استارت‌آپ‌های قرآنی، میدان خلاقیت و کارآفرینی
در نمایشگاه بین‌المللی قرآن مطرح شد؛ ۷.۵

استارت‌آپ‌های قرآنی، میدان خلاقیت و کارآفرینی

توسط تحریریه نوپانا | ۱۳۹۶/۰۳/۱۷ - ۱۹:۰۰ | ۶ دقیقه

مدیر شتاب‌دهنده فرهنگی قرآنی: ما استارت‌آپی را قرآنی می‌دانیم که محصولی تولید کرده یا خدمتی ارائه دهد که مستقیما به ایجاد، تقویت و ترویج باورهای دینی منجر می‌شود.

نوپانا به نقل از ایکنا: میزگرد استارت‌آپ‌های قرآنی، در نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم از سوی مرکز رشد و شکوفایی فناوری‌ها و هنر قرآنی برگزار شد.

در ابتدای این میزگرد مصطفی حسین‌پور، کارشناس، با اشاره به وجود بیش از ۱,۵ میلیارد مسلمان در جهان و نیاز این جمعیت به فضاهای جدید کسب‌وکار، محورهای این میزگرد را بررسی استارت‌آپ‌های قرآنی در سطح ملی و بین‌المللی و بررسی نحوه ایجاد و ارتباط بین جامعه با استارت‌آپ‌ها در حوزه قرآن کریم در ایران و خارج از کشور بیان کرد.

(همچنین بخوانید: حضور در اقتصاد دو تریلیونی جهان اسلام)

در ادامه زهرا کامیاب، عضو هیئت علمی جهاد دانشگاهی با اشاره به چشم‌انداز روشن مرکز رشد و شکوفایی فناوری‌ها و هنر قرآنی اظهار کرد: یکی از خاصیت‌های این مرکز جهادی‌بودن آن است. ما علاوه بر ورود به جریان‌های داخلی، وارد رویکردهای بین‌المللی نیز شده‌ایم، خوشبختانه شرکت در همایش کسب‌وکار اسلامی در مالزی نشان داد این مرکز چه ظرفیت‌های زیادی دارد.

وی با اشاره به استقبال بسیاری از کشورهای جنوب شرق آسیا از محصولات و فناوری‌های هنر قرآنی، میدان غیرقابل انکار خلاقیت و کارآفرینی عنوان کرد: امیدواریم بتوانیم در نمایشگاه جنوب شرقی آسیا حضور فعالی داشته و از این فرصت‌ها نیز استفاده کنیم. همچنین درصدد هستیم برای سومین دوره همایش کسب‌وکار اسلامی میزبانی ایران را اخذ کنیم.

وجود مشکلات زیاد در فضای کسب‌و‌کار مذهبی 

امین صمیمی، مدیرعامل بنیاد شفق و شتاب‌دهنده فرهنگی قرآنی نیز با اشاره به پتانسیل‌های بی‌شمار ایران در حوزه کسب‌وکارهای فرهنگی، دینی عنوان کرد: علی‌رغم همه این استعدادها مشکلات زیادی در فضای کسب‌وکار مذهبی وجود دارد.

(همچنین بخوانید: نوآوری و نوزایی، توصیه آیات قرآن است)

او در ادامه با تأکید بر اینکه شتاب‌دهنده‌ها و استارت‌آپ‌ها مکمل هم هستند، یادآور شد: متأسفانه افراد مختلف در ایران محصولات قرآنی را نمی‌شناسند و آینده‌نگری نیز در این حوزه ندارند، اگرچه در حوزه نرم ‌افزاری پیشرفت داشته‌ایم اما در فرم، نوآوری و ارائه محتوا و دسته‌بندی آن هیچ پیشرفتی نداشته‌ایم.

ایجاد، تقویت و ترویج باورهای دینی

صمیمی در ادامه به تعریف استارت‌آپ‌های قرآنی پرداخت و تصریح کرد: ما استارت‌آپی را قرآنی می‌دانیم که محصولی تولید کرده یا خدمتی ارائه دهد که مستقیما به ایجاد، تقویت و ترویج باورهای دینی منجر می‌شود.

در ادامه این میزگرد عبدالرضا کردی، رئیس مرکز جهانی خلاقیت در مالزی نیز با بیان اینکه استارت‌آپ‌ها می‌توانند تولیدی، فرآیندی و خدماتی باشند از وضعیت استارت‌آپ‌ها در ایران و عدم بهره‌برداری از فرصت‌ها انتقاد کرد و گفت: ما اگر استارت‌آپ قرآنی را برای اولین بار راه‌اندازی کرده‌ایم، باید کتاب‌هایی در مورد آن نوشته شده باشد. اگر چنین نبود سلیقه‌ای عمل کرده‌ایم، از سوی دیگر با وجود اینکه ما برای نخستین بار این استارت‌آپ‌ها را ایجاد کرده‌ایم نباید مدعی مدیریت آن در جهان باشیم.

او تأکید کرد: ما به دانش ‌استارت‌آپ‌های دینی قرآنی نیاز داریم‌، امری که متأسفانه در ایران وجود ندارد، در حالی که قرآن کریم غنی‌ترین و جذاب‌ترین کتاب برای استفاده در حوزه‌ تولید دانش در استارت‌آپ‌ها است.

عضو هیئت علمی آستان قدس رضوی با بیان اینکه ما در حوزه استارت‌آپ‌های قرآنی از کشورهایی چون مالزی و اندونزی جلوتر هستیم عنوان کرد: در مفاهیمی مانند بانک اسلامی و اقتصاد اسلامی عملا از این کشورها عقب هستیم.

او با بیان اینکه شتاب‌دهنده‌ها برای ‌استارت‌آپ ضروری هستند یادآور شد: برای موفقیت باید راه‌اندازی و مدیریت استارت‌آپ‌ها دو پروژه جدا باشند، به همین دلیل وجود شتاب‌دهنده‌ها ضروری است. استارت‌آپ‌های قرآنی یک میدان غیرقابل انکار خلاقیت و کارآفرینی است که دولت‌ها باید سهم آن را در کارآفرینی بپردازند.

او در انتها یادآور شد: خدمات قرآنی که در استارت‌آپ‌ها ارائه می‌شود باید ارزشیابی شوند.

(همچنین بخوانید: استارت‌آپ‌های اسلامی)

برچسب‌ها: استارت‌آپکسب‌و‌کارایرانstartup ecosystemstartupاستارت‌آپ‌های قرآنیمیزگرد
به اشتراک بگذارید: تلگرام توییتر لینکدین لینک کوتاه:

درباره تحریریه نوپانا

نوپانا وب‌سایتی برای بررسی و تحلیل آخرین رویدادهای زیست‌بوم کسب‌و‌کارهای نوپا و کارآفرینی است. این وب‌سایت با هدف ترویج فرهنگ کارآفرینی، حمایت از زیست‌بوم استارت‌آپی و افزایش آگاهی مخاطبان در زمینه‌های مربوطه فعالیت می‌کند.