بازی‌هایی که مشتریان را جذب کسب‌وکار شما می‌کنند
گیمیفیکیشن (قسمت دوم) ۶

بازی‌هایی که مشتریان را جذب کسب‌وکار شما می‌کنند

توسط نیما ذبیح‌اله‌زاده | ۱۳۹۶/۰۹/۰۵ - ۱۳:۰۰ | ۴ دقیقه

گیمیفیکیشن یا استفاده از المان‌های بازی‌، تکنیکی در بازاریابی است که میزان تعامل مشتریان با کسب‌وکارتان را بالا می‌برد و آن‌ها را جذب محصولات و خدمات شما می‌کند.

نوپاناگیمیفیکیشن (Gamification) به معنای قرار دادن مکانیزم بازی در فضایی است که برای بازی به وجود نیامده است. این طراحی‌ برای تغییر رفتار مخاطب مورد استفاده قرار می‌گیرد.

به گزارش نوپانا، در دنیای پر از رقابت امروز، یک کسب‌وکار برای اینکه بتواند توسعه پیدا کند باید مهارت‌های گیمیفیکیشن خود را افزایش دهد.

در این نوشتار به بررسی گیمیفیکیشن و روش‌های طراحی آن خواهیم پرداخت:

جایزه 

بی شک جایزه گرفتن، از انگیزه‌های اصلی هر انسانی برای شرکت در یک بازی است. نیازی نیست که جایزه از نظر مادی ارزشمند باشد. ما در ناخودآگاهمان از دریافت جایزه خوشحال می‌شویم و  جایزه گرفتن حس خوبی برای ما به‌همراه دارد. البته هر چه این جایزه ارزنده‌تر باشد تاثیر بهتری می‌گذارد اما نباید نفس جایزه را در کنار ارزش آن کوچک شمرد. 

رقابت

حس رقابت نیز در ناخودآگاه ما وجود دارد. ما انسان‌ها به طور ناخود آگاه اول بودن در هر کاری را به دوم بودن ترجیه می‌دهیم. هنگامی که به گذشته خود می‌نگریم با مصداق‌های زیادی رو‌به‌رو می‌شویم. شاگرد اول بودن، در مسابقه اول شدن، بهترین بودن و صفاتی این چنین. مهم نیست چقدر این رتبه‌بندی‌ها جدی هستند. ما در وجود خود پیروز شدن و پیشی گرفتن از دیگران را دوست داریم و با آن درگیر می‌شویم. شاید این به نوعی محک زدن خودمان در مقابل دیگران باشد.

احساس موفقیت

شوق انسان برای دست‌یافتن به اهدافی که برای خود تعیین می‌کند بسیار بالا است. مغز ما به طور ناخودآگاه در هنگام فتح این هدف‌گذاری‌ها به کمک آندورفین به ما پاداش می‌دهد. حتی اگر این هدف به خودی خود، ارزش چندانی نداشته باشد.

این کار به شرطی‌سازی ما در طول سالیان و یا هفته‌ها بسیار کمک می‌کند. مثلا در زمینه ترک سیگار و یا افزایش زمان پیاده‌روی با هدف‌گذاری‌های پی در پی می‌توان به موفقیت‌های بزرگی دست یافت. هدف‌گذاری در بازی هم به همین‌گونه مارا تشویق به درگیر شدن با آن می‌کند.

یک بازی بی‌هدف به سرعت نابود می‌شود و مخاطب از تعامل با آن لذت چندانی نمی‌برد.

خدمت به دیگران

گاهی انسان‌ها برای تقدیم جایزه خود به دیگران و یا کمک کردن به دیگران وارد بازی می‌شوند. کم نیستند کسانی که بازی‌های ورزشی دوستانه انجام می‌دهند، با هدف اینکه درآمد آن، صرف امور خیریه شود. بازی اگر منجر به کمک به دیگران شود می‌تواند انگیزه خوبی برای درگیر کردن مخاطب با خود را ایجاد کند.

(همچنین بخوانید:‌ چگونه از کسب‌وکار در فضای مجازی، درآمد خوبی کسب کنیم؟)

قسمت پیشین:

قسمت اول

برچسب‌ها: gamificationگیمیفیکیشن رقابتموفقیت کسب‌وکارجذب مخاطببازیپاداش
به اشتراک بگذارید: تلگرام توییتر لینکدین لینک کوتاه:

درباره نیما ذبیح‌اله‌زاده

نیما ذبیح‌اله‌زاده

نیما ذبیح‌اله‌زاده، دانش‌آموخته مهندسی پزشکی است. او از سال ۱۳۹۳ به عنوان دبیر باشگاه‌های مهندسی پزشکی دانشگاه آزاد انتخاب شده و تاکنون نشریات وگروه‌های دانشجویی زیادی را در این رشته سامان بخشیده است. او هم‌اکنون رهبری استارت‌آپ MacZooo mirror را به‌ عهده دارد.