بازاریابی محتوایی چیست و چه چیزی نیست؟
در کارگاه میلاد اسلامی‌زاد مطرح شد: ۸

بازاریابی محتوایی چیست و چه چیزی نیست؟

توسط پیمان گل‌وردی | ۱۳۹۷/۰۲/۰۲ - ۱۶:۱۱ | ۶ دقیقه

در این گزارش به شرح کارگاه «بازاریابی محتوایی» که به همت نوآفرینان برگزار شده است، می‌پردازیم.

نوپانا: دومین کارگاه آموزشی بازاریابی محتوا در تاریخ ۳۱ فروردین به همت نوآفرینان در پارک علم و فناوری مدرس و با ارائه میلاد اسلامی‌زاد، مشاور بازاریابی و مدیر روابط‌عمومی سابق اسنپ برگزار شد.

محتوا یکی از ابزارهایی است که از گذشته وجود داشته و با توسعه  اینترنت، شکل جدیدی به خود گرفته است. بازاریابی محتوا به دو ابزار رسانه و کانال‌های نشر برای حضور خود نیاز دارد. همچنین در این کار باید مارکتینگ نیز بلد باشید.

در ابتدا به بحث بازاریابی این کار می‌پردازیم و اصول آن را برای‌تان شرح می‌دهیم:

بازاریابی چیست؟

فیلیپ کاتلر در تعریف بازاریابی می‌گوید: «بازاریابی فرایندی مدیریتی- اجتماعی است که به وسیله آن افراد و گروه‌ها از طریق تولید و مبادله ارزش با یکدیگر، به امر تامین نیازها و خواسته‌های خود اقدام می‌کنند.»

در این فرایند افراد حقیقی یا حقوقی به تولید یا مبادله و تامین نیاز‌ها و خواسته‌های یکدیگر می‌پردازند. همه جهان بازاریابی در فور پی (4P) بازاریابی یعنی محصول، قیمت‌گذاری، جایگاه و فعالیت‌های ترفیعی وجود دارد.

بازاریابی چه چیزی نیست؟

معمولا افراد بازاریابی را با فروش و تبلیغ محصول خود اشتباه می‌گیرند؛ فروش مستقل از بازاریابی نیست اما باید در راستای کل کسب‌وکار باشد. همچنین تبلیغ نیز بخشی از بازاریابی بوده و در حوزه معرفی (Promotion) قرار دارد.

رسانه‌ها نیز می‌توانند در خدمت اتفاقات مارکتینگ باشند. موضوع دیگری که در اینجا وجود دارد، برندینگ است که نباید از آن به بازاریابی یاد شود بلکه این فعالیت بخشی از فرایند بازاریابی است.

حال به معرفی مفهوم محتوا می‌پردازیم:

محتوا چیست؟

محتوا ابزاری برای رسیدن به هدف نهایی است؛ هدف شما می‌تواند سود، درآمد یا افزایش فروش باشد. به محتوا باید نگاه ابزاری داشت که به راحتی می‌توان آن را کنار گذاشت.

پس می‌توان گفت: «محتوا مولفه‌ای تغییرپذیر در رسانه است که با اطلاعات مبادله شده، در کاربر نهایی ایجاد ارزش می‌کند.» محتوا را می‌توان به صورت متنی، صوتی، تصویری، ویدئویی و ترکیبی از اینها تولید کرده و در قالب‌های کلیپ، مقاله، اینفوگرافی، تصویر و ... در اختیار مخاطبان قرار داد.

محتوا چه چیزی نیست؟

محتوا رسانه نیست؛ از رسانه برای انتشار محتوا استفاده می‌شود. محتوایی که تولید شده باید قابل لمس و اندازه‌گیری نیز بوده و ارزش و مفهومی را برای مخاطب داشته باشد.

کانال‌های نشر محتوا

۱- آفلاین: بیلبورد، روابط‌عمومی، بروشور و ... .

۲- آنلاین: شبکه‌های اجتماعی، وبلاگ، روابط‌عمومی دیجیتال، ویدئو و ... .

۳- ترکیبی: کمپین‌ها، رویداد‌ها، تلویزیون و ... .

زبان چیست؟

محتوای متنی استفاده از زبان است. بر اساس تعریف جدید زبان، انسان حیوان راوی است؛ زیرا با کمک حافظه، موضوعات را کنار هم قرار داده و روایتی را نقل می‌کند.

هنگامی که قصد داریم بر روی گوینده کلام کار کنیم، از کارکرد عاطفی زبان استفاده می‌کنیم. اگر تاکید ما بر روی شنونده است، ما شنونده را به انجام کاری ترغیب می‌کنیم.

استراتژی چیست؟

استراتژی به روش عملیاتی برای رسیدن به مقصد ایده‌آل، با در نظر گرفتن واقعیت‌های موجود گفته می‌شود. روشی که انتخاب می‌کنید باید قابلیت اجرا داشته باشد. همچنین ما به صورت مستمر با استراتژی سروکار داریم.

تحقیق و بررسی، تحلیل و تصمیم‌گیری، تدوین و برنامه‌ریزی، اجرا و پیگیری، اندازه‌گیری و اصلاح پنج اصل فرایند استراتژی است.

در آخر می‌توان گفت باید شناخت مخاطب از کسب‌وکارتان را شناسایی کنید؛ مخاطب از جهان کسب‌وکار شما چه می‌داند و چه نمی‌داند. در بازاریابی محتوا باید سعی کنید ندانستن‌های مخاطب را به دانستن تبدیل کنید تا جهان کسب‌وکار شما برای آنها شناخته شود.

(همچنین بخوانید: هفت گام طراحی یک استراتژی محتوایی قدرتمند)

برچسب‌ها: content marketingبازاریابی محتوارسانهاستراتژی محتواآمیخته بازاریابی
به اشتراک بگذارید: تلگرام توییتر لینکدین لینک کوتاه:

درباره پیمان گل‌وردی

پیمان گل‌وردی

پیمان گل‌وردی دانش‌آموخته مهندسی پزشکی است. او از سال ۱۳۹۳ به‌عنوان مدیر اجرایی باشگاه مهندسی پزشکی دانشگاه آزاد تهران‌جنوب برگزیده شده است و با فعالیت در زمینه مهندسی پزشکی هم‌اکنون مدیریت روابط عمومی استارت‌آپ Maczooo mirror را بر عهده دارد.