چگونه برای ایده‌ تجاری خود، سرمایه جذب کنیم؟
نگاهی بر اصول تدوین طرح کسب‌وکار ۸

چگونه برای ایده‌ تجاری خود، سرمایه جذب کنیم؟

توسط محمد اسلام حسینی | ۱۳۹۶/۱۱/۱۱ - ۱۰:۰۰ | ۸ دقیقه

افرادی زیادی هستند که ایده‌های تجاری خوبی دارند؛ اما برای اجرای آن‌ها سرمایه کافی ندارند. از بهترین راه‌های جذب سرمایه، تهیه طرح کسب‌وکار و ارائه آن به سرمایه‌گذار است

نوپانا: افرادی زیادی هستند که ایده‌های تجاری خوبی دارند؛ اما برای اجرای آن‌ها سرمایه کافی ندارند. از راه‌های جذب سرمایه، تهیه طرح‌ کسب‌وکار و ارائه آن به سرمایه‌گذاران است.

به گزارش نوپانا، تهیه طرح کسب‌وکار جامع برای کسانی که دانش کافی در نوشتن و تهیه آن ندارند کار دشواری به نظر می‌رسد؛ اما شما به عنوان کارآفرین، می‌توانید طرح‌ کسب‌وکارتان را خلاصه کرده و تنها مواردی را در آن بگنجانید که در تصمیم‌گیری سرمایه‌گذاران بسیار تاثیرگذار هستند. از این طرح معمولا با عنوان «طرح کسب‌‌وکار یک صفحه‌ای» یاد می‌شود. تهیه طرح کسب‌و‌کار یک صفحه‌ای به افراد کمک می‌کند که اید‌ه‌‌ خود را به صورت خلاصه ارائه کنند و مواردی را در آن بگنجانند که سرمایه‌گذار برای تصمیم‌گیری خود، لازم است آن‌ها را بداند.

در ادامه این مطلب، مواردی که لازم است کارآفرینان در تهیه طرح کسب‌وکار خود در نظر بگیرند را شرح می‌دهیم:

تعریف واضح از ایده‌

فردی صاحب ایده باید تعریف واضحی از ایده‌ خود ارائه و در آن به این پرسش‌ها پاسخ دهد: چه محصول یا خدمتی عرضه می‌شود؟ مشتریان، چه کسانی هستند؟ محصول یا خدمات عرضه شده چه مزیت رقابتی نسبت به محصول یا خدمات رقبا دارند؟ پاسخ به این سوال‌ها، ایده‌ شما را به سرمایه‌گذار معرفی ‌می‌کند.

نیازسنجی

در این بخش، نیازی‌هایی که مشتریان بالقوه‌ شما دارند یا فرصت‌هایی که در بازار وجود دارد، شرح و به این پرسش‌ها پاسخ داده می‌شود:

مشتریان بالقوه‌ شما چه ‌نیاز‌هایی دارند که هنوز برطرف نشده است؟ آن‌ها با چه مشکلاتی مواجه‌اند؟ چه فرصت‌هایی‌ در بازار وجود دارد که با اجرای این ایده می‌توان از آن‌ها استفاده کرد؟

رفع نیاز

در این قسمت، محصولات و خدماتی که نیاز‌های مشتریان بالقوه شما را برطرف می‌کنند، نام ببرید و به این سوالات پاسخ دهید: چرا آن‌ها به این محصول یا خدمات نیاز دارند؟ چگونه این محصول یا خدمات، نیاز‌های آن‌ها را برطرف می‌‌کند؟

مشتریان هدف

در این بخش، بازار و مشتریان هدف خود را معرفی کنید. چه ‌کسانی مشتریان محصول یا خدمات شما خواهند بود؟ چه‌ شناختی از آن‌ها و بازار دارید؟

 رقبا

در این بخش به این سوالات پاسخ دهید: چه ‌کسانی رقبای شما هستند؟ چقدر آن‌ها و محصولاتشان را می‌شناسید؟ آیا مشتریان شما در حال حاضر از محصولات و خدمات رقبای شما استفاده می‌کنند؟ محصول و خدمات شما چه‌ ویژگی‌های دارد که آن‌ها را از محصولات رقبای شما متمایز می‌سازد؟

فروش

در این بخش، فرایند فروش محصول یا خدمات خود را به سرمایه‌گذار توضیح دهید. چگونه محصول یا خدمات خود را به فروش می‌رسانید؟ آیا فروش شما به‌صورت آنلاین است؟ از تیم فروش استفاده می‌کنید یا توزیع‌کنندگان خاصی دارید؟

فعالیت‌های بازاریابی

در این قسمت، برنامه و استراتژی بازاریابی خود را شرح دهید. چگونه مشتریان هدف خود را بدست‌ می‌آورید؟ آیا از تبلیغات استفاده می‌کنید؟ از طریق کدام کانال‌ها، پیام خود را به مشتریان هدفتان می‌رسانید؟

 درآمد

در این بخش، روش‌های کسب‌ درآمد خود را شرح دهید. لزوما نیازی نیست که مقدار درآمد را ذکر کنید.

چگونه درآمد کسب می‌کنید؟ در صورت وجود چند محصول یا خدمت، کدامیک بیشترین درآمد را نصیب شما می‌کنند؟

سرمایه مورد نیاز

در این قسمت، مقدار پولی که در شروع کسب‌و‌کار خود نیاز دارید را مشخص کنید. نیاز نیست که هزینه‌های خود را با جزئیات کامل توضیح دهید؛ فقط مواردی را فهرست کنید که بیشترین هزینه را ایجاد می‌کنند.

برنامه عملیاتی

در برنامه عملیاتی به اقدامات مورد نیاز برای تبدیل ایده‌ به کسب‌وکار بپردازید. همچنین، کارهایی که در چند ماه‌ آینده انجام می‌شوند را همراه با هدف انجام دادنشان، فهرست کنید.

 نیروی انسانی

 تعداد و وظایف نیروی انسانی مورد نیاز برای شروع کسب‌وکار خود را در این قسمت شرح دهید.

 همکار و منابع

برای شروع کسب‌وکار خود به همکار مالی یا بعضی منابع نیاز دارید. فهرستی از آن‌ها در بخش‌های مختلف و منابعی که در شروع کسب‌وکار خود به آن‌ها نیاز دارید، تهیه کنید.

سخن آخر

برای کارآفرینان و افرادی که ایده‌ تجاری دارند و برای تبدیل کردن‌ آن به کسب‌وکار، در جست‌وجوی سرمایه‌گذار هستند، توصیه می‌شود مواردی که در این مطلب به آن‌ها پرداختیم را در طرح کسب‌وکار یک ‌صفحه‌ای‌ خود حتما در نظر بگیرند.

(همچنین بخوانید: منابع مالی مناسب برای استارت‌آپ‌ها)

برچسب‌ها: جذب سرمایهاستارت‌آپراه‌اندازی استارت‌آپاستارتاپکسب‌و‌کارطرح کسب‌وکارسرمایه‌گذارسرمایه‌گذاری
به اشتراک بگذارید: تلگرام توییتر لینکدین لینک کوتاه:

درباره محمد اسلام حسینی

محمد اسلام حسینی

محمد اسلام حسینی دانش آموخته دانشکده اقتصاد دانشگاه کابل است. او از سال ١٣٩٣ به صورت حرفه‌ای در روزنامه‌ها و وب‌سایت‌های داخل افغانستان مقاله‌هایی در حوزه اقتصادی و بازاریابی می‌نویسد. هم‌چنین یک کتاب الکترونیکی درباره بازاریابی اینترنتی از محمد اسلام حسینی به انتشار رسیده است.