پرطرفدارترین تیم‌های فوتبال جهان در شبکه‌های اجتماعی
فوتبال و دنیای دیجیتال؛ ۸

پرطرفدارترین تیم‌های فوتبال جهان در شبکه‌های اجتماعی

توسط تحریریه نوپانا | ۱۳۹۷/۰۵/۲۸ - ۱۰:۳۶ | ۲۰ دقیقه

تیم‌های فوتبال، با افزایش درآمد به فکر افزایش فعالیت در شبکه‌های اجتماعی نیز هستند. در این مطلب با ۲۰ تیم پرطرفدار در رسانه‌های اجتماعی آشنا می‌شویم.

نوپانا به نقل از زومیت، تیم‌های باشگاهی فوتبال در سرتاسر جهان سالانه میلیاردها دلار درآمد دارند و می‌توان گفت علاوه بر مسابقات ورزشی، رقابت‌های شدیدی برای افزایش درآمد نیز دارند. این باشگاه‌ها با افزایش درآمد، علاوه بر بخش‌های ورزشی، فعالیت‌های خود را در بخش‌های دیگر مانند بازاریابی، تبلیغات و حتی حضور در شبکه‌های اجتماعی افزایش می‌دهند.

شبکه‌های اجتماعی در سال‌های اخیر، برای باشگاه‌های فوتبال به کانالی حساس برای ارتباط با طرفداران تبدیل شده‌اند. حتی برخی از این باشگاه‌ها برای ارتباط بهتر، حساب‌های کاربری با زبان‌های مختلف در این شبکه‌ها ایجاد کرده‌اند. به‌عنوان مثال، باشگاه فوتبال آ. اس رم، اکانت توییتر به زبان فارسی نیز دارد. علاوه بر ارتباط بهتر، رسانه‌های اجتماعی به منبع درآمد خوبی برای باشگاه‌ها و بازیکنان فوتبال تبدیل شده‌اند. در این میان برندها عموما به دنبال باشگاه‌ها و بازیکنان با طرفداران بیشتر در شبکه‌های اجتماعی هستند.

البته هنوز تناقض‌هایی میان درآمد باشگاه‌ها و تعداد طرفداران آنها در شبکه‌های اجتماعی وجود دارد. شرکت خدمات مالی Deloitte هر ساله لیستی از پردرآمدترین باشگاه‌های فوتبال جهان را تحت عنوان Money League منتشر می‌کند. در ادامه‌ی این مطلب زومیت، به بررسی ۲۰ باشگاه فوتبال پرطرفدار در شبکه‌های اجتماعی پرداخته‌ایم. البته در این لیست، تنها باشگاه‌های ثروتمند از لحاظ تعداد فالور رتبه‌بندی شده‌اند. در این آمار، باشگاه‌ها به‌ترتیب از کم‌طرفدار تا پرطرفدار مرتب شده و تعداد طرفداران و فالورها نیز مجموع فالورهای فیسبوک، اینستاگرام و بزرگترین حساب کاربری این باشگاه‌ها در توییتر است.

۲۰- شالکه ۰۴ - ۴.۱ میلیون فالور

باشگاه فوتبال

تعداد فالورها (میلیون):

فیسبوک: ۲.۹

اینستاگرام: ۰.۵

توییتر: ۰.۷

عدد ۰.۴ در نام شالکه، نشان‌دهنده‌ی سال تاسیس آن یعنی ۱۹۰۴ است. با چنین سابقه‌ی زیادی، قطعا این باشگاه پایگاه عظیمی از طرفداران دارد و بسیاری از آنها به دنیای شبکه‌های اجتماعی آمده‌اند. اگرچه این باشگاه یکی از ثروتمندترین و پایدارترین باشگا‌ه‌های فوتبال آلمان است، حضور ضعیف در مسابقات لیگ‌های اروپایی،‌ درآمد آنها را به مقدار قابل توجهی در سال‌های اخیر کاهش داده و موقعیت این باشگاه را در مانی لیگ متزلزل کرده است.

۱۹- وست‌هام یونایتد - ۴.۳ میلیون فالور

باشگاه فوتبال وست‌هام یونایتد

تعداد فالورها (میلیون):

فیسبوک: ۲.۳

اینستاگرام: ۰.۶

توییتر: ۱.۴

تعداد کم فالورهای این باشگاه در فیسبوک، آنها را به پایین این لیست رسانده است. پرطرفدارترین بازیکن آنها در شبکه‌های اجتماعی، بازیکن خط حمله، خاویر هرناندز معروف به چیچاریتو است که ۵.۲ میلیون فالور در اینستاگرام دارد.

۱۸- ساوتهمپتون - ۴.۵ میلیون فالور

باشگاه فوتبال ساوث همپتون

تعداد فالورها (میلیون):

فیسبوک: ۳.۱

اینستاگرام: ۰.۳

توییتر: ۱

این باشگاه انگلیسی برای اولین بار به مانی لیگ راه پیدا کرده و بخش عمده‌ای از این درآمد و شهرت را مدیون پخش تلویزیونی مسابقات است. آنها ۱۴۳ میلیون پوند از درآمد خود را از این بخش تامین کرده‌اند. یکی از بازیکنان جدید این باشگاه به نام دنی اینگز حدود ۷۰۰ هزار فالور در اینستاگرام دارد.

۱۷- اورتون - ۵.۴ میلیون فالور

باشگاه فوتبال اورتون

تعداد فالورها (میلیون):

فیسبوک: ۳.۱

اینستاگرام: ۰.۷

توییتر: ۱.۶

این باشگاه که در میان انگلیسی‌ها به Toffees مشهور است، پس از به خدمت گرفتن وین رونی باسابقه، افزایش خوبی در تعداد فالورهای شبکه‌های اجتماعی داشت. این بازیکن در اینستاگرام ۱۲.۵ میلیون فالور دارد.

اگرچه وین رونی با پایان قراردادش با این تیم به لیگ MLS رفته تا برای دی‌سی یونایتد بازی کند، باشگاه اورتون بازیکنان جدیدی را جذب کرده که به حضور آنها در شبکه‌های اجتماعی کمک خواهند کرد. به‌عنوان مثال آندره گومزبازیکن سابق بارسلونا به این تیم پیوسته که در اینستاگرام، ۲ میلیون فالور دارد.

۱۶- ناپولی - ۶.۵ میلیون فالور

باشگاه فوتبال ناپولی

تعداد فالورها (میلیون):

فیسبوک: ۴.۱

اینستاگرام: ۱

توییتر: ۱.۴

ناپولی در فصل گذشته تنها با اختلاف ۴ امتیاز، جام قهرمانی سری آ ایتالیا را از دست داد. در نتیجه‌ی این عملکرد خوب، این تیم از منطقه‌ی جنوبی ایتالیا به مانی لیگ راه یافت. دریس مرتنز یکی از بازیکنان پرطرفدار این باشگاه است که در اینستاگرام، ۱.۲ میلیون فالور دارد.

۱۵- لسترسیتی - ۹.۷ میلیون فالور

باشگاه فوتبال لسترسیتی

تعداد فالورها (میلیون):

فیسبوک: ۶.۵

اینستاگرام: ۲

توییتر: ۱.۲

لسترسیتی سال گذشته به رتبه‌ی ۲۰ مانی لیگ رسید. آنها امسال با حضور بهتر در لیگ قهرمانان و افزایش درآمد، به رتبه‌ی ۱۴ از لحاظ درآمد رسیدند و همین موفقیت‌ها،‌ تعداد فالورهای آنها در شبکه‌های اجتماعی را نیز افزایش داده است.

۱۴- اینترمیلان - ۱۳.۸ میلیون فالور

باشگاه فوتبال اینترمیلان

تعداد فالورها (میلیون):

فیسبوک: ۱۰.۲

اینستاگرام: ۲

توییتر: ۱.۶

اینترمیلان از ماه فوریه‌ی گذشته تاکنون، ۵ میلیون فالور جدید جذب کرده است. این تعداد به معنای رشد ۶۰ درصدی آنها در تعداد فالور است. این افزایش، با افزایش درآمد ۱۳۷ درصدی آنها نسبت به سال گذشته، هم‌خوانی دارد.

۱۳- تاتنهام  - ۱۵.۵ میلیون فالور

باشگاه فوتبال تاتنهام

تعداد فالورها (میلیون):

فیسبوک: ۱۰.۱

اینستاگرام: ۲.۴

توییتر: ۳

این تیم نسبت به رتبه‌بندی سال گذشته یک رتبه بهبود داشته که دلیل آن کسب مقام دوم در لیگ برتر انگلستان و حضور در رقابت‌های جام قهرمانان اروپا در فصل جاری است. در نتیجه‌ی این اتفاقات، علاوه بر افزایش فالور، درآمد آنها نیز رشد قابل قبولی داشته است. دله آلی یکی از فعال‌ترین بازیکنان این تیم است که با شرکت‌های مختلف اعم از BooHoo برای فعالیت در شبکه‌های اجتماعی همکاری داشته است.

۱۲- اتلتیکو مادرید - ۲۲.۷ میلیون فالور

باشگاه فوتبال اتلتیکو مادرید

تعداد فالورها (میلیون):

فیسبوک: ۱۳.۸

اینستاگرام: ۴.۹

توییتر: ۴

باوجود این که اتلتیکو در برخی رقابت‌ها مانند سوپرجام اروپا توانسته همشهری خود یعنی رئال مادرید را شکست دهد، اما از لحاظ درآمد و تعداد فالورهای شبکه‌های اجتماعی، هنوز فاصله‌ی زیادی با این رقیب دیرینه دارد. آنتوان گریزمان پرطرفدارترین بازیکن آنها در شبکه‌های اجتماعی است که ۲۱ میلیون فالور در اینستاگرام دارد.

۱۱- بورسیا دورتموند - ۲۳.۹ میلیون فالور

باشگاه فوتبال دورتموند

تعداد فالورها (میلیون):

فیسبوک: ۱۵.۲

اینستاگرام: ۵.۵

توییتر: ۳.۲

طبق گزارش وبسایت WorldFootball.net، دورتموند در میان تمامی باشگاه‌های آلمان،‌ بیشترین تعداد تماشاگر را به نسبت مسابقه‌های برگزار شده در فصل گذشته داشته است. طبیعتا به‌همین دلیل ترافیک بازدیدکنندگان از شبکه‌های اجتماعی آنها نیز افزایش یافته است. مارکو رویس یکی از محبوب‌ترین بازیکنان آنها است که ۶.۹ فالور در اینستاگرام دارد.

۱۰- منچسترسیتی - ۴۹.۳ میلیون فالور

باشگاه فوتبال منچسترسیتی

تعداد فالورها (میلیون):

فیسبوک: ۳۵.۲

اینستاگرام: ۷.۸

توییتر: ۶.۳

منچسترسیتی در این لیست، پنج رتبه پایین‌تر از رتبه‌ی مانی لیگ قرار دارد و این یعنی بودجه‌ی آنها بسیار بیشتر از پایگاه هواداران است. به‌هرحال، سیتی باشگاهی در حال توسعه است و موقعیت آنها به‌عنوان یکی از فعالان جدی اقتصاد فوتبال، رشد آتی در شبکه‌های اجتماعی را نیز ممکن خواهد ساخت. به‌علاوه مربی آنها پپ گواردیولا در حال جذب بازیکنان بزرگتر برای تیم است که این روند را سریع‌تر می‌کند.

۹- لیورپول - ۵۱ میلیون فالور

باشگاه فوتبال لیورپول

تعداد فالورها (میلیون):

فیسبوک: ۳۱.۹

اینستاگرام: ۸.۶

توییتر: ۱۰.۵

بدون شک، محمد صلاح را باید یکی از دلایل اصلی افزایش محبوبیت لیورپولی‌ها در این سال‌ها دانست. او که لقب پادشاه مصر را یدک می‌کشد، در اینستاگرام ۱۹.۳ میلیون فالور دارد. بسیاری از افراد او را مشهورترین فرد مصر در حال حاضر می‌دانند. او به نمادی برای مردم تبدیل شده و با هر گلزنی خود، موجی از شادی را در شهر به راه می‌اندازد.

۸- یوونتوس - ۵۵.۱ میلیون فالور

باشگاه فوتبال یوونتوس

تعداد فالورها (میلیون):

فیسبوک: ۳۴.۶

اینستاگرام: ۱۴.۳

توییتر: ۶.۲

انتقال ۱۰۰ میلیون یورویی کریستیانو رونالدو به یوونتوس،‌ تاثیر زیادی بر افزایش فالورهای این باشگاه در شبکه‌های اجتماعی داشت. رونالدو، دومین فرد پرطرفدار در اینستاگرام است که با پیوستن به این باشگاه ایتالیایی، بیش از ۴۰۰ هزار فالور به صفحات توییتر آنها اضافه کرد. علاوه بر آن تعداد فالورهای اینستاگرام ۱.۴ میلیون نفر و تعداد فالورهای فیسبوک آنها نیز ۴۰۰ هزار نفر افزایش یافت. نکته‌ی جالب این که پست رونالدو در اینستاگرام که پیوستن او به یونتوس را تایید می‌کرد، چهارمین پست پرطرفدار این شبکه‌ی اجتماعی شده است.

۷- پاری‌سن‌ژرمن - ۵۵.۸ میلیون فالور

باشگاه فوتبال پاری‌سن‌ژرمن

تعداد فالورها (میلیون):

فیسبوک: ۳۵.۲

اینستاگرام: ۱۴.۲

توییتر: ۶.۴

این تیم فرانسوی سال گذشته با خرید ۲۰۰ میلیون یورویی نیمار، رکوردی بزرگ در تاریخ نقل‌وانتقالات فوتبال به نام خود ثبت کرد. آنها تنها ۹ ماه پس از این خرید تاریخی، ۴ جام داخلی را در کشور به‌دست آوردند. بازیکن برزیلی مشهور آنها تاثیر بزرگی روی افزایش فالورهای شبکه‌های اجتماعی آنها داشته است. نیمار در اینستاگرام بیش از ۱۰۰ میلیون فالور دارد.

۶- آرسنال - ۶۳.۳ میلیون فالور

باشگاه فوتبال آرسنال

تعداد فالورها (میلیون):

فیسبوک: ۳۷.۸

اینستاگرام: ۱۱.۸

توییتر: ۱۳.۷

آرسنال پس از ناکامی در راه‌یابی به مسابقات لیگ قهرمانان اروپا، با کاهش فالور در شبکه‌های اجتماعی روبه‌رو شده و از لیست ۵ تیم برتر خارج شده است. البته آنها یک شخصیت محبوب در شبکه‌های اجتماعی را در تیم خود دارند. هکتور بیرین بازیکن این تیم است که به‌عنوان مدل، فعالیتی جدی در شبکه‌های اجتماعی دارد. او در رویدادهایی مانند هفته‌ی مد لندن نیز شرکت می‌کند.

۵- بایرن مونیخ - ۶۵.۷ میلیون فالور

باشگاه فوتبال بایرن مونیخ

تعداد فالورها (میلیون):

فیسبوک: ۴۷.۶

اینستاگرام: ۱۳.۶

توییتر: ۴.۵

بایرن مونیخ نسبت به رتبه‌ی فوریه‌ی سال گذشته یک رتبه صعود کرده و آرسنال را پشت سر گذاشته است. یکی از عوامل افزایش فالورهای آلمانی‌ها، عقد قرارداد با بازیکن مکزیکی یعنی خامس رودریگز بوده که در اینستاگرام، ۴۰ میلیون فالور دارد. بایرن مونیخ بر خلاف رقبا، در پیج توییتر اصلی خود تنها به زبان آلمانی پست منتشر می‌کند و همین مورد، دلیل احتمالی پایین بودن فالورهای آنها در این سرویس است. البته آنها در شبکه‌های دیگر مانند فیسبوک، پست‌ها انگلیسی‌زبان نیز منتشر می‌کنند. پیج توییتر انگلیسی بایرن مونیخ، ۹۰۰ هزار فالور دارد.

۴- چلسی - ۷۲.۲ میلیون فالور

باشگاه فوتبال چلسی

تعداد فالورها (میلیون):

فیسبوک: ۴۷.۷

اینستاگرام: ۱۲.۴

توییتر: ۱۲.۱

این باشگاه انگلیسی عملکردی فوق‌العاده در جذب سلبریتی‌های مشهور مانند بازیگران سینما و خواننده‌ها داشته است. جذب این افراد به جمع طرفداران، به‌معنای افزایش فالور در شبکه‌های اجتماعی است. داوید لوئیز یکی از پرطرفدارترین بازیکنان این تیم، در اینستاگرام ۱۸ میلیون فالور دارد.

۳- منچستریونایتد - ۱۱۴.۸ میلیون فالور

باشگاه فوتبال منچستر یونایتد

تعداد فالورها (میلیون):

فیسبوک: ۷۳.۵

اینستاگرام: ۲۳

توییتر: ۱۸.۳

منچستری‌ها به مدت دو سال متوالی در رتبه‌ی اول مانی لیگ بوده‌اند اما هنوز نتوانسته‌اند به دو رتبه‌ی برتر در میان پرطرفدارترین‌ها راه پیدا کنند. فصل گذشته یکی از بزرگترین ستاره‌های آنها یعنی زلاتان ابراهیمویچ با ۳۵ میلیون فالور،‌ این باشگاه را ترک کرده و به ال‌ای گلکسی پیوست. در حال حاضر پرطرفدارترین بازیکن آنها پائول پوگبا است که افتخار قهرمانی در جام جهانی را نیز در کارنامه دارد.

۲- بارسلونا - ۱۹۰.۴ میلیون فالور

باشگاه فوتبال بارسلونا

تعداد فالورها (میلیون):

فیسبوک: ۱۰۲.۷

اینستاگرام: ۵۸.۸

توییتر: ۲۸.۹

بارسایی‌ها دو اکانت مختلف در توییتر دارند. اکانت کاتالانی آنها ۵.۶ میلیون فالور دارد و اکانت اسپانیایی نیز ۱۳.۶ میلیون نفر را به خود جذب کرده است. لیونل مسی سومین بازیکن فوتبال پرطرفدار اینستاگرام، نقش مهمی در محبوبیت این تیم دارد. او پس از رونالد و نیمار قرار داشته و ۹۷.۵ میلیون فالور دارد.

۱- رئال مادرید - ۲۰۱.۹ میلیون فالور

باشگاه فوتبال رئال مادرید

تعداد فالورها (میلیون):

فیسبوک: ۱۰۹.۲

اینستاگرام: ۶۲

توییتر: ۳۰.۷

رئال مادرید باوجود از دست دادن رونالدو، هنوز پرطرفدارترین باشگاه فوتبال در شبکه‌های اجتماعی است و تنها باشگاهی است که به جمع ۲۰۰ میلیونی‌ها راه یافته است. آنها از فوریه‌ی گذشته، ۴۰ میلیون فالور جدید جذب کرده و رتبه‌ی اول را از رقیب دیرینه یعنی بارسلونا ربوده‌اند.

 
 
برچسب‌ها: فوتبالدیجیتال مارکتینگاینستاگرامشبکه اجتماعیرئال مادریدبارسلونامنچستریونایتد
به اشتراک بگذارید: تلگرام توییتر لینکدین لینک کوتاه:

درباره تحریریه نوپانا

نوپانا وب‌سایتی برای بررسی و تحلیل آخرین رویدادهای زیست‌بوم کسب‌و‌کارهای نوپا و کارآفرینی است. این وب‌سایت با هدف ترویج فرهنگ کارآفرینی، حمایت از زیست‌بوم استارت‌آپی و افزایش آگاهی مخاطبان در زمینه‌های مربوطه فعالیت می‌کند.