انگیزه‌نامه تاثیرگذار می‌تواند استخدام شما را تضمین کند
شغل دلخواهتان را از آن خود کنید؛ ۷

انگیزه‌نامه تاثیرگذار می‌تواند استخدام شما را تضمین کند

توسط تحریریه نوپانا | ۱۳۹۶/۰۸/۲۹ - ۱۲:۰۰ | ۸ دقیقه

نوشتن یک انگیزه‌نامه تاثیرگذار برای تقاضای شغل، بسیار مهم و البته چالش‌برانگیز است. با ما همراه باشید تا به‌طور کلی و مختصر، اصول نوشتن انگیزه‌نامه را برایتان شرح دهیم.

نوپانا: نوشتن یک انگیزه نامه تاثیرگذار برای تقاضای شغل، بسیار مهم و البته چالش‌برانگیز است. اگر شما هم به دنبال نوشتن انگیزه‌نامه مفید و موثری هستید، با ما همراه باشید تا به طور کلی و مختصر اصول نوشتن انگیزه‌نامه را برایتان شرح بدهیم.

شیوه‌ نگارش انگیزه‌نامه

وقتی برای استخدام و دعوت به مصاحبه شغلی اقدام می‌کنید، تنها در حدود ۲۰ ثانیه برای تحت تأثیر قرار دادن مدیر استخدام فرصت دارید. پس برای نوشتن انگیزه‌نامه خود باید دقت خود را به‌کار بگیرید و خلاصه‌نویسی را لحاظ کنید.

انگیزه‌نامه باید حداکثر یک صفحه یا اندکی کمتر باشد. سعی کنید انگیزه‌‌نامه‌تان منحصربه‌فرد باشد. درست است که باید ایده‌ها و ساختارهای کلی را رعایت کنید اما حواستان باشد که این به‌معنای کپی‌برداری محض نیست و خواننده انگیزه‌نامه نباید احساس کند که متن پیش روی او، قبلا به هزار نفر دیگر نیز تقدیم شده است.

مهم‌ترین مواردی که باید در انگیزه‌نامه ذکر شوند، از این قرار هستند:

- نام و اطلاعات تماس با جزئیات؛

- نام و نشانی شرکت و سازمانی که درخواست همکاری با آن را دارید؛

- تاریخ نگارش انگیزه‌نامه؛

- مشخص کردن مخاطب انگیزه‌نامه در قالب آقای/خانم؛

- محتوای درخواست انگیزه‌نامه؛

- عبارات مودبانه و محترمانه تشکرآمیز پایانی نامه؛

- امضا.

(همچنین بخوانید: چگونه یک مصاحبه شغلی مفید انجام دهیم؟)

ساختار نگارشی انگیزه‌نامه

ساختار انگیزه نامه۲ ساختار کلی برای نگارش انگیزه‌نامه وجود دارد:

۱. نوشتن مقدمه، متن نامه و نتیجه‌گیری در قالب ۳ بند؛

۲. نوشتن ۳ تا ۷ بند کوتاه‌تر که در آن‌ها به‌اختصار درباره‌ درخواست شغلی خود صحبت می‌کنید. در این روش بهتر است برای هر بندی که می‌نویسید از ۱ تا ۳ جمله استفاده کنید.

از هر کدام از ۲ ساختار پیشنهادی که استفاده می‌کنید، باید به جذابیت متن دقت کنید.

گام نخست: تعریف مسئله

سعی کنید تمام اطلاعات مربوط به شرکتی را که برای آن تقاضا می‌نویسید، بخوانید و بدانید. باید بفهمید که علت علاقه‌ آن‌ها به جذب نیروی جدید بر اساس چه نیاز و کمبودی است. در این صورت می‌توانید دقیقا به قلب هدف بزنید، از نیاز و خواسته آن‌ها حرف بزنید و راهکارهایی را که در آستین دارید، به‌اختصار مطرح کنید.

با این کار، اعتماد آن‌ها را برای اضافه کردن عضوی جدید جلب می‌کنید. در واقع نشان می‌دهید شما همان قطعه‌ گم‌شده از پازل سازمان آن‌ها هستید که در جست‌وجویش هستند.

گام دوم: پیشنهاد راهکار

باید نشان بدهید که آن‌ها به شما نیاز دارند. پس، از مهارت‌ها، دستاوردها، تحصیلات و تجارب خود بگویید و اجازه بدهید آن‌ها متوجه تطابق شما با نیاز شرکت و سازمانشان بشوند. باید چشم‌انداز جالب توجهی از حضور احتمالیتان برای خوانندگان انگیزه‌نامه ترسیم و تصویر کنید.

گام سوم: نتیجه‌گیری شسته‌ورُفته

در این بخش نیز مانند مقدمه باید با اعتمادبه‌نفس و به‌وضوح از تخصص و میل‌وعلاقه‌تان به حضور در شرکت حرف بزنید. ابراز این علاقه و میل می‌تواند در قالب جملاتی این‌چنینی باشد: «من به‌شدت مایل هستم که نقشی در پیش‌برد اهداف سازمان شما داشته باشم. یا بنده علاقه‌مند هستم که در پیش‌برد اهداف سازمان نقشی داشته باشم و… .»

رعایت موارد عنوان‌شده نشان می‌دهد که شما فردی مشتاق، پرشور و سخت‌کوش هستید.

برای اینکه بهتر متوجه نگارش و ساختار انگیزه‌نامه بشوید، در ادامه، نمونه‌ای از انگیزه‌نامه برای فردی به‌دنبال فرصت شغلی مدیریت توسعه‌ کسب‌وکار، مطرح شده است:

مدیر توسعه‌ کسب‌وکار، عهده‌دار تامین امنیت معاملات و کشف فرصت‌های جدید است. اگر فردی خواستار دریافت چنین پستی در سازمانی است باید دارای این ویژگی‌ها باشد: شایستگی‌ها و مهارت‌های لازم سازمانی، مهارت‌های حل مسئله، روابط عمومی قوی، توانایی ارائه و سخنرانی، مهارت‌های مذاکره، دانش در زمینه کسب‌وکار و هوشمندی تجاری.

مثالی در این زمینه:

نام و نام خانوادگی: ن.ش (در این قسمت اطلاعات تماس‌تان را می‌نویسید)

مدیر توسعه‌ محصول

 

(در این قسمت نیز اطلاعات تماس شرکت مخاطب‌تان را می‌نویسید)

تاریخ: …/…./۱۳۹۶

آقای/خانم …

با مشاهده‌ آگهی شرکت محترمتان برای جایگاه شغلی مدیریت توسعه‌ محصول در سایت… به‌سرعت رزومه‌ خود را ارسال کردم. زیرا بسیار معتقد هستم که مهارت، تخصص و تجربه‌ بنده با این جایگاه شغلی تطابق و هم‌خوانی دارد.

زمینه‌ کاری شرکت… حوزه‌ فناوری و نرم‌افزار است و نیروهایی زبده و بااستعداد در آن فعالیت می‌کنند. همین موضوع انگیزه‌ای برای علاقه‌ من به همکاری با چنین مجموعه‌ای است؛ مجموعه‌ای که ارزش سخت کوشی و نخبه‌پروری را به‌خوبی می‌داند و این موضوع در نتایج آن نمایان است.

در خلال ۶ سال تجربه‌ فعالیت در حیطه‌ مدیریت توسعه‌ کسب‌وکار، مهارت‌ها و دستاوردهای بنده می‌تواند همراه با سخت‌کوشی، رعایت اخلاق کاری و توجه به استانداردها و معیارها با مجموعه‌ کاری شما هماهنگ شود.

مهارت‌ها و زمینه‌ کاری بنده در موقعیت‌های شغلی سابقم به این شرح است:

- توانایی و مهارت توسعه‌ تیمی پویا و منسجم؛

- تمرکز بر اهداف مشخص و تلاش و اطمینان یافتن از تحقق اهداف؛

- درک اهمیت مدیریت روابطی مستحکم با ارباب رجوع.

سوابق و رزومه کاری بنده در پیوست تقدیم شده و در آن مهارت‌ها، تجارب و تحصیلاتم قید شده است. از ملاحظه و توجه شما کمال تشکر را دارم و امیدوارم این ارتباط منجر به همکاری سازنده شود.

سپاس و تشکر

ن.ش

(هم‌چنین بخوانید: چگونه یک رزومه خوب بنویسیم؟)

منبع

برچسب‌ها: انگیزه‌نامهاستخدامکسب‌و‌کارسوابق و رزومه کاری
به اشتراک بگذارید: تلگرام توییتر لینکدین لینک کوتاه:

درباره تحریریه نوپانا

نوپانا وب‌سایتی برای بررسی و تحلیل آخرین رویدادهای زیست‌بوم کسب‌و‌کارهای نوپا و کارآفرینی است. این وب‌سایت با هدف ترویج فرهنگ کارآفرینی، حمایت از زیست‌بوم استارت‌آپی و افزایش آگاهی مخاطبان در زمینه‌های مربوطه فعالیت می‌کند.