بازی‌هایی که مشتریان را جذب کسب‌وکار شما می‌کنند
گیمیفیکیشن (قسمت سوم) ۸

بازی‌هایی که مشتریان را جذب کسب‌وکار شما می‌کنند

توسط مژده زینالی | ۱۳۹۶/۰۹/۰۷ - ۱۳:۰۰ | ۴ دقیقه

گیمیفیکیشن یا استفاده از المان‌های بازی‌، تکنیکی در بازاریابی است که میزان تعامل مشتریان با کسب‌وکارتان را بالا می‌برد و آن‌ها را جذب محصولات و خدمات شما می‌کند.

نوپانا: در قسمت‌های پیشین، با گیمیفیکیشن (Gamification) و تعریف آن آشنا شدید. در گیمیفیکیشن برای تغییر رفتار مخاطب از المان‌های بازی استفاده می‌شود. همچنین گفتیم در دنیای پر رقابت امروز، یک کسب‌وکار برای اینکه بتواند توسعه پیدا کند باید مهارت‌های گیمیفیکیشن خود را افزایش دهد.

یک استارت‌آپ برای بقا در دنیای امروز باید خاص باشد تا در ذهن مشتریان در دسته‌ای جداگانه از رقبا قرار گیرد. باید دقت کنید که مشتری یک کسب‌وکار تنها افرادی که مصول یا خدمتی را خریداری می‌کنند نیستند. منابع انسانی یک کسب‌وکار و افرادی که تمایل دارند در کسب‌وکار شما مشغول شوند نیز مشتری شما هستند. پس قطعا گیمیفیکیشن می‌تواند تاثیر بسیار خوبی بر منابع انسانی کسب‌وکار شما داشته باشد.

در این قسمت می‌خواهیم تاثیر گیمیفیکیشن بر منابع انسانی را بررسی کنیم:

به گزارش نوپانا، یک استارت‌آپ موفق از یک زمان به بعد، به جای رشد خطی رشد نمایی خواهد داشت. همزمان با این رشد سریع استارت‌آپ افراد زیادی تمایل دارند که به این استارت‌آپ ملحق شوند و با آن همکاری کنند. در این زمان استارت‌آپ با چالشی مواجه می‌شود که باید بهترین افراد را از بین داوطلبان انتخاب کند. اما چگونه؟

مصاحبه کردن با تک تک این افراد یک روش قدیمی است که با روحیات استارت‌آپی هم سازگاری چندانی ندارد. علاوه بر این موضوع، با افزایش تعداد داوطلبان، به افراد بیشتری در بخش منابع انسانی نیاز خواهید داشت که اصلا بهینه نیست.

در اینجا گیمیفیکیشن وارد می‌شود تا به‌راحتی افراد مورد نیاز خود را انتخاب کنید و همچنین برند خود را مشهورتر کنید. استارت‌آپ‌ها می‌توانند با طراحی یک بازی یا استفاده از بازی‌هایی که برای استخدام افراد ایجاد شده است، فرد مورد نظر خود را پیدا کنند.

برای مثال از داوطلبان خواسته می‌شود که یک کد را با گوشی هوشمند خود اسکن کنند و بعد از نصب بازی تا یک مرحله مشخص آن را انجام دهند تا بتوانند به مرحله‌ی بعدی استخدام وارد شوند.

۲ بازی از شرکت نک (Knack) به همین منظور ایجاد شده است. در بازی دشی دش (Dashi Dash) شما به عنوان یک گارسون در رستوران کار می‌کنید و باید مشتریان را راضی نگه دارید. بعد از انجام چهار مرحله ویژگی‌های کلیدی شخصیتتان و شدت آن‌ها به شما نشان داده می‌شود و برای شرکت فرستاده می‌شود. همچنین این بازی مشخص می‌کند که برای چه نوع شغلی مناسب هستید.

در بازی متا ماز (Meta Maze) باید یک ماز با چند چالش را حل کنید. در این بازی هم ویژگی‌های کلیدی شخصیتتان و شدت آن‌ها به شما نشان داده می‌شود و برای شرکت فرستاده می‌شود.

قسمت پیشین:

قسمت دوم

برچسب‌ها: گیمیفیکیشن بازاریابیتعامل با مخاطبجذب مخاطبمنابع انسانیمدیریت منابع انسانی استخدامکارمندان
به اشتراک بگذارید: تلگرام توییتر لینکدین لینک کوتاه:

درباره مژده زینالی

مژده زینالی

مژده زینالی، دانش‌آموخته رشته مهندسی پزشکی است. او از سال ۱۳۹۳ مسئولیت واحد زبان‌های خارجی را در باشگاه‌های مهندسی پزشکی دانشگاه‌های آزاد عهده‌دار بوده و تاکنون مقالات متعددی را در زمینه‌های پزشکی و فناوری‌های نوین، در این عرصه منتشر کرده است.