باسلام، تجربه هم‌زمان کسب‌وکار و روابط اجتماعی
معرفی استارت‌آپ‌های ایرانی ۸

باسلام، تجربه هم‌زمان کسب‌وکار و روابط اجتماعی

توسط پیمان گل‌وردی | ۱۳۹۶/۱۲/۰۶ - ۱۳:۱۰ | ۷ دقیقه

در این مطلب قصد داریم بازار آنلاین فروش محصولات خانگی و سنتی، با برخی ویژگی‌های یک شبکه اجتماعی را به شما معرفی کنیم.

نوپانا: ایرانی کشوری وسیع با توع آداب و رسوم، آب‌وهوا، قومیت‌ها و سوغاتی‌های مختلف است؛ محصولات و سوغات اصیل ایرانی به حدی متمایز است که بیشتر مردم ایران در هر نقطه از کشور، با محصولات دیگر شهرها آشنا بوده و به خریدن آن راغب هستند اما مشکلاتی مانند هزینه سفر و مشغله‌های کاری این امکان را ‌به آنها نمی‌دهد.

باسلام، یک بازار آنلاین همراه با برخی ویژگی‌های شبکه‌های اجتماعی است که در آن محصولات خانگی، کارگاهی،‌ روستایی و محلی از سراسر ایران خرید و فروش می‌شود. در باسلام هر غرفه توسط خود تولیدکننده‌ها و اشخاص معمولی اداره می‌شود و خود افراد برای فروش محصولاتشان تلاش می‌کنند.

مهدی مجیدزاده، مسئول بخش شبکه‌های اجتماعی این استارت‌آپ در خصوص چگونگی شروع کسب‌وکار خود به خبرنگار نوپانا می‌گوید: «ایده راه‌اندازی یک بازار اجتماعی، از زمانی شکل گرفت که اعضا تیم احساس کردند بخش‌های بزرگی از محصولات اصیل ایرانی در مناطق مختلفی از ایران تولید می‌شوند که به خاطر دسترسی نداشتن به بازارهای بزرگ ایران، اصلا توسط مردم ایران دیده نمی‌شوند؛ این در حالی بود که این محصولات از کیفیت و اصالت بالایی برخوردار بودند و اگر امکان عرضه و ارسال آنها فراهم می‌شد، قدرت رقابت در بازار را داشتند. در پاییز ۹۵، باسلام با برون‌سپاری به یک تیم فنی، با چند غرفه راه‌اندازی شد و کم‌کم سر و کله مشتری‌ها نیز پیدا شد؛ مشتری‌هایی که حالا بعد از چند ماه، به طرفداران سرسخت محصولات غرفه‌داران ما تبدیل شده‌اند.»

شما می‌توانید با مراجعه به وب‌سایت باسلام غرفه خود را در آن راه‌اندازی کنید. در این پلتفرم بستر ارتباطی بین کاربران در قالب ارتباط کامنتی، ارتباط در تالار گفت‌وگوی بازار و باشگاه مشتریان و خروجی‌های اجتماعی وجود دارد. غرفه‌دارها و مشتری‌ها همدیگر را می‌شناسند و با هم گفت‌وگو کرده و به ارتقاء تجربه خرید و فروش همدیگر کمک می‌کنند.

معمولا محصولاتی که آنها عرضه می‌کنند در هیچ فروشگاه اینترنتی عرضه نشده است. از برخی خوراکی‌های خیلی خاص سنتی شهرستان‌ها و روستاهای کشور گرفته تا لباس‌های دست‌ساز و هدیه‌های کاملا سفارشی‌سازی شده یا کارهای صنایع دستی بسیار خاص و تک‌ساز. این خاص بودن‌ها باعث شده که برخی از مشتری‌ها، تبدیل به کاربران وفادار این بازار شوند.

مجیدزاده در مورد مهم‌ترین چالش کسب‌وکار خود گفت: «در حال حاضر یکی از مهم‌ترین چالش‌های ما، دشواری ارسال‌های پستی است. با وجود کمک‌های اداره پست به غرفه‌داران، همچنان ارسال بسیاری از اقلام مانند مایعات یا برخی خوراکی‌ها با چالش روبه‌روست و یا امکان ارسال امن برخی محصولات وجود ندارد. هزینه پست نیز یکی دیگر از چالش‌هاست که ارسال محصولات با قیمت پایین را از حالت مقرون به صرفه خارج می‌کند و انگیزه ارسال پستی را از غرفه‌دار و خریدار می‌گیرد.»

او افزود: «چالش دیگر، سهم نداشتن شهرستان‌ها، مناطق مرزی و نواحی روستایی در رسانه‌های جریان اصلی کشور است. بسیاری از این محصولات علی‌رغم کیفیت بسیار بالا و ویژگی‌های بومی و فرهنگی بسیار ارزشمند، جایی در رسانه‌ ملی ندارند و تبلیغات گسترده محصولات صنعتی و تولیدات کارخانه‌های بزرگ، فرهنگ غالب پایتخت ایران و... هر روز بیشتر از دیروز، این کسب‌وکارها را به حاشیه می‌رانند و نقش آنان را در زندگی مردم ایران، کمرنگ‌تر می‌کنند و هر روز، اطلاع مردم ایران از وجود چنین محصولاتی کمتر می‌شود.»

باسلام امیدوار است که در آینده بتواند بستری یاددهنده و یادگیرنده برای کسب‌وکارهای خرد ایجاد کند و بتواند علاوه بر اینکه فرصتی برای دیده شده کسب‌وکارهای خانگی و محلی و کارگاهی ایجاد می‌کند، یک محیط حاصل‌خیز برای پیدا کردن ایده‌های شغلی جدید، طراحی کسب‌وکارهای خلاقانه و عرضه خدمات تسهیل‌کننده برای این مدل کسب‌وکارها باشد.

(همچنین بخوانید: از طراحی رابط کاربری تا تحقیقات آنلاین بازار)

برچسب‌ها: معرفی استارت‌آپ‌های ایرانیbasalamباسلامبازار آنلاین محصولات خانگی و سنتیغرفه‌داری مجازی
به اشتراک بگذارید: تلگرام توییتر لینکدین لینک کوتاه:

درباره پیمان گل‌وردی

پیمان گل‌وردی

پیمان گل‌وردی دانش‌آموخته مهندسی پزشکی است. او از سال ۱۳۹۳ به‌عنوان مدیر اجرایی باشگاه مهندسی پزشکی دانشگاه آزاد تهران‌جنوب برگزیده شده است و با فعالیت در زمینه مهندسی پزشکی هم‌اکنون مدیریت روابط عمومی استارت‌آپ Maczooo mirror را بر عهده دارد.