شرایط کار در کارخانه‌ گیگافکتوری تسلا چگونه است
متغیر، پراهمیت، هیجان‌انگیز و فرسایشی؛ ۸

شرایط کار در کارخانه‌ گیگافکتوری تسلا چگونه است

توسط تحریریه نوپانا | ۱۳۹۷/۰۶/۱۹ - ۱۲:۵۹ | ۸ دقیقه

کار در شرکت‌هایی با فناوری بالا مانند تسلا آرزوی بسیاری از افراد است. شاید برای عده‌ای این افتخار ارزش دردسر‌های آن را نداشته باشد.

نوپانا به نقل از زومیت، باتری خودرو‌های تسلا در کارخانه‌ی گیگافکتوری واقع در ایالت نوادا ساخته می‌شوند. تسلا هم‌چنین در این واحد به تولید واحد‌های محرک خودرو و سلول‌های خورشیدی خانگی برای بخش تولید انرژی‌های پاک شرکت می‌پردازد.

وسعت بیش از حد این واحد متاثر از فرهنگ سازمانی شرکت است. کارمندان بسیاری در مصاحبه با نشریات اقتصادی مانند بیزینس اینسایدر عنوان کرده‌اند با اینکه کار در این واحد بسیار هیجان‌انگیز و تشویق کننده است، اما در عین حال می‌‌تواند فرسایشی و خسته کننده هم باشد.

 با اینکه فقط دو سال از عمر این کارخانه می‌گذرد ولی نمی‌توان از اهمیت آن برای صنایع تسلا چشم‌پوشی کرد. به اقتضای سیاست تسلا، همه چیز در گیگافکتوری حتی مسئولیت کارکنان می‌‌تواند در یک لحظه تغییر کند.

کارخانه‌ی تسلا

باتری‌، واحد‌‌های محرک و موتور‌های برقی هوشمند تسلا قبل از اینکه در کارخانه‌ی فرمونت روی خودرو مونتاژ شوند، در اینجا تولید و تست می‌شوند. مساحت این ابرکارخانه‌ی ۳ طبقه، ۴.۹ میلیون فوت مربع (۴۵ هکتار) است که در داخل آن ۲۵۰۰ نفر به صورت خستگی‌ناپذیر در کنار نیرو‌های قراردادی و پیمانکاران کار می‌کنند. این ساختمان به اندازه‌ی کافی برای رانندگی در داخل آن بزرگ است ولی فقط وسایط نقلیه بخش خط تولید اجازه‌ی عبور و مرور دارند.

به یقین فعالیت چنین کارخانه‌ی بزرگی بدون مشکل نخواهد بود. بسیاری از کارمندان از کمبود تاسیسات بهداشتی گلایه دارند. به گفته‌ی یکی از کارمندان سابق این واحد، شلوغی بیش از حد صف سرویس بهداشتی باعث شده بود که یکی از کارمندان در سالن به اجابت مزاج بپردازد!

شلوغی این کارخانه بر منطقه نیز تاثیر منفی گذاشته است. اگر در حال انتقال به نوادا برای کار در گیگافکتوری هستید، شرکت تسلا به مدت دو هفته شما را در خانه‌های موقت یا یک هتل اسکان خواهد داد تا بتوانید جایی برای خودتان پیدا کنید.

با توجه به جمعیت کثیری که به خاطر تسلا به آن منطقه مهاجرت کرده‌اند، یافتن سرپناه مناسب کار چندان ساده‌ای نیست. ارزان‌ترین خانه‌ای که خبرنگار بیزینس اینسایدر در آن منطقه پیدا کرده بود؛ با اجاره‌ی ماهیانه ۱۲۰۰ دلار، ۱۵ مایل از کارخانه دور بود. گفته می‌شود بسیاری از کارمندان از اجاره‌ی خانه ناتوان هستند و شب را در خودوری خود یا مراکز رفاهی بین‌راهی سپری می‌کنند. حتی آن‌هایی که می‌خواهند بیش‌تر صرفه‌جویی کنند خودروی خود را از پارکینگ تسلا خارج نمی‌کنند.

کارخانه‌ی تسلا

زمانی در پشت ساختمان‌های کارخانه چند کاروان برای استراحت موقت کارمندان قرار داده شده بود، اما به دلیل ازدحام بیش از حد آن‌ها را برداشتند. علاوه بر آن رفت و آمد به کارخانه در ساعت‌های ۶ صبح و عصر هم به دلیل ترافیک کیلومتری خودروهای کارمندان عذاب‌آور است. حجم خودرو‌های ورودی به کارخانه برای یافتن پارکینگ را نیز به کابوسی بزرگ تبدیل کرده است.

صف‌های کار در زمان‌‌های ضرب‌العجل تحویل پروژه به قدری شدید است که نگهبانان از کنترل مدارک کارمندان چشم‌پوشی می‌کنند. گاهی فشار خط تولید باعث می‌شود که حتی کارآموزان را بلافاصله پس از آموزش به کار گیرند. همه‌ی کار‌ها باید بدون تاخیر انجام شوند و اغلب افراد چند مسئولیت نامرتبط را همزمان به عهده می‌گیرند. کارمندان، به‌مراتب دستور «تا وقتی کار تمام نشده، حق ترک شرکت را ندارید» را می‌شنوند. چنین فشار‌هایی اغلب تا چند روز ادامه دارند و شیفت‌های ۱۲ ساعته کار به صورت ۳ یا ۴ روزه است.

بسیاری از کارمندان گیگافکتوری عقیده دارند که فشار سخت کار می‌تواند برای عده‌ای مفید باشد. فقط چنین فرهنگ سازمانی می‌تواند نائل شدن به اهداف تولید را ممکن می‌سازد. جورج استوارت سرپرست بخش تولید باتری می‌گوید که اغلب هفته‌ای تا ۷۰ ساعت کار می‌کند و از این بابت ناراضی نیست. به عقیده‌ی او، کار کم‌تر از ۵۰ ساعت، هیچ نتیجه‌ای در بر ندارد.

گیگافکتوری

ایلان ماسک مدیر‌عامل تسلا با اینکه مسئولیت‌های بسیاری در کارخانه‌ی فرمونت تسلا دارد اما به طور مرتب از واحد گیگافکتوری بازدید می‌کند. مانند فرمونت بعضی کارمندان گیگافکتوری هم از ایلان ماسک می‌ترسند. ترسی که اسم آن را مکتب ایلان گذاشته‌اند. کارمندان تسلا اعتقاد دارند که ایلان ماسک با کارهای خود در مسیر خودرو‌های الکتریکی و انرژی‌های خورشیدی و تاسیس کارخانجات تسلا و اسپیس‌ایکس برای نجات جامعه‌ی جهانی قدم برداشته است.

لحظات بازدید استرس شدیدی بر مجموعه حاکم است که مبادا انتظارات ماسک برآورده نشده باشد. با این حال همه‌ی صاحب‌نظران عقیده دارند گیگا‌فکتوری هم مانند سایر تاسیسات تسلا بسیار بهره‌ور است. یکی از کارکنان سابق که در دور آخر اخراج‌ها از کار برکنار شده بود گفته است: مراقب باشید که هر چیزی می‌تواند با اخطار لحظه‌ای تغییر کند. قول‌هایی که داده‌اند گاهی اوقات برای مدتی اتفاق نمی‌افتد یا اصلاً قرار نیست که اتفاق بیفتد.

(همچنین بخوانید: آلمان؛ میزبان اولین کارخانه گیگافکتوری تسلا در اروپا)

برچسب‌ها: تسلاگیگافکتوریgigafactoryایلان ماسکمسئولیتمدیریتکارمندانکار فرسایشی
به اشتراک بگذارید: تلگرام توییتر لینکدین لینک کوتاه:

درباره تحریریه نوپانا

نوپانا وب‌سایتی برای بررسی و تحلیل آخرین رویدادهای زیست‌بوم کسب‌و‌کارهای نوپا و کارآفرینی است. این وب‌سایت با هدف ترویج فرهنگ کارآفرینی، حمایت از زیست‌بوم استارت‌آپی و افزایش آگاهی مخاطبان در زمینه‌های مربوطه فعالیت می‌کند.