، تپسی و شبکه‌های اجتماعی نیز منفعلانه است؛ بنابر این لازم است که رویکرد خود را با فناوری های نوین تغییر دهیم.

او با اشاره به ایجاد موج فناوری‌ در بازار کسب‌وکار، گفت: صدها شرکت فناور و نوآور نیز در کشور در حال راه‌اندازی است و با راه‌اندازی این شرکت‌ها و کارهای فناورانه موج جدید اجتماعی در کشور به راه خواهد افتاد.

سلطانی با اشاره به رتبه چهارم ایران در تولید مهندس، اظهار کرد: بر اساس آمارها در سال ۹۴ یک میلیون بیکار به جمعیت بیکاران کشور اضافه شد و این در حالی است که حداکثر ظرفیت کشور برای تولید اشتغال ۷۰۰ شغل است و از سوی دیگر ایجاد کسب‌وکار پایدار در مسیر دانش‌بنیان هزینه کمتری در مقایسه با ایجاد شغل دولتی دارد به گونه‌ای که در فرآیند دانش‌بنیان تولید شغل ۳۰ میلیون تومان برآورد شده است از این رو راهی جز رشد و توسعه فعالیت‌های دانش‌بنیان نداریم.

برچسب‌ها: ایراناستارت‌آپاقتصاد دانش‌بنیان
به اشتراک بگذارید: تلگرام توییتر لینکدین لینک کوتاه:

درباره تحریریه نوپانا

نوپانا وب‌سایتی برای بررسی و تحلیل آخرین رویدادهای زیست‌بوم کسب‌و‌کارهای نوپا و کارآفرینی است. این وب‌سایت با هدف ترویج فرهنگ کارآفرینی، حمایت از زیست‌بوم استارت‌آپی و افزایش آگاهی مخاطبان در زمینه‌های مربوطه فعالیت می‌کند.