حمایت از استارت‌آپ‌ها اقدامی هوشمندانه است
رییس دانشکده کارآفرینی دانشگاه تهران: ۸

حمایت از استارت‌آپ‌ها اقدامی هوشمندانه است

توسط تحریریه نوپانا | ۱۳۹۶/۱۲/۰۳ - ۱۲:۲۸ | ۱۲ دقیقه

رییس دانشکده کارآفرینی دانشگاه تهران با بیان این که حمایت از استارت‌آپ‌ها در ایران اقدامی بسیار هوشمندانه است، تاکید کرد: باید استارت‌آپ‌های کشور نوآورانه باشند.

به گزارش ایسنا، محمدرضا زالی در اختتامیه نخستین جشنواره ایده‌پردازی هوایی و هوانوردی که با حضور دکتر مجید سرسنگی معاون فرهنگی دانشگاه تهران، دانشجویان و محققان جوان کشور در باشگاه دانشجویان دانشگاه تهران برگزار شد، اظهار کرد: یک دیده‌بان جهانی کارآفرینی وجود دارد که متولی پایش کارآفرینی، بزرگترین و تخصصی‌ترین برنامه در حوزه کارآفرینی است. بر اساس آمار این دیده‌بان، نرخ استارت‌آپ‌ها در فرانسه حدود ۳/۲ درصد است، در حالی که در ایران در سال ۲۰۱۷، ۱۳/۳۴ درصد بوده است. یعنی از هر ۱۰۰ نفر بزرگسال ایرانی در ۴۲ ماه گذشته ۱۳ استارت‌آپ راه‌اندازی شده است.

زالی گفت: از هر ۱۰۰ کسب‌وکار جدید در کشور، ۱۷ مورد نوآورانه و بقیه غیرنوآورانه است. استراتژی اوباما در کاخ سفید کارآفرینی فناورانه بود. این کارآفرینی است که می‌تواند برای ما ارزش افزوده ایجاد کند. این آمارها نشان می‌دهد که ما خیلی مسئولیت‌های سنگینی داریم و باید تلاش کنیم که دانشگاه کارآفرین در کشور تصویب شود.

رییس دانشکده کارآفرینی دانشگاه تهران، ادامه داد: بر اساس آمار ۲۰۱۷ حدود ۳۴ درصد قصد کارآفرینانه در ایران بوده است؛ یعنی از هر  ۱۰۰ نفر ۳۴ نفر قصد دارند که کارآفرینی کنند. همچنین حدود  ۳۶درصد مردم با قصد ایده کارآفرینانه وارد حوزه کارآفرینی می‌شوند. بر اساس پایشی که انجام شده است، ۵۵ درصد دانشجویان فنی و ۵۳ درصد دانشجویان علوم‌اجتماعی و رفتاری قصد کارآفرینانه دارند و این محتوای ایده‌های آن‌ها است که بر اساس درآمدمحور بودن و محصول محور بودن متفاوت است.

دکتر زالی با تاکید بر این‌که کیفیت کارآفرینی بسیار مهم است و باید استارت‌آپ‌های کشور نوآورانه باشند، گفت: باید ایده‌ها به سمت ایده‌های خلاقانه در حوزه تکنولوژیک سوق داده شود. اکنون شرایط اقتصادی کشور دانشگاه‌ها را به سوی صنعت رهنمون کرده است و ما بر این باوریم که به هر طریقی باید با صنعت در ارتباط باشیم.

لزوم استفاده از ظرفیت انجمن‌های علمی‌
معاون فرهنگی دانشگاه تهران در اختتامیه نخستین جشنواره ایده‌پردازی هوایی و هوانوردی، مهم‌ترین ظرفیت موجود در پیشرفت کشور را نیروی جوانان و دانشجویان دانست و گفت: این نیروی پرقدرت در تشکل‌های علمی جمع شده‌اند، ولی ما هنوز نتوانسته‌ایم از آنها کاملا استفاده کنیم.

مجید سرسنگی، با بیان این‌که برگزاری جشنواره ایده‌پردازی هوایی و هوانوردی کار بسیار دشواری بوده است، گفت: امیدواریم کماکان حمایت‌های خوب معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری ادامه داشته باشد. مطمئنم این جشنواره می‌تواند آثار مناسبی در سال‌های آینده هم برای کشور و هم برای جامعه علمی داشته باشد. این جشنواره و بسیاری دیگر از جشنواره‌ها توسط تعدادی جوان سخت‌کوش، با استعداد و متعهد در یک انجمن علمی برگزار شده است که شاید سازمان‌های عریض و طویل نتوانند یک درصد آن را هم انجام دهند.

معاون فرهنگی دانشگاه تهران، در ادامه سخنان خود گفت: باید دانشجویان را برای انجام کارهای بزرگ آماده کنیم؛ هرچند که آن‌ها نیز باید خود پا پیش بگذارند. خیلی از ایده‌ها می‌تواند تبدیل به ایده‌های بزرگی در این مملکت شود. در کشورمان بین ایده تا تولید محصول با یک حلقه مفقوده روبه‌رو هستیم، افزود: ایده‌های خوبی وجود دارد اما جریان و زیرساختی که بخواهد این ایده‌ها را به محصول تبدیل کند نداریم که این یک ضعف است. مطمئنا اگر این حلقه مفقوده یافت نشود، برگزاری هزار جشنواره هم فایده ندارد و نهایتا جوانان دانشجو عاصی می‌شوند و فرار مغزها پیش می‌آید.

معاون فرهنگی دانشگاه تهران بر استفاده از ظرفیت پارک علم‌و‌فناوری این دانشگاه به عنوان یکی از جامع‌ترین پارک‌های کشور برای حمایت از دانشجویان تاکید کرد و در ادامه گفت: پارک علم‌و‌فناوری دانشگاه تهران می‌تواند از ابتدای برگزاری جشنواره‌ها و ایده‌پردازی جوانان و دانشجویان در کنار آن‌ها باشد تا یک ایده خوب به محصول تبدیل شود. ما باید فرآیند تکامل را در دانشگاه تهران ایجاد کنیم و راه آن ارتباط دانشجویان با پارک علم و فناوری است.

برگزاری جشنواره بزرگ کارآفرینی دانشگاه تهران در آینده نزدیک

او به حوزه کارآفرینی نیز اشاره و اظهار کرد: کارآفرینی یکی از محورهای برنامه سوم توسعه دانشگاه تهران است. ما باید برای آینده دانشجویان و مسئولیت‌پذیری اجتماعی آن‌ها برنامه‌ریزی کنیم. دکتر سرسنگی مسئولیت دانشگاه را ساختن انسان‌هایی دانست که به درد جامعه بخورند و در آن مشارکت داشته باشند.

معاون فرهنگی دانشگاه تهران از برگزاری جشنواره بزرگ کارآفرینی این دانشگاه در آینده نزدیک خبر داد و گفت: صنعت هوافضا امروز یکی از مباحث مهم جهان است که باعث شده تا بعضی از کشورها با داشتن آن برتری خود را به رخ بکشند. بنابراین ما هم باید به این حوزه کاملا توجه کنیم.

برگزاری ۳ کارگاه خلاقیت، طراحی و تدوین کسب‌وکار و ایده‌پردازی در صنعت هوانوردی

در ادامه دبیر این جشنواره در مراسم اختتامیه با بیان این‌که جشنواره ایده‌پردازی هوایی و هوانوردی از اردیبهشت ۱۳۹۶ آغاز به کار کرده است، گفت: در این جشنواره ۳ کارگاه خلاقیت و نوآوری، طراحی و تدوین کسب و کار و ایده‌پردازی در صنعت هوانوردی برگزار شد.

مهدی تاج‌پور با بیان محورهای این جشنواره شامل بهینه‌سازی مصرف سوخت، کاربردهای نوین وسایل پرنده، ایمنی پرنده‌های بدون سرنشین و کاربرد فناوری‌های نوین در طراحی هواپیما، اظهار کرد: این جشنواره با مشارکت همه کانون‌های علمی دانشگاه‌های سراسر کشور به ویژه انجمن‌های هوا و فضا برگزار شده است.

استادان با سابقه اجرایی، «کارآفرینی» تدریس کنند

مشاور عالی ستاد توسعه فناوری و صنایع دانش‌بنیان هوایی و هوانوردی معاونت علمی ریاست جمهوری نیز با بیان این که ارتباط صنعت و دانشگاه یک کار تشریفاتی نیست، تاکید کرد: برای جسور کردن دانشجویان باید اساتیدی در دانشگاه به کار گرفته ‌شوند که در حوزه اجرایی هم سابقه فعالیت داشته باشند و نباید کسانی بدون داشتن سوابق اجرایی، کارآفرینی تدریس کنند. صرف این‌که یک نفر با مدرک تحصیلی بالاتر به دانشجویان تدریس کند، ثمری برای آنها ندارد و این در حوزه دانشگاه یک آفت است.

مهندس احمد بیرانوند گفت: باید برای این ارتباط برنامه‌ریزی‌های لازم با دقت صورت گیرد. کسانی که جسارت ایده‌پردازی دارند؛ وارد این حوزه می‌شوند. اکنون سازمان‌های بزرگی داریم که به ایده‌های برتر دانشجویان جایزه می‌دهند اما در حوزه هوایی پروسه متفاوت است؛ چون در این حوزه ایده‌ها به راحتی به نتیجه نمی‌رسد و زمان‌بر است.

بیرانوند در پایان ادامه داد: بحث تجاری‌سازی صنعت هوایی چند سالی است که از حوزه دولتی خارج شده و صنایع دانش‌بنیان توانسته‌اند این کار را انجام دهند. در واقع همین دانشجویان بودند که این اتفاق را رقم زدند. اگر بتوانیم حوزه تجاری‌سازی را در بین همین ایده‌ها فعال کنیم، مطمئنا در سال‌های آینده صنایع دانش‌بنیان از دانشجویان دعوت خواهند کرد و ایده‌های برتر می‌توانند بخشی از حوزه صنایع هوایی را برعهده بگیرند.

در پایان مراسم اختتامیه جشنواره ایده‌پردازی هوایی و هوانوردی، از برگزیدگان این جشنواره تقدیر شد.

تیم پیشگامان موتور-ژنداتور (PEG) رتبه نخست، مهدی عزیزی و حمیدرضا مرادزاده رتبه دوم و آرش جعفری رتبه سوم این جشنواره را از آن خود کردند و فواد مسلم، امیر سپهری و علیرضا سپهری شایسته تقدیر شناخته شدند.

برچسب‌ها: استارت‌آپمحمدرضا زالیجشنواره ایده‌پردازی هوایی و هوانوردیکارآفرینیرییس دانشکده کارآفرینی دانشگاه تهران
به اشتراک بگذارید: تلگرام توییتر لینکدین لینک کوتاه:

درباره تحریریه نوپانا

نوپانا وب‌سایتی برای بررسی و تحلیل آخرین رویدادهای زیست‌بوم کسب‌و‌کارهای نوپا و کارآفرینی است. این وب‌سایت با هدف ترویج فرهنگ کارآفرینی، حمایت از زیست‌بوم استارت‌آپی و افزایش آگاهی مخاطبان در زمینه‌های مربوطه فعالیت می‌کند.