دیدار وزیر ارتباطات از نمایشگاه استارت‌آپی روز جهانی ارتباطات
رویداد استارت‌آپی: ۸

دیدار وزیر ارتباطات از نمایشگاه استارت‌آپی روز جهانی ارتباطات

توسط نیما ذبیح‌اله‌زاده | ۱۳۹۷/۰۲/۳۰ - ۱۰:۵۳ | ۲۴ دقیقه

محمد‌جواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، ۲۶ اردیبهشت‌ ۱۳۹۷ هم‌زمان با روز جهانی ارتباطات و جامعه اطلاعاتی، در مراسم گرامیداشت این روز و بهره‌برداری از پروژه دولت همراه در کشور، از نمایشگاهی که به همین مناسبت در ساختمان شهید قندی این وزارت‌خانه برپا شده بود، دیدار کرد.

نوپانا، به نقل از مرکز توانمند سازی کسب‌وکار‌های نوپا:  در این نمایشگاه استارت‌آپ‌های کسب‌وکار نوین ایرانیان، اکسین، نوار، کشمون، زرین‌پال، سازه‌های اطلاعاتی راژمان، میاره، نسل اندیشه سبز، بیمه بازار، ترابرنت، ریحون، گمرک جمهوری اسلامی ایران، سازمان آموزش فنی‌ حرفه‌ای، اتاقک، تلوبیون، هومت و کاربانک به نمایش و معرفی کسب‌وکار خود پرداختند.



استارت‌آپ «کسب‌وکار نوین ایرانیان» در هنگام بازدید وزیر از غرفه خود گفت: ۱۳‌هزار کاربر و حدود ۹۰ نفر در چیلیوری و بیش از ۲۰۰ همکار در «‌کسب‌وکار نوین ایرانیان» داریم. از این تعداد، نزدیک به ۶۰ نفر دولوپر هستند.

«کسب‌وکار نوین ایرانیان» از سال ۱۳۸۹ و چیلیوری از سال ۱۳۹۴  آغاز به کار کرد. با نت‌برگ از سال ۱۳۹۰ لانچ شدیم، با تیکت از سال ۱۳۹۳ لانچ شدیم. تاکنون سهامداری نداشتیم اما اخیرا سرمایه‌گذاری صندوق آرمانی بر «کسب‌وکار نوین ایرانیان» سرمایه‌گذاری کرده است.

«اکسین» در دیدار وزیر گفت: ما در ابتدا با نرم‌افزارهای خارجی کار می‌کردیم اما اکنون ۱۵ اپلیکیشن داریم که در حوزه‌های برون‌سپاری خدمات تایپ و ترجمه در مناطق روستایی، حمل‌و نقل و فروش‌آنلاین گل فعال‌اند. بیشتر فعالیت ما در زمینه آموزش است. حدود ۵۰ نفر کارورز داریم. از سال ۱۳۸۴ کار خود را آغاز کردیم و از سال ۱۳۹۰ بر حوزه آی‌تی متمرکز شده‌ایم.


استارت‌آپ «نوار» اظهار کرد: امسال توانستیم از ۶ کشور سرمایه‌گذار خارجی جلب کنیم. جلساتی برگزار شده است و در حال نهایی شدن است. ارزش نوار اکنون به بیش از ۵ میلیون دلار رسیده است. در حال حاضر بزرگترین پلتفرم عرضه محصولات صوتی هستیم. به شدت بر تولید محتوا تمرکز کرده‌ایم؛ محتوایی که با زندگی روزمره مردم در ارتباط است. این محصول با عنوان «کپسول» که امسال تعدادش به هزار می‌رسد، محصولات صوتی کوتاه است که چکیده کتاب‌های معروف دنیا در آن آمده است. ‌فکر می‌کنیم برای سال ۲۰۲۲ بتوانیم به ارزش ۵۰۰ میلیون دلار برسیم. ما از شتاب‌دهنده آواتک شروع کردیم.


«کشمون» در توضیح استارت‌آپ خود گفت: کشاورز به جای آن‌که محصول خود را به مردم محلی بفروشند، می‌تواند در این سامانه آنلاین با داشتن یک پروفایل که در آن سابقه کشاورز، وضعیت محصول ارایه شده (کود سم‌زده شده یا نشده) و تست آزمایشگاه درج شده است،  محصولش را بفروشد.

در این سیستم، درآمد کشاورز بین ۲۰ تا ۴۰ درصد افزایش می‌یابد. طبق این سرویس، کشاورز به «کشمون» حق‌الزحمه می‌پردازد. اگر کشاورز در مصرف آب صرفه‌جویی کرده باشد، می‌تواند سود کامل ۲۰ تا ۴۰ درصدی را نصیب خود کند. از ۳ کشاورز کار خود را آغاز کردیم، اکنون به ۳۵ کشاورز رسیده‌ایم و تا پایان سال ۱۳۹۷ به حدود ۳۰۰ کشاورز خواهیم رسید. در طول روز حدود ۱۵ ثبت سفارش داریم. تا آخر سال، به حدود ۱۰۰ سفارش در روز می‌رسیم. دلیوری توسط پست انجام می‌شود.

ما فقط در خراسان جنوبی فعال هستیم و تک کشاورز نمی‌پذیریم. چون نمی‌توانیم کنترل کیفیت را بر محصول انجام دهیم. روستا به روستا پیش می‌رویم. ما سراغ دهیاری روستاها می‌رویم و مردم را جمع می‌کنیم و برای آن‌ها کشمون را توضیح می‌دهیم.


«زرین‌پال» استارت‌آپ بعدی بود. مسئول این غرفه به وزیر ارتباطات گفت: ما از کسب‌وکارهای ایرانی حمایت می‌کنیم و اگر بانک مرکزی تضمینی از ما بگیرد و اجازه دهد از حساب مشتریان برداشت کنیم، خیلی مشکل ما برطرف می‌شود. ما در حال راه‌اندازی سرویس “reddit subscription payment”  با ۲۰ بانک هستیم. در دنیا این سرویس به بانک مرکزی ارتباطی ندارد. در حال حاضر ماهی ۱ و نیم میلیون تراکنش انجام می‌دهیم.

درخواست این استارت‌آپ از آذری جهرمی این‌چنین بود: کمیته تعیین مصادیق ۱۲ عضو دارد، عضو دهم آن یک نفر خبره فناوری اطلاعات باید باشد که به تایید کمیسون مجلس رسیده باشد. این نقطه‌ای است که ظرفیت قانونی در آن وجود دارد و ما کسب‌وکارها به یک نفر خبره در این زمینه نیاز داریم. چنین ظرفیتی در بین کسب‌وکارها وجود دارد و فردی که اکنون به جای آن نفر دهم حضور دارد، هیچ مشکلی از کسب‌وکارها حل نمی‌کند.

وزیر ارتباطات نیز در این‌باره گفت: مشکل این است که دبیرخانه تشکیل جلسه نمی‌دهد. خودش تصمیم می‌گیرد. تصمیات دبیرخانه و کارگروه چنین نیست. این صرفا تصمیات یک شخص است.


«سازه‌های اطلاعاتی راژمان» استارت‌آپ بعدی بود. این غرفه در معرفی خود بیان کرد: تفاوت ما با weys  این است که ما طرح ترافیک و زوج و فرد را هم پوشش می‌دهیم. ما در حال حاضر gamification قوی نداریم. ان‌شاءالله تا اواسط خرداد gamification جدید و قوی‌تری فعال خواهد شد. ما ۵۰۰‌هزار بر اساس کافه‌بازار و حدود ۶۰۰ کاربر بر اساس آمار خودمان کاربر داریم.

سیستم تخمین ترافیک آن‌لاین بر اساس دیتای کاربران موبایل نوشته شده است. در فاز بعدی، تخمین زمان رسیدن کاربر به مقصد بر این اساس استفاده خواهد شد. مدل درآمدی ما تا این لحظه فروش دیتای ترافیکی است.


«میاره» نیز در معرفی خود به وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: تفاوت ما با الوپیک و اسنپ باکس این است که ما روی غذا پورسانتی دریافت نمی‌کنیم و به جای آن‌که نیرو پیک را رستوران‌ها استخدام کنند، از شرکت ما کمک می‌گیرند. تقریبا تمام تهران را پوشش می‌دهیم و بالای هزار سفر در روز داریم. درگیری ما بر سر بیمه و مالیات است.

وزیر رتباطات و فناوری اطلاعات نیز وعده داد: انشاء‌الله چهارشنبه آینده این مشکل حل خواهد شد.


در ادامه این بازدید، «نسل اندیشه سبز» به آذری جهرمی گفت: ما چند دیرین‌دیرین تازه برای روزهای ماه‌مبارک رمضان آماده کرده‌ایم که هر روز با موضوعات اخلاقی و بر پایه آیات و روایات به نمایش در می‌آید. با وجود فیلترینگ تلگرام، همچنان کارهای ما خوب دیده می‌شوند.


«بیمه‌بازار» نیز در معرفی خود اظهار کرد: کارمان مقایسه و فروش اینترنتی بیمه است. یعنی از شرکت‌های بیمه‌ یا ای‌جنت‌ها قیمت می‌گیریم و مناسب‌ترین بیمه را به کاربر معرفی می‌کنیم. الان ۲۰۰‌هزار مشترک داریم. حدود دو سال است که این کار را شروع کرده‌ایم و در سال ۱۳۹۶ رشد ماهانه ما ۵۴ درصد بود. رضایت مشتریان، توانگری مالی‌شان و میزان پاسخ‌گویی بیمه از جمله مواردی است که در مقایسه ما وجود دارد. همواره می‌کوشیم به این موارد مقایسه‌ای بیافزاییم. اکنون ۵۰‌نفر در این کسب‌وکار مشغول به کار هستند.


«ترابرنت» نیز با اشاره به این‌که نخستین بازارگاه الکترونیک حمل و نقل کالا است، اظهار کرد: حاصل اشتراک چندین شرکت دانش‌بنیان و فناوری هستیم و بیشترین سابقه را در حمل‌ونقل هوشمند جاده‌ای داریم. ۳۶ میلیون سیم‌کارت زدیم. ۱۳‌و نیم میلیون کارت هوشمند صادر کردیم. تمام ظرفیت‌مان را یک‌پارچه‌کرده‌ایم که برای کشورمان یک کار متفاوت انجام دهیم. تاکنون رانندگان بسیاری را از سراسر کشور جذب کرده‌ایم.

بخشی از مشکلاتی که داریم، در راه‌داری و صدور بارنامه الکترونیک است. دومین مشکلی که داریم، این است که در بحث سالن‌های اعلام بار و پایانه‌های فیزیکی امکان و اجازه کار کاردن نداریم.

او یادآور شد: «آسان‌بار» با شرکت‌های حمل‌ونقل کار می‌کند؛ در حالی که ۹۶ درصد رانندگان خودمالک‌اند. الان دلال‌ها حق رانندگان را می‌خورند. با روشی که پیش گرفتیم، این مساله اصلاح می‌شود. باید از پایانه نسیم‌شهر بازدید کرد تا با وضعیت حمل‌ونقل جاده‌ای کشور آشنا شد. ما به وزارت صنایع، دفتر وزارت ارتباطات، راه‌داری مراجعاتی برای حل این مشکلات داشته‌ایم. آیین‌نامه‌ای را نوشته‌ایم، که ناقص است و مجوز‌های لازم اجرایی را به ما نمی‌دهند.

وزیر ارتباطات، پس از جویا شدن از نحوه پیگیری‌ها در این زمینه، از «ترابرنت» خواست که نقدهایش را در نامه‌ای برای شخص او ارسال کند.


«ریحون» نیز در ادامه این بازدید گفت: یک‌هزار مشترک و هر روز حدود ۴ یا ۵هزار سفارش داریم. با ۴‌هزار رستوران در تهران، اصفهان، مشهد، شیراز همکاری داریم و به زودی در سراسر کشور کارمان را توسعه می‌دهیم.


«گمرک جمهوری اسلامی ایران» دیگر استارت‌آپ حاضر در این نمایشگاه بود. مسئول این غرفه به وزیر توضیح داد: تمام فرایندهای گمرکی و رویه‌های متفاوت را تحت قالب پنجره‌واحد و سامانه جامع گمرکی مکانیزه کنیم. بر این اساس کل استعلام‌های مجوز‌ها و احراز هویت اشخاص حقیقی و حقوقی تحت این سیستم انجام می‌شود. علاوه بر آن خدمات الکترونیکی را به ذی‌نفعان اریه می‌دهیم. جزو اولین دستگاه‌هایی هستیم که میز خدمات الکترونیک را تعریف کرده‌ایم. مسائلی مثل رجیستری موبایل، پروانه الکترونیکی و خرید و فروش خودرو به صورت آنلاین روی سیستم ما انجام می‌شود.

آذری جهرمی در بازدید از این غرفه از مشکلی که بین سیستم‌های بیتا و همتا وجود داشت، یاد کرد که باید مرتفع شود و مسئول این غرفه در این‌باره توضیح داد: طی جلسه‌ای که با رضا باقری اصل داشته‌ایم، مشکل رجیستری که داشتیم مطرح شد. بحثی روی رنج آی‌پی‌ ۱۰ انجام شد و این مشکل در حال مرتفع شدن است.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با تاکید بر این‌که وزارت اقتصاد در تمام مجموعه‌هایش پیش‌رو بوده است، گفت: برخی سازمان‌های این وزارتخانه در رده‌بندی دولت الکترونیک ممتاز شناخته شده‌اند. این جای تشکر دارد اما اتصال این طرح با مابقی‌ است که می‌تواند گیم بدهد. من با فنی‌های وزارتخانه صحبت کرده‌ام. باید خودشان را منطبق با استانداردهای سازمان فناوری کنند.

سپس «سازمان آموزش فنی‌حرفه‌ای» به توضیحاتی درباره خدماتش پرداخت و گفت: ما کل خدماتمان را در بستر الکترونیک عرضه می‌کنیم. برای خیلی از این خدمات اپ‌های موبایل طراحی کرده‌ایم. کارآموزان و متقاضیان ما می‌توانند خدمات آزمونی‌شان را از طریق آنلاین یا اپ بگیرند. خدمات آموزش مجازی را خودمان با کمک بخش خصوصی در قالب کانتنت‌های متعدد ارایه می‌کنیم. نزدیک ۱۰هزار مربی دولتی و ۲۰هزار مربی حوزه آموزشی آزاد داریم که این‌ها در حال فعال شدن هستند و شماری از آن‌ها فعال شده‌اند. نشان دولت الکترونیک را سایت سازمان ما دریافت کرد. در طول سال حدود یک میلیون و نیم مخاطب داریم که نیمی از آن‌ها از طریق بخش خصوصی و نیمی دیگر از طریق بخش دولتی جذب می‌شوند.


استارت‌آپ «اتاقک» نیز در توضیح کسب‌وکار خود گفت: پل ارتباطی میان مسافر و میزبان‌ها را برقرار می‌کینم. فردی که یک خانه خالی در اختیار دارد، می‌تواند به عنوان میزبان در بستر «اتاقک» قرار بگیرد.

مسئول این غرفه در پاسخ به این پرسش وزیر که آیا با بوم‌گردی‌ها هم کار می‌کنید؟ گفت: با ۸۰ درصد بوم‌گردی‌های ایران کار می‌کنیم. نزدیک ۵۰‌هزار رجیستریوزر داریم. سفارش‌های ما بین ۲۰ تا ۵۰‌ تا در روز است. تیم کوچک ۱۲ نفری هستیم که نزدیک به ۱۵۴ شهر را پوشش داده‌ایم و حدود ۳‌هزارو ۲۰۰اقامت‌گاه در سراسر ایران داریم.

در ادامه، «تلوبیون» نیز گفت: هفت‌میلیون و ۱۰۰ ‌هزار مشترک داریم. در حال حاضر ۷.۳ میلیون کاربر داریم. ۳۰درصد کاربران ما از خارج از ایران بود که با وجود فیلترینگ این میزان به بیش از این‌ها رسیده است.

«هومت» غرفه بعدی بود. مسئول این غرفه به وزیر گفت: در زمینه موتور جستجوی واقعیت مجازی کار کرده‌ایم. می‌خواهیم دنیای مجازی را وارد دنیای واقعی کنیم و برعکس. می‌خواهیم روی اپلیکیشن واقعیت مجازی  کار کنیم. منتظر حمایت وزارت ارتباطات هستیم. ۸۹۰ نفر عضو داریم که ۱۳۵ نفر آن ایرانی‌اند و مابقی، اروپایی‌اند. در ایران خیلی جا نیفتاده است. منتظر وام هستیم که اپ‌مان را رونمایی کنیم.


در پایان، «کاربانک» در معرفی کسب‌وکار خود به آذری جهرمی توضیح داد: یک پلتفرم همکاریابی آنلاین است. مشکلاتی که در جلسه فیلتریک با شما داشتیم، مرتفع شد. انتظار داریم اگر حوزه اشتغال برای دولت مهم است، حمایت بیشتری هم داشته باشد.

حاشیه دیدار جهرمی با استارت‌‌آپ‌ها در روز جهانی ارتباطات
حاشیه دیدار جهرمی با استارت‌‌آپ‌ها در روز جهانی ارتباطات
حاشیه دیدار جهرمی با استارت‌‌آپ‌ها در روز جهانی ارتباطات
حاشیه دیدار جهرمی با استارت‌‌آپ‌ها در روز جهانی ارتباطات
حاشیه دیدار جهرمی با استارت‌‌آپ‌ها در روز جهانی ارتباطات
حاشیه دیدار جهرمی با استارت‌‌آپ‌ها در روز جهانی ارتباطات
حاشیه دیدار جهرمی با استارت‌‌آپ‌ها در روز جهانی ارتباطات
حاشیه دیدار جهرمی با استارت‌‌آپ‌ها در روز جهانی ارتباطات
حاشیه دیدار جهرمی با استارت‌‌آپ‌ها در روز جهانی ارتباطات
حاشیه دیدار جهرمی با استارت‌‌آپ‌ها در روز جهانی ارتباطات
حاشیه دیدار جهرمی با استارت‌‌آپ‌ها در روز جهانی ارتباطات
حاشیه دیدار جهرمی با استارت‌‌آپ‌ها در روز جهانی ارتباطات
حاشیه دیدار جهرمی با استارت‌‌آپ‌ها در روز جهانی ارتباطات
حاشیه دیدار جهرمی با استارت‌‌آپ‌ها در روز جهانی ارتباطات
حاشیه دیدار جهرمی با استارت‌‌آپ‌ها در روز جهانی ارتباطات
حاشیه دیدار جهرمی با استارت‌‌آپ‌ها در روز جهانی ارتباطات
برچسب‌ها: وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعاتمحمدجواد آذری جهرمیاستارت‌آپ
به اشتراک بگذارید: تلگرام توییتر لینکدین لینک کوتاه:

درباره نیما ذبیح‌اله‌زاده

نیما ذبیح‌اله‌زاده

نیما ذبیح‌اله‌زاده، دانش‌آموخته مهندسی پزشکی است. او از سال ۱۳۹۳ به عنوان دبیر باشگاه‌های مهندسی پزشکی دانشگاه آزاد انتخاب شده و تاکنون نشریات وگروه‌های دانشجویی زیادی را در این رشته سامان بخشیده است. او هم‌اکنون رهبری استارت‌آپ MacZooo mirror را به‌ عهده دارد.