راهبران بزرگ چگونه به بحران‌ها واکنش نشان می‌دهند؟
اصول مدیریت بحران ۸

راهبران بزرگ چگونه به بحران‌ها واکنش نشان می‌دهند؟

توسط تحریریه نوپانا | ۱۳۹۶/۱۲/۱۴ - ۱۲:۰۰ | ۶ دقیقه

مدیریت بحران مستلزم واکنش فوری است؛ ولی یک راهبر خوب برای رهایی از فشار و استرس شرایط سخت، به پاسخ‌های عجولانه پناه نمی‌برد.

نوپانا: گاهی اوقات سازمان شما با شرایط بحرانی و ناگواری مواجه می‌شود. ممکن است این خبر را تلفنی دریافت کرده باشید، گزارش خاصی را مشاهده کرده یا توییتی را خوانده باشید مبنی بر اینکه یک اتفاق بحرانی رخ‌ داده است. درهرصورت کاملاً روشن است که شما به‌عنوان راهبر تیم یا سازمان، باید نسبت به این شرایط سریعاً واکنش نشان بدهید.

اگر راهبر خوش‌شانس یا باهوشی باشید، ممکن است سازمانتان برای مواجهه با (تقریباً) هر بحران محتمل، استراتژی خاصی طراحی کرده باشد. حتی در این صورت هم شما باید به‌سرعت مشخص کنید که در این شرایط خاص، چه اقداماتی در اولویت قرار دارند. واکنش و تصمیمی که اتخاذ می‌کنید، ممکن است بهای زیادی داشته باشد؛ بنابراین شما باید به تمام سرنخ‌های موجود (شواهد و قرائن که هرکدام بیانگر یک زاویه از ماجرا هستند) به‌خوبی توجه کنید.

بااین‌حال تیم جانسون، نویسنده‌ کتاب «راهبری بحران» معتقد است اولین اقدام راهبران در چنین شرایطی، این است که هیچ کاری نکنند. جانسون در این کتاب توضیح می‌دهد که راهبران باید پیش از هر حرکتی، در برابر احساس «فوراً واکنش نشان بده» مقاومت کنند. ازآن‌جا که تحت فشار و استرس «تصمیم مرگ و زندگی» قرار دارید، نمی‌توانید ذهنتان را به بهترین نحو متمرکز کنید و بنابراین ممکن است واکنش اولیه و غریزی شما نادرست باشد.

به همین دلیل باید به خودتان کمی زمان و فرصت فکر کردن بدهید. بهتر است مدتی تنها باشید یا از چند مشاور عالی که می‌توانند زوایا مختلف ماجرا را به شما نشان دهند، کمک بگیرید. فرض کنید بزرگ‌ترین مشتری‌تان همه‌ قراردادهایش را با شرکت شما لغو می‌کند. مسلماً احساس وحشتناکی خواهید داشت و ممکن است بیش از آن احساساتی شوید که بخواهید با کسی مشورت کنید. بهتر است ۲۰ دقیقه پیاده‌روی کنید و افکارتان را جمع کنید، روحیه خودتان را دوباره بازیابید و بعد ببینید بهترین اقدام چیست. بنابراین در شرایط بحرانی، ابتدا چند دقیقه به خودتان مرخصی بدهید و ذهنتان را دوباره متمرکز کنید. سپس تیمتان را جمع کنید و این سؤالات را مطرح کنید:

  • در مورد اتفاقی که رخ داده است، چه اطلاعاتی داریم؟
  • این اتفاق چه زمانی، کجا و چگونه رخ‌ داده است؟
  • چه افرادی یا بخش‌هایی تحت تأثیر این اتفاق قرار گرفته‌اند؟
  • تا این لحظه چه کارهایی در واکنش به این موضوع انجام داده‌ایم؟

پاسخ‌های دریافتی را مستند کنید و از اعضای تیم بخواهید در اسرع وقت، اطلاعات بیشتری از این حادثه پیدا کنند. جانسون در کتاب خود می‌نویسد هنگامی‌که تحقیقات را شروع کردید، حرکت بعدی شما این است که یک توییت یا بیانیه‌ کوتاه در وب‌سایتتان منتشر کنید. تیم روابط عمومی شرکت را آماده کنید تا با محتوایی مناسب، به پرسش‌هایی ازاین‌دست پاسخ بدهند:

  • راهبر سازمان در این شرایط چه وظیفه‌ای دارد؟ نقش سایر اعضای تیم چیست؟
  • در مرحله‌ اول سازمان باید روی چه موضوعی متمرکز شود؟ برنامه‌ شما در مرحله‌ بعد چیست؟
  • سازمانتان برای مدیریت این بحران به چه منابعی نیاز دارد؟ برای دستیابی به اهدافتان از کارمندان چه انتظاری دارید؟

به یاد داشته باشید که عبور از بحران ساده نیست، ولی اگر قدم‌های اولیه را درست بردارید، شانس بهتری برای خودتان و سازمان فراهم می‌کنید تا این طوفان را پشت سر بگذارید.

(همچنین بخوانید: پنج راهکار سودمند برای بهبود شیوه واکنش مدیران)

برچسب‌ها: مدیریتراهبری کسب‌وکارمدیریت بحران
به اشتراک بگذارید: تلگرام توییتر لینکدین لینک کوتاه:

درباره تحریریه نوپانا

نوپانا وب‌سایتی برای بررسی و تحلیل آخرین رویدادهای زیست‌بوم کسب‌و‌کارهای نوپا و کارآفرینی است. این وب‌سایت با هدف ترویج فرهنگ کارآفرینی، حمایت از زیست‌بوم استارت‌آپی و افزایش آگاهی مخاطبان در زمینه‌های مربوطه فعالیت می‌کند.