بیانیه ماموریت کسب‌وکارهای نوپا
تمرکز بر اهداف، ارزش‌ها و عقاید سازمان ۸

بیانیه ماموریت کسب‌وکارهای نوپا

توسط علی موسوی | ۱۳۹۶/۰۱/۰۲ - ۱۲:۰۰ | ۴ دقیقه

بایدها و نبایدها در تدوین بیانیه مأموریت استارت‌آپ‌ها

نوپانا: بیانیه مأموریت، سندی تدوین‌شده است که ارزش‌ها، عقاید، مزیت رقابتی و اهداف منحصر به‌ فرد سازمان را بیان می‌کند. پاسخ سوالاتی مثل «چرا وجود داریم یا اهداف ما چیست؟»

یک بیانیه، اهداف کوتاه‌مدت، انگیزه‌های بلند‌مدت و چارچوب شکل‌گیری یک استارت‌آپ را برای افرادی که مستقیم یا غیر مستقیم با آن در ارتباط هستند توضیح می‌دهد و به متمرکز ماندن بر اهداف کمک می‌کند.

عناصر مهم در یک بیانیه مأموریت

هر یک از کارشناسان مدیریت استراتژیک بر اجزای خاصی در یک بیانیه مأموریت تاکید کرده‌اند. هرچند اهداف سازمان‌ها از نظر نوع، حجم و محتوا با هم متفاوت‌ است ولی مطالعات نشان می‌دهد در بیانیه مأموریت اغلب کسب‌وکارها عناصر زیر به‌صورت مشترک وجود دارند:

1-کیفیت محصولات و خدمات 2- محدوده جغرافیایی 3- فلسفه سازمان 4- توجه به بقا/ رشد/ سودآوری 5- توجه به تأمین‌کنندگان 6- توجه به کارکنان 7- توجه به سهام‌داران 8- توجه به مشتریان 9- تصور عمومی مطلوب 10- تکنولوژی.

بایدها و نبایدهای محتوایی

یک بیانیه مناسب، مبتنی بر مسیر‌های استراتژیک جدید، واقعیت‌ها و توان اجرایی سازمان است و ضمن بیان ارزش‌ها و دلیل منحصر به‌ فرد بودن استارت‌آپ، انگیزه‌بخش و عقلانی است. غالبا در آن خدماتی که مشتریان دریافت می‌کنند مطرح می‌شود. حتی در انواع بسیار موفق آن، عواید احساسی و عاطفی توضیح داده می‌شوند و خواننده با خواندن آن تمایل قلبی پیدا می‌کند که جزئی از سازمان باشد.

در یک بیانیه مناسب نباید سود سازمان مطرح شود، بلکه بیان سود حاصل از خدماتی که سازمان انجام می‌دهد مهم است.

بیانیه نباید بیش‌از‌حد طولانی باشد و به توضیح جزئیات بپردازد؛ مثلا بیان مقادیر ارزی، درصد، اعداد، اهداف خرد و فرآیندهایی که در سازمان در جریان است غیر ضروری است. از طرف دیگر کلی بودن بیش‌ازحد هم باعث می‌شود دلایل منحصر به‌ فرد بودن سازمان بیان نشوند.

برچسب‌ها: شرکتاستارت‌آپکسب‌و‌کاربازاربرندینگ
به اشتراک بگذارید: تلگرام توییتر لینکدین لینک کوتاه:

درباره علی موسوی

علی موسوی دانش‌آموخته کارشناسی ارشد مهندسی مکانیک از دانشگاه تهران است. او در زمینه کسب‌و‌کار‌های نوپا فعال است و به تولید محتوا می‌پردازد.