شتاب‌دهنده استارت‌آپ چیست؟
قسمت دوم ۸

شتاب‌دهنده استارت‌آپ چیست؟

توسط علی موسوی | ۱۳۹۶/۰۲/۰۳ - ۱۳:۰۰ | ۹ دقیقه

نقش شتاب‌دهنده‌‌ها در شکل‌گیری و تقویت استارت‌آپ

نوپانا: شتاب‌دهنده استارت‌آپ، شرکتی منسجم با هدف حمایت و توسعه کارآفرینی نوآورانه و دانش‌بنیان است که از ابتدای کار یک کسب‌وکار‌ نوپا آن را تحت پوشش خود درمی‌آورد و با آموزش، منتورینگ و کمک مالی از آن حمایت ‌می‌کند.

به گزارش نوپانا، این شرکت‌ها معتقد هستند که ایده یا استارت‌آپ صاحب اصلی و همیشگی خود است؛ استارت‌آپ‌ها از دید شتاب‌دهنده‌ها توان بالقوه‌ای از موفقیت یا کسب‌وکار موفق هستند و نیازهایی دارند که اگر نیاز اصلی و اساسی ایده نباشد با کمی حمایت به نیرویی بالفعل تبدیل خواهد شد.

شتاب‌دهنده‌ها با تسهیلاتی که در ادامه توضیح داده می‌شود از استارت‌آپ‌ها حمایت می‌کنند.

شبکه ارتباطی وسیع

امروزه ارتباطات نقش مهمی در تمامی زمینه‌ها دارند. شبکه ارتباطی وسیع شتاب‌دهنده‌ها به صاحبان ایده و محصول کمک می‌کند راحت‌تر و با صرف وقت و هزینه کمتر امور خود را پیش ببرند؛ فرصت‌ها را بشناسند؛ با صاحبان صنایع ارتباط برقرار کنند و از تجربه‌ها بهره‎مند شوند.

فرض کنید ایده‌ای برای رفع مشکلی در صنعت دارید. قطعا کمک گرفتن از کسی که به تمامی افراد فعال درآن صنعت دسترسی دارد و با آنها همکاری کرده بهتر از صرف وقت و هزینه برای معرفی خود به صاحبان صنایع است.

تکمیل ایده‌ها

با گذشت زمان، جنبه‌های مختلف یک ایده برای کارآفرینان روشن می‌شود و آنها سعی می‌کنند ایده خود را تکمیل و اصلاح کنند. شتاب‌دهنده‌ها با کمک منابع انسانی باتجربه خود وسعت دید ایده‌پردازان را گسترش می‌دهند؛ آنها را با جنبه‌های مختلف حوزه مورد نظر خود آشنا و زمینه لازم برای تکمیل ایده را فراهم می‌کنند.

بارها اتفاق افتاده که یک استارت‌آپ با یک ایده آغاز می‌شود و پس از مدتی محصول یا خدمتی غیراز آنچه ابتدا به آن فکر می‌کرده ارائه می‌دهد.

تحلیل بازار و برنامه‌ریزی

شبکه ارتباطی وسیع شتاب‌دهنده‌ها و مشاوران آنها به استارت‌آپ‌ها کمک می‌کنند بسیاری از مهارت‌های کسب‌وکار از جمله توان ارزیابی بازار هدف، وضعیت رقبا و نقاط ضعف و قوت خود را به دست آورند؛ برای رسیدن به اهداف خود برنامه‌ریزی و بهترین گزینه‌ها را انتخاب کنند.

مذاکره با خریداران و سرمایه‌گذاران

شتاب‌دهنده‌ها اینجا هم وارد می‌شوند: «وقتی ایده و محصول خوبی دارید در پی مشتری و برای جذب منابع مالی به دنبال سرمایه‌گذار هستید، ولی با وجود توان علمی، فنی و نوآوری، در این زمینه مهارت زیادی ندارید». شتاب‌دهنده‌ها شیوه‌های درست تعامل و مذاکره با خریداران و سرمایه‌گذاران را آموزش می‌دهند و ویژگی‌های منحصر به فرد محصول و آینده پررونق آن را به صورت قانع‌کننده به سرمایه‌گذاران و خریداران توضیح می‌دهند.

شراکت در موفقیت و شکست

 تقسیم سهام میان کارآفرینان و شتاب‌دهنده در ازای آورده‌های نقدی و غیرنقدی دو طرف انجام می‌شود؛ البته میزان سهامی که شتاب‌دهنده در استارت‌آپ دارد به‌قدری نیست که کنترل کسب‌وکار را از کارآفرین بگیرد یا جایی برای ورود سرمایه‌گذاران بعدی نگذارد.

برنامه زمانی مشخص

در یک فرآیند شتاب‌دهی، بازه زمانی با آغاز و پایان مشخص تعیین می‌شود؛ در غیر این صورت احتمالا اجرای برنامه‌ها با شتاب مناسب انجام نمی‌شود.

این از تفاوت‌های اساسی شتاب‌دهنده‌ها با مراکز رشد (incubators) است.

منتورهای حرفه‌ای

منتور فردی سرشناس و با تجربه و با سال‌ها تجربه علمی در یک حوزه مشخص است که شکست‌ها و موفقیت‌ها را تجربه کرده است؛ روابط تجاری بسیار خوبی دارد و مورد قبول فعالان آن حوزه است. ارتباط با چنین فردی به کارآفرینان جوان کمک زیادی می‌کند.

فرآیند انتخاب و داوری بسیار رقابتی

شتاب‌دهنده‌ها، استارت‌آپ‌های متقاضی را برای سرمایه‌گذاری و حمایت طی چندین مرحله گزینش می‌کنند.

پس می‌توان این طور نتیجه گرفت که اگر یک شتاب‌دهنده، استارت‌آپی را برای سرمایه‌گذاری نهایی انتخاب کرد آن استارت‌آپ می‌تواند تا حد زیادی مطمئن باشد که مسیر را درست انتخاب کرده و احتمال موفقیتش بالا است.

ارائه سرمایه اولیه

شتاب‌دهنده‌ها ایده‌های ناب را در مرحله پیش‌شتاب‌دهی انتخاب می‌کنند و مبلغی را در ازای بخش کوچکی از سهام استارت‌آپ‌ها به آنها می‌دهند.

این مقدار سرمایه‌گذاری، هزینه‌های اولیه را پوشش می‌دهد و کمک می‌کند محصول خود را بسازید؛ عرضه کنید؛ مشتریان اولیه خود را پیدا کنید و یک مدل کسب‌وکار قابل گسترش ایجاد کنید.

بسیاری از شتاب‌دهنده‌ها بعد از اثبات توانمندی‌های یک کسب‌وکار نوپا روی آن سرمایه‌گذاری بیشتری می‌کنند؛ همچنین شتاب‌دهنده‌ها کسب‌وکارهای نوپا را به سرمایه‌گذاران معتبر معرفی می‌کنند.

فضای کاری و خدمات اداری

شتاب‌دهنده‌ها به خصوص در ابتدای راه استارت‌آپ‌ها فضای کار و خدمات اداری در اختیار آن‌ها می‌گذارند تا بتوانند در محیطی آرام به ساخت استارت‌آپ خود بپردازند و آن را توسعه دهند.

(همچنین بخوانید: شتاب‌دهنده استارت‌آپ چیست؟ قسمت اول)

برچسب‌ها: شتاب‌دهندهکسب‌و‌کاراستارت‌آپتجاری‌سازیموفقیت
به اشتراک بگذارید: تلگرام توییتر لینکدین لینک کوتاه:

درباره علی موسوی

علی موسوی دانش‌آموخته کارشناسی ارشد مهندسی مکانیک از دانشگاه تهران است. او در زمینه کسب‌و‌کار‌های نوپا فعال است و به تولید محتوا می‌پردازد.