صندوق‌های سرمایه‌گذاری، فرصتی استثنایی
روایت مدیرعامل ایوند از رشد استارت‌آپ‌ها؛ ۸

صندوق‌های سرمایه‌گذاری، فرصتی استثنایی

توسط المیرا بابایی | ۱۳۹۵/۱۱/۲۳ - ۱۰:۱۳ | ۷ دقیقه

حمیدرضا احمدی: دغدغه اصلی صندوق‌های سرمایه‌گذاری جسورانه، موفقیت‌ استارت‌آپ‌ها است، نه صرفا برگشت سرمایه.

نوپانا: حمیدرضا احمدی، مدیرعامل استارت‌آپ ایوند گفت: بخش خصوصی می‌تواند با سرمایه کم و استفاده از تکنولوژی، به سوی ایجاد شرکت‌های بزرگ حرکت کرده و کسب‌وکارهایی راه‌اندازی کند که در حد و اندازه سازمان‌های نیمه‌دولتی و دولتی و همگام با آنها، به ارائه خدمات و فعالیت تجاری بپردازند.

او افزود: در آینده‌ای نزدیک با پیشرفت تکنولوژی، بخشی زیادی از مشاغل جدید و مکانیزه، جایگزین شغل‌های سنتی خواهند شد، البته این جایگزینی به این معنی نیست که صاحبان مشاغل سنتی بیکار می‌شوند، بلکه آنها می‌توانند با تغییرات همراه شوند و خدمات جدیدی به مشتریان عرضه کنند. هرچه به سمت جلو می‌رویم شاهد پیشرفت تغییرات زیادی در عرصه فناوری‌ هستیم که به نظر می‌رسد طی این تغییرات، بسیاری از مشاغل ظرف 15 سال آینده کاربرد خود را از دست داده و مشاغل نوپا جایگزین آن می‌شود.

وی نقش حمایتی دولت در این خصوص را بسیار حیاتی ارزیابی کرد و گفت: باید از طرح‌های دانش‌بنیان و کسب‌وکارهای نوپا، حمایت بیشتری صورت گیرد و با پشتیبانی مالی و تسهیل قوانین، موانع پیش روی استارت‌آپ‌ها برداشته شود. در این صورت بخش خصوصی می‌تواند با قوای بیشتری به فعالیت‌های خود ادامه دهد و موجبات توسعه اقتصادی را فراهم کند.

احمدی ادامه داد: شرکت‌های نوپا با موانع مختلفی روبه‌رو هستند و در بسیاری از موارد نمی‌دانند اقدام مناسب چیست، به همین دلیل لازم است قوانین مناسبی تصویب شود که حدود و اختیارات این شرکت‌ها را مشخص کرده و حمایت‌های ویژه‌‌ای از سوی دولت و دیگر نهادهای نظارتی برای این کسب‌وکارها در نظر بگیرد.

مدیرعامل استارت‌آپ ایوند، بیکاری را یکی از دلایل افزایش مهاجرت در کشور دانست و گفت: برخی از جوانان به دلیل آنکه چندان امیدی به یافتن شغل مناسب یا راه‌اندازی کسب‌وکار جدید ندارند، اقدام به مهاجرت می‌کنند. درحالی که اگر با تشویق به راه‌اندازی کسب‌وکارهای جدید و تسهیل قوانین، برای آینده آنها برنامه‌ریزی بلندمدتی انجام شود، هم مشکل اشتغال آنان حل شده و هم میزان مهاجرت نخبگان، بسیار کاهش می‌یابد.

فرصت استثنایی صندوق‌های ویسی

وی صندوق‌های سرمایه‌گذاری جسورانه را لازمه حیات و گسترش استارت‌آپ‌ها دانست و خاطرنشان کرد: این صندوق‌ها به این دلیل شکل گرفته‌اند که نوآوران را در زمینه‌های مختلف ازجمله دانش فنی، حمایت‌های مالی، حتی ریسک‌پذیری و ضرر‌پذیری مالی به میزان زیادی حمایت کنند. به عبارت دیگر، بسیاری از موانع پیش روی استارت‌آپ‌ها، با حمایت‌های فکری و مالی این صندوق‌ها، حل شده و از این طریق قادر به ادامه فعالیت خواهند شد.

احمدی ادامه داد: اکثر این صندوق‌ها روی ایده صِرف، سرمایه‌گذاری نمی‌کنند، روند حمایتی از شرکت‌های نوپا بدین شکل است که ابتدا باید مدتی از شروع فعالیت استارت‌آپ مورد نظر گذشته باشد و تعداد مناسبی مشتری نیز پیدا کرده باشد، سپس صندوق‌های جسورانه براساس تخمین رشد فعلی و میزان موفقیت در آینده شغلی، آن استارت‌آپ را ارزش‌گذاری کرده و براساس آن در سود شرکت سهیم می‌شوند؛ سپس با حمایت مالی به کمک استارت‌آپ‌ها می‌آیند و روند حرکت آنها را تسهیل می‌کنند، بنابراین سرمایه‌گذار نگران برگشت سرمایه خود نیست، بلکه نگران موفق شدن کسب و کار است، به همین دلیل این نوع نگاه، هم به استارت‌آپ‌ها کمک می‌کند که در کسب و کار خود موفق باشند و هم به صندوق‌های جسورانه در این اطمینان را می‌دهد که سرمایه‌گذاری آنها پس از مدتی به سوددهی می‌رسد.

حمیدرضا احمدی خاطر نشان کرد: خوشبختانه در سال‌های اخیر برای جوانانی که نه از سرمایه لازم برخوردار هستند و نه دسترسی به روابط خوبی دارند، این فرصت مهیا شده است که بتوانند با تکیه بر دانش و هوش ذاتی خود و با میزان اندکی سرمایه اولیه، استارت‌آپ‌هایی راه‌اندازی کنند که با ارئه خدمات متعدد، مشکلات و نیازهای زیادی را در جامعه رفع می‌کند.

او تأکید کرد: صندوق‌های سرمایه‌گذاری جسورانه، استارت‌آپ‌ها را در ارائه خدمات و برطرف کردن مشکلات احتمالی حمایت می‌کنند و پشتیبان خوبی برای این کسب‌وکارها هستند. وجود این صندوق‌ها، فرصت استثنایی است که تا چند سال پیش از آن محروم بودیم.

احمدی با اشاره به رشد استارت‌آپ‌های ایرانی یادآور شد: طبق آمارهای موجود تا همین چند سال پیش تنها 15 استارت‌آپ فعال در ایران وجود داشت، درحالی‌که امسال بیش از ده برابر آن درحال فعالیت هستند و این رقم مطمئناً در سال‌های بعدی افزایش زیادی می‌یابد و فرصت‌های شغلی موجود در کسب‌وکارها را چند برابر می‌کند.

برچسب‌ها: ایرانسرمایه‌گذاراستارت‌آپ
به اشتراک بگذارید: تلگرام توییتر لینکدین لینک کوتاه:

درباره المیرا بابایی

المیرا بابایی

المیرا بابایی دانش‌آموخته کارشناسی پژوهشگری اجتماعی، کارشناسی ارشد برنامه‌ریزی و رفاه اجتماعی و کارشناسی خبرنگاری است. او 13 سال سابقه خبرنگاری حرفه‌ای در روزنامه‌ها و خبرگزاری‌های مطرح کشور را دارد. المیرا بابایی در زمینه اقتصاد و استارت‌آپ‌ها قلم می‌زند.