فروش کالای ایرانی و اشتغال زایی با استارت‌آپ‌های ایرانی
استارت‌آپ‌ها راه حل رونق اقتصادی ۸

فروش کالای ایرانی و اشتغال زایی با استارت‌آپ‌های ایرانی

توسط نیما ذبیح‌اله‌زاده | ۱۳۹۷/۰۲/۰۳ - ۱۰:۴۷ | ۷ دقیقه

طبق شعار سال، حمایت از کالای ایرانی یکی از مهمترین امور در سال جدید محسوب می شود. به گزارش هیات دولت که در دی ماه سال گذشته ارائه شد ۲۱ استارت‌آپ‌ ایرانی موفق شدند ۱۳۲ هزار و ۸۳۴ شغل ایجاد کنند.

نوپانا، به نقل از تیتر برتر: با توجه به اینکه شرکت‌های کوچک و متوسط ۹۰ درصد کسب وکارها را در سراسر جهان به خود اختصاص می‌دهند، بخش فناوری اطلاعات به عنوان یکی از بخش‌های سودآور در دنیا شناخته شده است، کارآفرینان حوزه­ ارتباطات و فناوری اطلاعات، استارت‌آپ‌ها و شرکت‌های کوچک و متوسط (SME) نقش ویژه و مرتبطی در تضمین رشد اقتصادی به شیوه‌ای پایدار و فراگیر دارند. آنها با پتانسیل منحصربه‌فردشان برای ایجاد تاثیر طولانی‌مدت در اقتصاد جهانی، منطقه‌ای و ملی در توسعه راه‌حل‌های نوآورانه و ICT محور در تلاش‌اند و همچنین در اقتصاد دانش‌بنیان فعلی به‌عنوان منبع مهم مشاغل جدید، به‌ویژه برای جوانان شناخته می‌شوند.

با این تفاسیر و همچنین با نگاهی به استارت‌آپ‌های خارجی در کشورهای مختلف این نکته به دست می آید که استارت‌آپ‌ها می توانند در زمینه اشتغال‌زایی و همچنین فروش محصولات داخلی نقش بسزایی داشته باشند. در کشور ما نیز در سال‌های گذشته عملکرد برخی از استارت‌آپ‌ها تاییدی بر این نکته بوده است.
 
رضا الفت‌نسب سخنگوی اتحادیه کسب و کارهای اینترنتی در گفتگو با گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان اظهار داشت: در سال گذشته بهترین عملکرد در کسب و کارهای اینترنتی واستارت‌آپ‌ها مربوط به بخش خصوصی بود؛ از همین رو در پایان سال ۹۶ خرید اینترنتی تقریبا به رقم ۱۰۰ هزار میلیارد تومان رسد که نسبت به سال گذشته با رشد ۲۵ درصد روبرو بوده ایم.
 
وی ادامه داد: این افزایش باید در سال جدید نیز ادامه داشته باشد. البته متاسفانه در حال حاضر سهم فروش اینترنتی در خرده فروشی در حدود یک درصد می باشد.
 
الفت‌نسب با اشاره به افزایش فروش آنلاین محصولات اظهار داشت: بخش سنتی در حوزه کسب و کارهای اینترنتی باید ورود پیدا کند و کار و سرویس خود را به صورت آنلاین به مشتری خود ارائه دهد. این اتفاق قطعا به کمک اتحادیه کسب و کار اینترنتی در سال جدید رخ خواهد داد.
 
با این تفاسیر نقطه مثبت استارت‌آپ‌ها در محصولاتی است که آنها می‌فروشند یا ارائه می دهند؛ از بازی گرفته تا فروشگاه‌های اینترنتی؛ می‌توان گفت همه استارت‌آپ‌های ایرانی «کالای ایرانی» تولید می‌کنند. به همین دلیل انتظار می‌رود در سال جدید بیش از پیش از استارت‌آپ‌های ایرانی حمایت شود چرا که این روزها استارت‌آپ‌های ایرانی متخصص ایجاد اشتغال و فروش کالای ایرانی شده اند.
 
چطور می‌توان گفت محصول استارت‌آپ‌های ایرانی، «کالای ایرانی» است؟ پاسخ به این پرسش با توجه به انتخاب هوشمندانه شعار سال راحت است. حمایت از کالای ایرانی از این رو شامل استارت‌آپ‌های ایرانی نیز می‌شود که اجناس ایرانی را به فروش می‌رسانند. برای آگاهی بیشتر از این موضوع بهتر است به جملات مقام معظم رهبری در ابتدای سال توجه کنیم.  ایشان در اجتماع زائران و مجاوران حرم مطهر رضوی در نخستین روز از سال ۱۳۹۷ فرمودند:
 
ـ شعار امسال، هم خطاب به مسئولین است، هم خطاب به مردم است. شعار امسال [حمایت از] کالای ایرانی است.
 
ـ کالای ایرانی یعنی محصول نهایی کار و سرمایه و فعالیت اقتصادی و ذهن و ابتکار و همه‌چیز.
 
ـ سرمایه‌گذار با سرمایه‌ خود، کارگر با کار خود، طراح با ذهن خود و با دانش خود، اینها همه تلاش می‌کنند و محصول [کار آنها] می‌شود کالای ایرانی. بنابراین چیز باعظمتی است، چیز بسیار مهمی است؛ این را بایستی حمایت کرد.
 
ـ در حمایت از این کالای ایرانی، که محصول تلاش فعالان اقتصادی و فعالان کارگری و سرمایه‌گذاران و برنامه‌ریزان و طراحان و مانند اینها است، هم مردم نقش دارند به‌عنوان تولید‌کننده‌ کالای ایرانی، هم مردم نقش دارند به‌عنوان مصرف‌کننده‌ کالای ایرانی؛ هم باید تولید کنند، هم باید مصرف کنند؛ هم باید در تولید تلاش کنند.
برچسب‌ها: استارت‌آپرونق اقتصادی
به اشتراک بگذارید: تلگرام توییتر لینکدین لینک کوتاه:

درباره نیما ذبیح‌اله‌زاده

نیما ذبیح‌اله‌زاده

نیما ذبیح‌اله‌زاده، دانش‌آموخته مهندسی پزشکی است. او از سال ۱۳۹۳ به عنوان دبیر باشگاه‌های مهندسی پزشکی دانشگاه آزاد انتخاب شده و تاکنون نشریات وگروه‌های دانشجویی زیادی را در این رشته سامان بخشیده است. او هم‌اکنون رهبری استارت‌آپ MacZooo mirror را به‌ عهده دارد.