رشد اشتغال‌زایی با سرمایه‌گذاری روی استارت‌آپ‌ها
استاد اقتصاد دانشگاه تهران مطرح کرد؛ ۸.۵

رشد اشتغال‌زایی با سرمایه‌گذاری روی استارت‌آپ‌ها

توسط المیرا بابایی | ۱۳۹۵/۱۱/۳۰ - ۱۰:۴۵ | ۴ دقیقه

دکتر موسایی: نقش دولت در گسترش مشاغل جدید، بسترسازی مناسب و ایجاد ساختارهای حقوقی است.

نوپانا: دکتر میثم موسایی استاد اقتصاد دانشگاه تهران گفت: با تحولات جدید، دنیا به سمت مشاغلی پیش می‌رود که مبتنی بر فکر و اندیشه‌های خلاق و نوآوری‌های تکنولوژیک است و روند اقتصاد جوامع نیز درحال چرخش به سمت الکترونیکی شدن مشاغل است، مجموعه این تغییرات، کسب‌وکارهای نوپا را در مرکز توجه قرار داده است.

موسایی افزود: بیکاری یکی از معضلات جامعه ما است و برای حل آن می‌توان از ظرفیت این‌گونه مشاغل و کسب‌وکارها استفاده کرد چرا که این استارت‌آپ‌ها، با تکیه بر بخش خصوصی و با منابع مالی این بخش تأمین می‌شوند.

او ادامه داد: استارت‌آپ‌ها با نیازسنجی دقیق در جامعه، سرعت و کیفیت بالا در ارائه خدمات و جذب نخبگان دانشگاهی تبدیل به کسب‌وکارهایی موفق در اشتغال‌زایی شده‌اند و با منابع مالی محدود، مشاغل بسیار زیادی ایجاد کرده‌اند.

استاد اقتصاد دانشگاه تهران به نقش دولت در قبال این کسب‌وکارها اشاره کرد و گفت: توسعه این مشاغل نیاز به بسترسازی مناسب و ایجاد ساختارهای حقوقی و فیزیکی از سوی دولت دارد تا بخش خصوصی امکان و انگیزه لازم را برای فعالیت و رشد به دست آورد.

موسایی با اشاره به نقش اینترنت در گسترش کسب‌وکارهای نوپا، خاطرنشان کرد: یکی از مواردی که دولت با فراهم کردن زیرساخت‌های آن می‌تواند در تسهیل شرایط کاری استارت‌آپ‌ها اثرگذار باشد، ایجاد زیرساخت اینترنتی قدرتمند است که با توجه به سرعت پایین اینترنت و کم بودن پهنای باند، دشواری‌های زیادی در این زمینه وجود دارد. اهمیت این مسدله به این دلیل است که کسب‌وکارهای نوپا، به فناوری اطلاعات و ارتباطات متکی هستند.

این مدرس دانشگاه افزود: نیاز است دولت در این حوزه‌ها وارد شده و مشکلات را مرتفع کند تا بخش خصوصی در فضایی با کمترین فشار به کار خود ادامه دهد.

استاد اقتصاد دانشگاه تهران، نقش سرمایه‌گذاری خارجی در این مشاغل را مثبت ارزیابی کرد و اظهار داشت: اگر استاندارهای لازم فراهم شود سرمایه‌گذار خارجی با استقبال از طرح های خوب، تشویق به سرمایه‌گذاری خواهد شد و می‌تواند بخش بزرگی از سرمایه خود را برای به ثمررساندن طرح های خلاقانه، هزینه کند، به شرط آنکه خدمات ارائه شده مختص به بازارهای داخلی نباشد بلکه بتواند بازارهای خارج را نیز پوشش دهد.

(همچنین در این زمینه بخوانید: اشتغال‌زایی میلیونی با سرمایه‌گذاری خارجی در استارت‌آپ‌ها)

برچسب‌ها: ایرانقوانیناستارت‌آپاشتغال
به اشتراک بگذارید: تلگرام توییتر لینکدین لینک کوتاه:

درباره المیرا بابایی

المیرا بابایی

المیرا بابایی دانش‌آموخته کارشناسی پژوهشگری اجتماعی، کارشناسی ارشد برنامه‌ریزی و رفاه اجتماعی و کارشناسی خبرنگاری است. او 13 سال سابقه خبرنگاری حرفه‌ای در روزنامه‌ها و خبرگزاری‌های مطرح کشور را دارد. المیرا بابایی در زمینه اقتصاد و استارت‌آپ‌ها قلم می‌زند.