بازی‌هایی که مشتریان را جذب کسب‌وکار شما می‌کنند
گیمیفیکیشن (قسمت اول) ۸.۷

بازی‌هایی که مشتریان را جذب کسب‌وکار شما می‌کنند

توسط نیما ذبیح‌اله‌زاده | ۱۳۹۶/۰۹/۰۲ - ۱۳:۰۰ | ۳ دقیقه

گیمیفیکیشن یا استفاده از المان‌های بازی‌، تکنیکی در بازاریابی است که میزان تعامل مشتریان با کسب‌وکارتان را بالا می‌برد و آن‌ها را جذب محصولات و خدمات شما می‌کند.

نوپانا: گیمیفیکیشن (Gamification) به معنای قرار دادن مکانیزم بازی در فضایی است که برای بازی به وجود نیامده است. این طراحی‌ برای تغییر رفتار مخاطب مورد استفاده قرار می‌گیرد.

در دنیای پر از رقابت امروز، یک کسب‌وکار برای اینکه بتواند توسعه پیدا کند باید مهارت‌های گیمیفیکیشن خود را افزایش دهد.

برای اینکه بیش‌تر با این مفهوم آشنا شوید یک مثال را بررسی می‌کنیم: هنگام خرید از یک فروشگاه کارتی دریافت می‌کنید. اگر پنج بار با ارائه این کارت از فروشگاه خرید کنید، در ششمین دفعه یک هدیه به دلخواه خود دریافت خواهید کرد. داشتن این کارت باعث می‌شود تا تمایل شما برای خرید از این فروشگاه بیش‌تر شود. در مرحله سوم خرید (زمانی که ۲ مرحله مانده تا جایزه خود را دریافت کنید) خیلی بعید است از مغازه دیگری خرید کنید و به احتمال خیلی زیاد همین مغازه را برای خرید کردن انتخاب خواهید کرد.

بنابراین می‌توان گفت که گیمیفیکیشن حتما نباید در بستر دیجیتال باشد. در واقع گیمیفیکیشن عاملی برای ایجاد انگیزه در مخاطب برای خرید بیشتر و‌ یا معرفی شما به دیگران است. مثل کاری که اکثر اپلیکیشن‌های خدماتی جدید در حال انجام آن هستند. شما در ازای معرفی اپلیکیشن به دوستانتان هدیه دریافت می‌کنید و در کنار آن دوستانتان نیز هدیه دریافت می‌کنند.

گیمیفیکیشن مانند هر تکنیک دیگری قوانینی دارد. گیمیفیکیشنی موفق است که قوانین آن در راستای فروش و یا تعامل بیشتر تنظیم شده باشند. در واقع این قوانین باید به گونه‌ای تنظیم شوند که مخاطب در مراحل اول به راحتی برنده شود و به مرحله بعد رود. این نکته بسیار مهمی در طراحی گیمیفیکیشن است. اگر مراحل اولیه را سخت انتخاب کنید و یا فرایند گیمیفیکیشن پیچیده باشد کاربر از تعامل با آن احساس خوبی پیدا نمی‌کند و استراتژی‌ شما شکست می‌خورد.

 (همچنین بخوانید: بازاریابی حسی و تعاملی، معجزه ترکیب روش‌های سنتی و نوین بازاریابی)

برچسب‌ها: گیمیفیکیشن بازاریابیجذب مخاطبتعامل با مخاطب
به اشتراک بگذارید: تلگرام توییتر لینکدین لینک کوتاه:

درباره نیما ذبیح‌اله‌زاده

نیما ذبیح‌اله‌زاده

نیما ذبیح‌اله‌زاده، دانش‌آموخته مهندسی پزشکی است. او از سال ۱۳۹۳ به عنوان دبیر باشگاه‌های مهندسی پزشکی دانشگاه آزاد انتخاب شده و تاکنون نشریات وگروه‌های دانشجویی زیادی را در این رشته سامان بخشیده است. او هم‌اکنون رهبری استارت‌آپ MacZooo mirror را به‌ عهده دارد.