چتر حمایتی قوه‌قضائیه برای استارت‌آپ‌ها
قانون در خدمت استارت آپ‌ها ۷.۳

چتر حمایتی قوه‌قضائیه برای استارت‌آپ‌ها

توسط نیما ذبیح‌اله‌زاده | ۱۳۹۶/۱۱/۱۱ - ۱۰:۳۶ | ۶ دقیقه

قوه‌قضائیه مجتمع ویژه‌ای برای رسیدگی به جرایم رایانه ای دارد و در آنجا پرونده‌های این‌چنینی مورد رسیدگی قرار می‌گیرد.

به گزارش عصر ارتباط، رییس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضائیه درباره موانع حقوقی بر سر راه استارت‌آپ‌ها گفت: ما مجتمع ویژه‌ای برای رسیدگی به جرایم رایانه ای داریم و در آنجا پرونده‌های این‌چنینی مورد رسیدگی قرار می‌گیرد.

به گزارش عصر ارتباط، حجت‌الاسلام و المسلمین شهریاری رییس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضاییه در جمع خبرنگاران در حاشیه نشست نخبگانی فناوری اطلاعات در قوه قضاییه با بیان این مطلب، اضافه کرد: هر استارت‌آپی باید قوانین کشور را رعایت کند. در صورت عدم رعایت قوانین در این مجتمع به پرونده‌اش رسیدگی می شود و در این مجتمع قضات با مفاهیم فناوری اطلاعات آشنایی دارند.

شهریاری گفت: البته قوانین ما با حرکت کندی جلو می‌‌رود و نباید توقع داشت احکام صادره صد در صد مورد قبول استارت‌آپ‌ها باشد. استارت‌آپ‌ها باید توقعات شان را در اختیار ما قرار دهند و خودشان با تشکیل انجمن‌هایی پیشنهادهای مدونی را در اختیار ما بگذارند تا ما در مسیر تسریع قوانین حرکت کنیم.

رییس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضاییه گفت: ما وعده نمی‌‌دهیم اما تلاش می‌‌کنیم تا مشکلات آنها حل شود. قوه قضاییه معاونتی به نام معاونت حقوقی دارد که مسئولیت تدوین لوایح را بر عهده دارد. حالا بدواً باید مشکلات به ما ارایه شود و در کنار آن پیشنهادها هم داده شود تا ما برای حل آن‌ها تلاش کنیم.

شهریاری در پاسخ به این سوال که ناجا هم یک اطلس جرم دارد و آیا با شما موازی کاری می‌شود یا خیر، گفت: پلیس اطلاعاتش مربوط به حوزه کاری خودش است و ما هم حوزه کاری خودمان را داریم. حوزه کاری ما پرونده‌هایی است که تشکیل می‌شود و موجب صدور حکم می‌شود و جغرافیای احکام در دست قوه قضاییه است. ناجا ضابط قوه قضاییه است و بعضا موارد اتهامی را تا بخشی می‌دانند و به مواردی که به صدور حکم منجر شده است دسترسی ندارند. می‌شود گفت جرایم مشهود را در اختیار دارند و الا از احکام حقوقی اصلا اطلاع ندارند.

وی درباره موضوع حریم خصوصی و تدوین لوایح مربوط به آن گفت: تعریف موضوع حریم خصوصی در جاهای مختلف دنیا با مشکل مواجه است. برای مثال ماشین حریم خصوصی نیست، البته به معنای آن هم نیست که اگر حریم خصوصی بود نمی توان به آن ورود کرد.

ضرورت همکاری بیشتر با قوه قضائیه برای حل مشکل استارت‌آپ‌ها

همچنین  سورنا ستاری معاون علمی ریاست جمهوری در حاشیه نخبگانی فناوری اطلاعات قوه قضاییه این نشست با اشاره به محدودیت‌های استارت‌آپ‌ها گفت: این مشکلات قابل حل است اما احتیاج دارد که با قوه‌قضاییه نزدیک‌تر باشیم.

ستاری ادامه داد: مثال‌های واضحی وجود دارد که چگونه شرکت‌های دانش بنیان‌ها توانسته‌اند ساختار خدمات را عوض کنند. این خدمات نشان می‌دهد که جامعه تشنه گرفتن این خدمات است و تمایلی به شیوه سنتی ندارد.

وی با بیان اینکه حرکت قوه قضاییه در کمک گرفتن از شرکت‌های دانش بنیان برای توسعه خدماتش کار خوبی است، گفت: اکنون این خدمات به شکل جدیدی ارائه می شود و  کمک گرفتن از شرکت‌های دانش بنیان هم جای بسی خوشحالی است.

معاون علمی و فناوری رئیس جمهوردر پاسخ به این سوال که محدودیت‌هایی برای استارت‌آپ‌ها وجود دارد، درخواست شما از قوه قضائیه در این خصوص چیست؟ گفت: محدودیت‌هایی برای استارت‌آپ‌ها وجود دارد؛ اما ما باید کمی هم فکر و هم حرکت باشیم. یکی از مشکلات فعلی عدم وجود هماهنگی‌ها است که تاکنون کامل نشده است اما خواسته‌مان این است که این محدودیت‌ها کمتر شود البته در دنیا هم این مشکلات وجود داشته است. وی افزود: این مشکلات قابل حل است اما احتیاج دارد که با قوه قضاییه نزدیک‌تر باشیم.

برچسب‌ها: قوه‌قضائیه استارت‌آپقانون
به اشتراک بگذارید: تلگرام توییتر لینکدین لینک کوتاه:

درباره نیما ذبیح‌اله‌زاده

نیما ذبیح‌اله‌زاده

نیما ذبیح‌اله‌زاده، دانش‌آموخته مهندسی پزشکی است. او از سال ۱۳۹۳ به عنوان دبیر باشگاه‌های مهندسی پزشکی دانشگاه آزاد انتخاب شده و تاکنون نشریات وگروه‌های دانشجویی زیادی را در این رشته سامان بخشیده است. او هم‌اکنون رهبری استارت‌آپ MacZooo mirror را به‌ عهده دارد.