۶ اصل استخدام آسان بعد از اخراج
نکات خوب را ببینید ۸

۶ اصل استخدام آسان بعد از اخراج

توسط تحریریه نوپانا | ۱۳۹۷/۰۴/۲۶ - ۱۵:۳۰ | ۱۱ دقیقه

اخراج از محل کار جزو اتفاقاتی است که امکان دارد بارها رخ دهد. بسیاری از بزرگان دنیای تکنولوژی و مدیریت بارها از شغل‌هایشان اخراج شده اند. «استیو جابز» بنیانگذار اپل حتی از سمت مدیرعاملی شرکت خود نیز اخراج شد اما پس از آن دوباره استخدام آسان را تجربه نمود.

نوپانا به نقل از دیجیاتو، پس با اخراج از شغلتان، آسمان آنچنان هم به زمین نیامده و دنیا به پایان نخواهد رسید. در این مواقع تنها کافیست ذهنتان را آرام کنید و با آرامش به دنبال راه حل یا شغل جدید بروید. خوشبختانه روانشناسان و کارشناسان کاریابی، تحقیقات بسیاری انجام داده‌اند و نکاتی خاصی برای کمک به اخراجی‌ها، یافته‌اند. مطمئن باشید که شما هم با دانستن ۶ اصل استخدام آسان می‌توانید توانایی‌ها و مهارت‌های منحصر به فرد خود را یافته و با اعتماد به نفس کامل سراغ شغل جدید و مورد علاقه خود بروید.

نفس عمیق بکشید. حتی اگر بخواهیم در همین پاراگراف، وِردی جادویی برای پیدا کردن کار دلخواهتان به شما بدهیم، اگر استرس داشته باشید نمی توانید وِرد را به درستی بخوانید. البته قرار نیست با گفتن راهکار‌های عجیب و غریب بخواهیم ذهنتان را مغشوش کنیم.

حتی اگر به بدترین شکل ممکن هم اخراج شده باشید، هنوز می‌توانید نکات خوب را ببینید و امیدوار باشید. برای مثال شما توانسته اید با کار در شرکت قبلی، رزومه‌ی خوبی برای خود فراهم کنید. این مسئله مطمئناً برای پیدا کردن شغل بعدی به کمکتان خواهد آمد.

حال که آرام شدید می‌توانید ۶ اصل استخدام آسان بعد از اخراج را مطالعه کرده و روند بازگشت به کار را با سرعت بیشتری طی کنید:

۱. مطمئن باشید که شما تنها نیستید

 استخدام آسان

شاید فکر کنید دیگر هیچ ارگانی شما را بعد از اخراجتان قبول نخواهد کرد و هیچ کارفرمایی مایل به استخدام نیرو‌های کنار گذاشته شده نیست.

این مسئله کاملاً اشتباه است. با اینکه اخراج شدن می‌تواند بدترین راه برای پایان کار یک فرد باشد اما پیش از این برای بسیاری از افراد رخ داده و بسیاری از کافرمایان با آن آشنا هستند.

بسیاری از افراد که پروسه‌های عجیبی را در اخراج خود تجربه کرده‌‌اند، به راحتی توانسته‌اند که کار یا حرفه‌ی جدیدی انتخاب کرده و در آن موفق شوند.

پس به یاد بسپارید شما تنها کسی نیستید که رها شدن از شغلتان را تجربه کرده‌اید.

۲. آرامشتان را حفظ کرده و برای پیدا کردن شغل مناسب عجله نکنید

 استخدام آسان

وقتی فهمیدید تنها کسی نیستید که این وضعیت را تجربه می‌کنید، بهتر است آرامش خود را حفظ کنید. اگر شما در بهترین حالت خود نباشید، قادر نیستید اثر خوبی از خود برجای بگذارید. حتی ممکن است چیزهایی بگویید و از گفتن آنها پشیمان شوید یا تصمیمات غلطی بگیرید.

پس بهتر است که چند روز یا چند هفته را به آرامی بگذرانید و ۵ مرحله عزاداری را سپری کرده تا بتوانید اعتماد به نفستان را دوباره به دست آورده و شغل دلخواه خود را پیدا کنید.

۳. سعی کنید هر طور شده از محل کار قبلی خود توصیه نامه‌ای دریافت کنید

این مسئله ممکن است در اوایل اخراج کمی سخت به نظر آید اما عملی است. شاید شما فکر کنید همه در حال صحبت کردن درباره اخراجتان باشند اما این مسئله بعد از مدتی فراموش خواهد شد.

بهتر است سراغ مدیر مستقیم خود یا کسی که موجب اخراجتان شده نروید. به یکی از همکاران خوبتان بسپارید که با استفاده از لینک‌هایش مشکل را حل کرده یا حداقل شرایط را بسنجد.

پس از این اتفاق بهتر است درخواست خود را با ادبیاتی بسیار ساده مطرح کنید. البته ممکن است با واسطه قرار دادن یک فرد موجب شوید که موقعیت کاری وی نیز به خطر بیافتد. پس مراقب باشید که دوستتان فراتر از حد معقول از شما طرفداری نکند.

۴. تلاش کنید به نحوی درست دلیل اخراجتان را توضیح دهید

 استخدام آسان

شاید این مسئله مهمترین نکته در مصاحبه‌های بعدی شما به شمار آید. شک نکنید که در تمامی مصاحبه ها از شما خواهند پرسید که چرا محل کار قبلیتان را ترک گفته‌اید. بهترین کار این است که بدون قضاوت کردن رؤسای قبلی، به طور صریح و قاطع بگویید که تغییر شرایط کاری موجب شده که کارتان را ترک کنید.

سپس می‌توان شرایط کاری مناسب، ارزش‌ها، آرزوها و دستاورد‌هایی که در آینده خود را می بینید مطرح کرده و عنوان کنید که به دنبال رسیدن به آن هستید تا موفقیتان را تضمین کنید. این مسئله می تواند به ساخت کاراکتر قدرتمند و هدفمند از شما در ذهن کارفرمایان کمک کند.

۵. به شغل‌های موقت فکر کنید تا در زمان مناسب به کار مورد علاقه تان برسید

 

اگر نمی دانید که دوست دارید کلاً حرفه‌ی خود را عوض کنید یا در همان شغل قبلی باقی بمانید، بهتر است قدری تحمل کرده و زمان را سپری کنید. بهتر است سراغ شغل‌های موقت بروید. این مسئله موجب می‌شود که زمان کافی برای انتخاب شغل و تمرکز روی حرفه مورد علاقه‌یتان پیدا کنید. بدون آنکه مجبور باشید تعهدات کاری زیادی را بر عهده بگیرید.

این مسئله می‌تواند روند و پروسه‌ مصاحبه‌های پی در پی را قابل تحمل کرده و رزومه‌ی شما را پرتر از قبل کند.

۶. روابط خود با دیگران را بهبود بخشید

 استخدام آسان

اگر روابط کاری زیادی با همکاران یا افراد هم حرفه‌ی خود دارید، به یاد داشته باشید که به احتمال قوی دوباره به آنها برخواهید خورد. پس می‌توانید با تماس یا توجه به آنها شرایط را طوری رقم بزنید که ارتباط مثبتتان با آنها حفظ شود.

شاید یک عذرخواهی مستقیم بتواند سؤتفاهمات را به راحتی حل کند. قدردانی و قدرشناسی هم ‌می‌تواند راهکاری باشد که در تفکرات بوجود آمده پیرامون شما تاثیر مثبت بگذارد.

همه‌ی ما می دانیم که از دست دادن شغل می‌تواند اتفاق بسیار بدی باشد اما شما با بهره گرفتن از اصول استخدام آسان بعد از اخراج می‌‌توانید شدت ضربه وارده را کاهش داده و در مسیر مثبت برای استخدام در شغل مورد علاقه‌یتان قدم بردارید.

برچسب‌ها: استخدامموفقیت استارت‌آپشغل‌یابی
به اشتراک بگذارید: تلگرام توییتر لینکدین لینک کوتاه:

درباره تحریریه نوپانا

نوپانا وب‌سایتی برای بررسی و تحلیل آخرین رویدادهای زیست‌بوم کسب‌و‌کارهای نوپا و کارآفرینی است. این وب‌سایت با هدف ترویج فرهنگ کارآفرینی، حمایت از زیست‌بوم استارت‌آپی و افزایش آگاهی مخاطبان در زمینه‌های مربوطه فعالیت می‌کند.