استارت‌آپ‌ها رونق صنعت حمل‌ونقل را رقم زده‌اند
عضو سابق هیات رئیسه اتاق بازرگانی تهران: ۷

استارت‌آپ‌ها رونق صنعت حمل‌ونقل را رقم زده‌اند

توسط المیرا بابایی | ۱۳۹۵/۱۲/۰۳ - ۱۳:۵۰ | ۷ دقیقه

بسیاری از قوانین، از شفافیت لازم برخوردار نیست و به جای تسهیل در امر فعالان اقتصادی، بیشتر مانع‌تراشی می‌کنند.

نوپانا: محمد حسین برخوردار، عضو هیات رئیسه سابق اتاق بازرگانی تهران در گفت‌وگو با نوپانا گفت: به تازگی در ایران حرکتی به وجود آمده که پیرو جریانات اقتصادی متداول دنیا است و اتفاقات مثبتی از قبیل ایجاد اشتغال، گردش کار، کم شدن هزینه تمام شده برای مصرف‌کنندگان، کم شدن بعد مسافت، کاهش آسیب‌رسانی به محیط زیست، کاهش سفرهای درون شهری و به تبع آن کاهش آلودگی هوا را به همراه داشته است.

عضو هیات رئیسه سابق اتاق بازرگانی تهران افزود: کسب وکارهای نوپا در حوزه‌های متعددی چون تولید، فروش، نرم‌افزار‌، سلامت، حمل و نقل، محیط زیست، خدمات و غیره فعالیت دارند. اما به نظر می‌رسد با توجه به وضعیت اقتصادی فعلی کشور و نیاز در بخش نرم‌افزاری، بهتر است این بخش در اولویت کارآفرینان قرار گیرد. به‌طوریکه تولیدکنندگان داخلی با نوشتن نرم‌افزارهای مناسب، بتواند برای نمونه‌های مشابه در کشورهای دیگر، نمونه‌های داخلی مناسبی را جایگزین کنند.

برخوردار ادامه داد: به طورمثال، درحوزه حمل ونقل، راه‌اندازی نرم‌افزارهای مناسب موجب رونق در این بخش شد به‌طوریکه شاهد شکسته شدن قیمت‌ها و استقبال بی‌نظیر مردم قرار گرفت. بنابراین آینده اقتصاد ایران به سمت این‌گونه مشاغل پیش می‌رود و بدیهی است که مسیر توسعه اقتصادی از چنین مشاغلی عبور کند چرا که تجربه موفق کشورهای پیشرفته این مسئله را ثابت کرده است.

او با طرح یک مشکل ساختاری که ریشه در صنعت کشور داشت، به تشریح فعالیت شرکت‌های استارت‌آپی پرداخت وگفت: شرکت‌های بزرگی که برپایه دانش و ایده‌های جدید شکل می‌گیرند به‌عنوان یکی از عوامل موثر در قدرت سیاسی و اقتصادی کشورها تلقی می‌شوند، اما اینکه چرا اغلب این شرکت‌ها در ایران نتوانسته‌اند فعالیت مناسب بین‌المللی داشته باشند خود دلایل دیگری دارد.

برخوردار، علت این مشکل را وجود تحریم‌ها در دوره‌های تاریخی مختلف، نبود سیاست صنعتی منسجم در دولت‌ها، اعطای مجوز احداث کارخانه فقط به کشور واحد و نبود تلاش‌های بین‌المللی دانست.

عضو هیات رئیسه سابق اتاق بازرگانی تهران در ادامه گفت: برای اینکه فعالیت‌های خدماتی و تولیدی به صورت بین‌المللی کار کنند، لازم است که برای تبلیغات هزینه کنند و به صورت‌های مختلف ازجمله شرکت در نمایشگاه‌های مختلف بین‌المللی، محصولات خود را به دیگر کشورها معرفی کنند. ضمن اینکه به علت سیاست‌های صنعتی، دیدگاه مدیران ما هم محدود بوده و به جای دید کلی‌بین به دید جزیی‌بین کاهش یافته و تنها به مصرف صنعت در داخل کشور می‌اندیشیدند. به‌عنوان مثال صادرات صنعتی و کشاورزی در حد بسیار ناچیزی بوده و لذا ضروری است که این تفکر اصلاح شود.

او با اشاره به قوانین دست وپاگیر و منسوخ که مانع راه کارآفرینان می‌شود خاطرنشان کرد: متاسفانه بسیاری از قوانین، از شفافیت لازم برخوردار نبوده و به جای تسهیل در امر فعالان اقتصادی،  بیشتر مانع‌تراشی می‌کنند. دراین خصوص پیشنهاد می‌شود دولت با استعلام از تمامی وزارتخانه‌ها، قوانین موجود را بررسی کرده و نسبت به شفافیت قوانین موجود، اقدامات لازم را به عمل آورد و به جای وضع قوانین جدید، قوانین ناکارآمد و دست وپاگیر را تسهیل کند تا مشکلات کارآفرینان و فعالان اقتصادی برطرف گردد.

وی دلیل حمایت دولت و سایر نهادهای نظارتی از استارت‌آپ‌ها را این گونه بیان کرد: کارآفرین عامل ایجاد شغل است. اگر به مسیر کشورهای توسعه یافته نگاهی بیندازیم می‌بینیم که آن‌ها با حمایت از کارآفرینان و بخش خصوصی به توسعه اقتصادی دست یافته‌اند، درست برخلاف گروه‌های سودجو که با رانت ، قاچاق و یا فرار از مالیات به دنبال پرکردن جیب‌های خود هستند. اما کارآفرینان با درنظرگرفتن توسعه ملی و کمک به چرخ دنده‌های اقتصاد کشور به دنبال منافع عموم هستند.

محمد حسین برخوردار در پایان افزود: با حمایت از کارآفرینان می‌توان به رشد اشتغال، که درحال حاضر یکی از مشکلات اصلی دولت است کمک کرد و از آنجایی که کشور ما جوانان تحصیل کرده زیادی دارد و از طرفی روز به روز بر تعداد آنان افزوده می‌شود، از کارآفرینان انتظار می‌رود نسبت به آموزش و اشتغال آنان تلاش ارزشمند خود را بیشترکنند.

برچسب‌ها: ایرانقوانیناستارت‌آپکارآفریناشتغال
به اشتراک بگذارید: تلگرام توییتر لینکدین لینک کوتاه:

درباره المیرا بابایی

المیرا بابایی

المیرا بابایی دانش‌آموخته کارشناسی پژوهشگری اجتماعی، کارشناسی ارشد برنامه‌ریزی و رفاه اجتماعی و کارشناسی خبرنگاری است. او 13 سال سابقه خبرنگاری حرفه‌ای در روزنامه‌ها و خبرگزاری‌های مطرح کشور را دارد. المیرا بابایی در زمینه اقتصاد و استارت‌آپ‌ها قلم می‌زند.