مهارت‌ها و روش‌های جذب سرمایه
پیش به سوی رقابت ۷

مهارت‌ها و روش‌های جذب سرمایه

توسط عاطفه مرادی | ۱۳۹۵/۱۲/۱۸ - ۱۷:۲۱ | ۹ دقیقه

متقاعد‌کردن سرمایه‌گذار برای در‌ اختیار‌ گذاشتن سرمایه با تمرکز بر خود و دنیای اطراف به آن دست می‌آید.

نوپانا: به عنوان یک تیم روی استارت‌آپی فعالیت کرده و گمان می‌کنید که دیگر برای ورود به عرصه رقابتی گسترده‌تر آماده‌اید؛ همه چیز مهیاست اما فقط یک جای کار که از قضا بخش مهمی از ماجراست با این سوال در ذهن شما می‌چرخد: «چگونه سرمایه‌گذاران را برای سرمایه‌گذاری روی استارت‌آپ جلب کنم؟»

به عنوان یک تازه‌وارد که تجربه چندانی دراین فضا ندارید به‌طور‌ قطع با‌رها در مقابل این سوال قرار گرفته‌اید که «چگونه می‌توانید سرمایه‌گذاران را مجاب کنید که به سخنان شما در معرفی ایده‌تان گوش دهند؟»، در‌ اینجای مسیر، باید بدانید که پیش روی شما دو فرآیند قرار گرفته است؛ فرآیندی در «درون» و «بیرون» از خود شما.

آنچه باید برای خود انجام دهید

ارتباط: اول از همه باید به‌ این باور برسید که در اینجا ترس واقعا برادر مرگ است. باید دل را به دریا بزنید و تا می‌توانید روابط خود را گسترش دهید. در دوره‌ای که افراد بیشتر از طریق اینترنت با یکدیگر در ارتباط هستند بر شما واجب است که در ارائه کار خود به ساده‌ترین شکل حرفه‌ای باشید. سرمایه‌گذاران بعد از آزمودن شما و کارتان باید به این اطمینان برسند که شما همیشه پاسخگوی تماس‌های خود هستید.

صداقت: صادق بودن مسئله‌ای است که به هیچ‌وجه جای سوال ندارد. اگر شما در ارائه ایده تجاری‌تان مرتکب اشتباهی در صداقت به‌خصوص دروغ گفتن شوید باید خود را در‌ این دنیا مرده فرض‌کنید. به‌طور‌ قطع برای جذب سرمایه، تلاش برای ارائه بهترین پیش‌بینی آماری به سرمایه‌گذاران بسیار طبیعی است اما آنچه اعتماد آنها را خدشه‌دار می‌سازد، خوب جلوه‌دادن تمام پیش‌بینی‌ها است.

آنچه باید برای دنیای بیرون از خود انجام ‌دهید

به گزارش نوپانا، عمده اتفاقات خوبی که باید برای سرمایه‌گذاری استارت‌آپ شما به وقوع بپیوندد به فضای بیرون از شما مرتبط است.

گام اول: سعی کنید استارت‌آپ‌های اطراف خود را بشناسید و با آنها در ارتباط باشید. اجازه دهید استارت‌آپ شما خود را در میان سایر استارت‌آپ‌ها و ایده‌ها نشان‌ دهد. این کار ضمن‌ اینکه فضایی کمتر رسمی پیرامون  کسب‌وکار نوپا شما ایجاد می‌کند، راهی بسیار مناسب برای دیدار با سرمایه‌گذاران و دیگر کارآفرینان است.

گام دوم: شما باید این چرخه باطل «برای پول به مشتری و برای مشتری به پول نیاز است» را بشکنید. شکستن این حلقه به طور‌قطع بسیار دشوار است. اما ساده‌ترین راه برای غلبه بر آن، دسترسی به مشتری یا استفاده‌کننده پیش از دسترسی به سرمایه‌گذار است. این مسئله از آن جهت مهم است که شما به عنوان یک کارآفرین تازه وارد با فروش محصولات خود و آشنایی با مخاطب، بسیار ساده‌تر از آنچه گمان کنید به سرمایه‌گذار خواهید رسید. چراکه سرمایه‌گذاران به سندی نیاز دارند که ثابت کند ایده شما جواب می‌دهد و هیچ چیز بیش از داشتن مشتری واقعی این موضوع را ثابت نمی‌کند.

گام سوم: از سرمایه‌گذاران برای استارت‌آپ خود مشورت بخواهید. با این استراتژی شما برای دریافت مشاوره سراغ سرمایه‌گذاران مورد علاقه خود می‌روید و قادر خواهید بود با آنها ارتباط داشته باشید که به مرور زمان می‌تواند به تمایل آنها برای سرمایه‌گذاری بر ایده شما منجر شود. زیرا این فرصت را به آنها می‌دهد تا شاهد جریان استارت‌آپ شما و ارزشی که برای آن هزینه می‌کنید، باشند.

گام چهارم: گاهی ممکن است سرمایه‌گذاران به ایده شما باور داشته باشند اما باید بدانید برای آنها مهم است که از سرمایه‌گذاری بر استارت‌آپ شما چه بهره‌ای می‌برند. در این شرایط باید بر خود و مدل تجاری‌تان تمرکز کنید و نشان دهید که چگونه سرمایه را به آن‌ها بر‌می‌‌گردانید تا جریان سرمایه‌گذاری تداوم یابد. در این میان راه دیگری هم هست که سرمایه‌گذار را به عنوان شریک خود بپذیرید. سرمایه‌گذاری که بتواند استارت‌آپ شما را از طریق مشاوره‌های مناسب، ارتباطات و دانش، قدرتمندتر کند به مراتب شریک و سرمایه‌گذار بهتری است تا فرد یا گروهی که فقط شما را از جنبه‌ مالی حمایت کند.

گام پنجم: از آغاز راه این را در نظر داشته باشید که جلب سرمایه‌گذار کار آسانی نیست که در کوتاه‌مدت بتوانید به آن برسید. بنابراین پیش از آن‌که به سرمایه نیاز پیدا کنید، در طی ‌زمان ارتباطات لازم با سرمایه‌گذاران را ایجاد و در ادامه با ارائه زمان‌بندی مناسب درباره روند پیشرفت استارت‌آپ خود، آنها را مجاب‌کنید که به سودآوری برنامه ایمان آورند و مشتاق به همکاری با استارت‌آپ شما شوند. این طبیعی است که هرکسی برای همکاری با مجموعه‌هایی که دارای زمان‌بندی دقیقی هستند، تمایل نشان می‌دهد و از آن لذت می‌برد.  

گام ششم: از بازارهای آنلاین و فرصت‌هایی که می‌تواند برای شما داشته باشد غافل نشوید. زیرا کمترین هزینه‌ها را برای شما دارد و فضایی فراتر از آنچه در اطرافتان دارید در اختیارتان قرار می‌دهد. شما می‌توانید پس از کسب درآمد، نظر برخی از بزرگان تجارت اینترنتی را درباره همکاری یا حتی ارائه انتقادات لازم بپرسید. در این میان مجموعه‌هایی هستند تحت عنوان «شتاب‌دهنده‌» که می‌توانند به تیم‌های استارت‌آپی در جذب سرمایه کمک کنند. آنها در ابتدای راه میزانی از حمایت‌های مالی، آموزشي و محل استقرار را بر‌عهده‌ مي‌گیرند و پس‌ از‌ مدتی کارآفرین را در ارتباط با سرمایه‌گذارانی قرار دهند که می‌دانند ممکن است به او و ایده‌اش تمایل داشته باشند. البته یک استارت‌آپ باید آن‌چنان خوب باشد که بتواند شتاب‌دهنده‌ها را نسبت به آینده خود امیدوار کند.

تمام نکات ذکر شده را برای تیم استارت‌آپی خود در هر کجا هستید می‌توانید به‌کار ‌‌بگیرید. در ادامه همه چیز به همت شما و ایده‌ای که تا به امروز آن را در ذهن پرورانده‌اید، بر می‌گردد.

برچسب‌ها: سرمایه‌گذارشتاب‌دهندهاستارت‌آپموفقیت
به اشتراک بگذارید: تلگرام توییتر لینکدین لینک کوتاه:

درباره عاطفه مرادی

عاطفه مرادی

عاطفه مرادی دانش‌آموخته روزنامه‌نگاری از دانشگاه علامه است. او فعالیت خبری خود را از سال 89 آغاز کرد و سابقه همکاری با نشریات، روزنامه‌ها و خبرگزاری‌های مختلف را دارد. او سابقه دبیر سرویسی چندین نشریه را نیز در کارنامه خود دارد.