مالزی، اولین بستر دیجیتال حمایت از اقتصاد و استارت‌آپ‌های اسلامی را راه‌اندازی می‌کند
ستونی برای حمایت از اقتصاد و کسب‌وکارهای جهان اسلام ۸

مالزی، اولین بستر دیجیتال حمایت از اقتصاد و استارت‌آپ‌های اسلامی را راه‌اندازی می‌کند

توسط محمد طالبیان | ۱۳۹۶/۱۰/۰۶ - ۱۷:۰۰ | ۴ دقیقه

مالزی به‌عنوان مالک بزرگ‌ترین اقتصاد اسلامی دنیا، در ماه مارس سال آینده میلادی از بستر دیجیتالی رونمایی خواهد کرد که هدف آن حمایت از چارچوب‌های اقتصادی و استارت‌آپ‌های اسلامی است.

نوپانا: مالزی به‌عنوان مالک بزرگ‌ترین اقتصاد اسلامی دنیا قصد دارد ایده ساخت بستری اسلامی برای اقتصاد را وارد مرحله‌ای جدید کند. این کشور اعلام کرده است که تا ماه مارس سال آینده میلادی، «چارچوب اقتصاد دیجیتال اسلامی» را راه‌اندازی می‌کند که تبدیل به ستونی برای اقتصاد حلال می‌شود.

به گزارش نوپانا، هدف اصلی این چارچوب، ایجاد محیطی مناسب برای جمع‌آوری سرمایه، جذب سرمایه‌های خطرپذیر و بهره‌برداری از آنها در محیطی است که مطابق قوانین اسلامی است و عملیات اقتصادی مراکز مختلفی همچون مراکز بانکداری اسلامی را تحت پوشش قرار می‌دهد. این چارچوب که از سوی دولت مالزی پشتیبانی می‌شود، قصد دارد که راهی را برای حضور سرمایه‌های خطرپذیر در حوزه کسب وکارهای اسلامی و حلال ایجاد کند. البته این رویکرد دولت مالزی زمانی ارزش پیدا می‌کند که بدانیم آنها در حال حاضر ساختاری مناسب برای جذب سرمایه‌های معمول را در اختیار دارند و پلتفرم جدید تمرکز اصلی خود را بر محیط اسلامی گذاشته است.

راه‌اندازی این طرح از سوی کمپانی اقتصاد دیجیتال مالزی انجام شده است که پشتیبانی دولت را دارد و هدف ارتقای سرمایه‌گذاری اسلامی و اقتصاد دیجیتال در کشور مالزی را دنبال می‌کند. با ایجاد چارچوب اشاره شده، انتظار می‌رود که مالزی تبدیل به یکی از مراکز اقتصادی-اسلامی مهم آسیا شده و این توانایی را در اختیار بگیرد که کسب‌وکارهای دیجیتال مخصوصا در حوزه‌های اسلامی را به سمت خود جذب کند.

کارشناسان انتظار دارند که با راه‌اندازی این طرح، سهم اقتصاد دیجیتال مالزی از تولید ناخالص این کشور تا سال ۲۰۲۰ به ۲۰ درصد برسد. سهمی که میزان فعلی آن، ۱۸.۲ درصد است. این فریم‌ورک از سوی بانک مرکزی مالزی، کمیسیون اوراق بهادار و چند مرکز دولتی دیگر در کشور مالزی پشتیبانی می‌شود. مسئله‌ای که باعث می‌شود سرمایه‌گذارها با اطمینان بیشتری در چارچوب اقتصاد دیجیتال اسلامی مشارکت کنند.  

داشتن تاییدیه حلال برای تمامی کسب‌وکارهای متکی به این طرح باعث می‌شود که به‌خوبی برای بازارهای اسلامی آماده شوند. بازارهایی که شامل مواردی همچون غذای حلال، گردشگری حلال، داروهای حلال و لباس‌های اسلامی شده و جمعیت‌های مسلمان نقاط مختلف دنیا را هدف قرار می‌دهند. مسئولان اجرای طرح اشاره شده، اعلام کرده‌اند که تاکنون سه شرکت برای استفاده از چارچوب اقتصاد دیجیتال اسلامی ثبت نام کرده‌‌اند و منتظر دریافت ایده‌های نوآورانه جدید هستند.

در نهایت باید به این نکته نیز اشاره کرد که پیش‌بینی‌های صورت‌گرفته نشان می‌دهد ارزش بازار جهانی اقتصاد دیجیتال برای مسلمان‌ها تا سال ۲۰۲۰ به ۲۷۷ میلیارد دلار می‌رسد.

(همچنین بخوانید: استارت‌آپ‌های قرآنی، میدان خلاقیت و کارآفرینی)

برچسب‌ها: استارت‌آپسرمایه‌گذاری خطرپذیرجذب سرمایهاقتصاد دیجیتالاستارت‌آپ‌های اسلامیاقتصاد اسلامیمالزی
به اشتراک بگذارید: تلگرام توییتر لینکدین لینک کوتاه:

درباره محمد طالبیان

محمد طالبیان

محمد طالبیان، دانش‌آموخته رشته مهندسی سخت‌افزار، فعالیت خود را از سال ۱۳۸۷ به‌صورت جدی در نشریات و رسانه‌های آنلاین حوزه فناوری و بازی‌های ویدئویی شروع کرد. او در حال حاضر، دبیر چند سرویس روزنامه و مجله سراسری و سردبیر وبسایتی مرتبط با بازی‌های ویدئویی است.