حضور شرکت‌های حوزه فناوری اطلاعات در بورس راه‌حل شفافیت است!
حضور کارآفرینان در بورس ۸

حضور شرکت‌های حوزه فناوری اطلاعات در بورس راه‌حل شفافیت است!

توسط علیرضا خلیلی‌نژاد | ۱۳۹۶/۱۱/۱۵ - ۱۲:۵۹ | ۱۲ دقیقه

افزایش حضور شر‌کت‌های دانش بنیان و فناوری اطلاعات در عرصه بورس سبب بهبود اقتصاد و اشتغالزایی خواهد شد.

فصل اقتصاد - حضور شرکت‌های حوزه فناوری اطلاعات از جمله استارت آپ‌ها در بورس راه حل شفافیت است. شرکت‌هایی که در بورس به فعالیت می‌پردازند، قابل رصد هستند و درآمد و تاثیرات موضوعات را باید افشا کنند که فرآیند شفافیت است. 

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات از تعیین برند جدید موبایل در طرح ثبت تلفن همراه با حضور مسئولین کمیته رجیستری موبایل خبر داد. 
به گزارش فصل اقتصاد و به نقل از ایلنا، محمد جواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در جمع خبرنگاران درباره ماهواره‌های آماده پرتاب گفت: ماهواره دوستی به عنوان ماهواره‌ای سنجشی توسط دانشجویان و اساتید دانشگاه شریف در مرکز تحقیقاتی دانشگاه شریف ساخته و آماده پرتاب شده است؛ این ماهواره در کاربردهای سنجشی در حوزه محیط زیست و کشاورزی می‌تواند بسیار موفق باشد و مهمترین دستاورد آن رفع مشکلات ایجاد شده ناشی از تحریم‌های بین المللی است.

وزیر ارتباطات با اشاره به پروژه بالن‌های ارتباطی ادامه داد: بالن‌های ارتباطی بالن‌های ثابتی هستند که می‌توانند تا ارتقاع ۵۰۰ متر قرار بگیرند و ارتباط زمینی دارند؛ در واقع این بالن‌ها در زمان بحران می‌توانند با ایجاد چتر وای فای خدمات ارتباطی را برای مردم ایجاد کنند.

وی افزود: پژوهشگاه فضایی ایران در این زمینه فعالیت داشت و یک نمونه در مراسم اربعین و یک نمونه در سر پل ذهاب پوشش داد و در این تست‌ها موفق عمل کرد. همچنین در هر دو مرحله در زمینه پهنای باند و تعداد مشترک بهبودهایی حاصل شده است که در حال حاضر ۱۰ هزار مشترک با ۱۰ گیگابیت در هر ثانیه پوشش داده می‌شود. پروژه بالن ارتباطی برای زمان بحران از سوی کمیته بحران وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات به پژوهشگاه فضایی ابلاغ شده و قرار است تا سی و یک مدل با این مشخصات ایجاد شود و امیدواریم بالن‌ها در زمان مقرر تحویل داده شود.
آذری جهرمی درباره پروژه ارسال انسان به فضا از سوی سازمان فضایی اظهار داشت: در سند چشم انداز فضایی بحث، اعزام موجود زنده به فضا جزو اهداف آمده است و هم اکنون نیز در مراحل آزمایشگاهی در حال پیگیری است اما قبل از آن ماموریت‌‌هایی در لایه کاربرد داریم که ارجحیت دارند.

هدف ما این است که به لایه کاربرد بپردازیم اما اهداف سند نیز پیگیری می‌شود.
وی در پاسخ به این سوال که وضعیت طرح رجیستری موبایل به کجا رسیده است، خاطر نشان کرد: امروز جلسه کمیته طرح رجیستری موبایل برگزار می‌شود و مدل گوشی برای رجیستری تعیین می‌شود. ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز درخواست مهلت یک هفته‌ای برای رفع مشکلات طرح رجیستری را داشتند و بر همین اساس در صورتی که امروز برند گوشی بعدی برای طرح ثبت تلفن همراه اعلام شود، یک هفته تاخیر را در پیش خواهیم داشت.

وزیر ارتباطات درباره شرایط وضع شده برای تلگرام گفت: ما صحبت‌هایمان با مدیر تلگرام توقف خشونت و ضربه زدن به اموال عمومی بوده است که فقط صحبت ما نیست و سایر کشورها نیز در این مسئله تاکید دارند. پیگیری‌ها برای تلگرام در حال ادامه است و اگر این پلت‌فرم بخواهد همچنان مورد استفاده مردم ما باشد باید مسائل و شرایط ایران را رعایت کند.
وی درباره ارزش شرکت‌های فناوری اطلاعات تاکید کرد: حضور شرکت‌های حوزه فناوری اطلاعات از جمله استارت آپ‌ها در بورس راه حل شفافیت است. شرکت‌هایی که در بورس به فعالیت می‌پردازند، قابل رصد هستند و درآمد و تاثیرات موضوعات را باید افاشا کنند که فرآیند شفافیت است. در ماده پنجم ریاست سازمان تنظیم مقررات آمده است که باید شرکت‌های حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات به حوزه بورس سوق داده شوند تا شرکت‌های ارتباطی و فناوری اطلاعات کشور نظام شفاف داشته باشند؛ البته بورس به دلیل جدید بودن فضا این شرکت‌ها نگرانی‌هایی دارد که طبیعی و به حق است چرا که مردم قرار است در این شرکت‌ها سرمایه گذاری کنند.

وزیر ارتباطات ادامه داد: وزیر اقتصاد در خصوص حضور شرکت‌های ارتباطی و فناوری اطلاعات دستور دادند تا این فرآیند تسریع داده شود چرا که فضا کار این کسب و کارها رقابت است و نیاز به شفافیت وجود دارد. ما از شرکت‌های فعال در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات می‌خواهیم تا تلاش کنند وارد عرصه بورس شوند تا علاه بر اجازه دسترسی به سرمایه گذاری عمومی و گسترش این نظام، بازار بورس را بزرگ کنند. 

محمد جواد آذری جهرمی درباره مدل جدید اینترنت و مشکلات مطرح شده اظهار داشت: چند اشکال در اجرای مصوبه ۲۶۶ کمیسیون تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی گزارش شده است؛ اولین نکته این است که شرکت‌ها بررسی کنند سرعت درخواستی مشترک با سرعتی که قابل واگذاری است، یکسان است یا خیر که در حال حاضر رویه اشتباه است و شرکت‌ها تلاش می‌کنند تا سرویس با سرعت بالاتر را به مشترک به فروش برسانند این در حالی است که ارزیابی برای میزان کشش سرعت دریافتی مشترک انجام نمی‌شود به همین دلیل است که مشترک ناراضی می‌شود.

وی افزود: از سازمان تنظیم مقررات درخواست شده تا این موضوعات را پیگیری کند و حق و حقوق مشترکان اینترنت را به آن‌ها یادآوری کند تا در حق مصرف کننده اجحاف نشود. نکته دوم در مصوبه ۲۶۶ کیسیون تنظیم مقررات مسئله ترافیک داخلی است که با توجه به ارزانتر بودن ترافیک داخلی نسبت به ترافیک بین الملل آمده است که ترافیک داخلی باید با قیمت نصف بین الملل برای مشترکان ارائه شود. برخی از شرکت‌ها سقف مصرف منصفانه را عدد ترافیک داخلی قرار دادند برای مثال اعلام کردند ۸۰۰ گیگابایت کاربر می‌تواند استفاده کند که یعنی ۸۰۰ گیگابایت ترافیک داخلی و ۴۰۰ گیگابایت ترافیک بین الملل ارائه خواهد شد و عنوان شد تا اینترنت گران شده است در حالی که در زمان قدیم و اینترنت حجمی هر گیگابایت اینترنت ۳۶۰۰ تومان قیمت داشت اما هم اکنون هر گیگابایت اینترنت ۲۰۰ تومان قیمت دارد.

باید سقف مصرف منصفانه ترافیک بین الملل باشد و مکانیزم شناسایی سایت‌ها داخلی بر اساس ۵۰۰ سایت اعلامی از نظر وزارت ارتباطات منسوخ است و شرکت‌ها موظف هستند تا تمامی سایت‌هایی که ترافیک آن‌ها در داخل هاست می‌شود به صورت نیم بها اعلام شود؛ در حقیقت مصوبه می‌گوید که تمامی سایت‌هایی که از NIN یا IXP تغذیه می‌کنند باید نیم بها محاسبه شود و با توجه به این که بررسی این مسئله سخت است باید شرکت‌هایی که نیم بها می‌شوند را محاسبه کنند. همچنین پورتالی توسط سازمان فناوری اطلاعات ایجاد شده است.

وی با بیان این که برخی از کسب و کارها نیاز به سرعت بالا با سقف مصرف منصفانه بالا پایین را داشتند، گفت: از ابتدا اجرای مصوبه ۲۶۶ این نکته را در نظر داشتیم که برخی از کسب وکارها به اینترنت با سرعت بالا اما با سقف منصفانه بسیار بالا احتیاجی نداشتند به همین دلیل به دنبال ارائه پیشنهادی با این مدل هستیم اما به طور موقت کسانی که چنین نیازی دارند می‌توانند از ظرفیت اینترنت موبایل استفاده کنند. با اصلاح مشکلات مطرح شده در مدل جدید اینترنت میزان رضایت افزایش و میزان استفاده از محتوا داخلی افزایش پیدا می‌کند.

(همچنین بخوانید: سهم اشتغال از صنعت درحال سوق به سمت حوزه خدمات است

برچسب‌ها: فناوری اطلاعات و ارتباطاتبورساستارت‌آپ
به اشتراک بگذارید: تلگرام توییتر لینکدین لینک کوتاه:

درباره علیرضا خلیلی‌نژاد

علیرضا خلیلی‌نژاد

علیرضا خلیلی‌نژاد دانش‌آموخته رشته مهندسی برق و الکترونیک است. او تاکنون مدیریت مارکتینگ استارت‌آپ «MacZooo mirror» را بر عهده و به‌عنوان هم‌بنیان‌گذار نیز با آنها همکاری داشته است. او همچنین فعالیت رسانه‌ای و مطبوعاتی خود در حوزه کارآفرینی را با وب‌سایت علمی تحلیلی نوپانا آغاز کرده است.