چگونه برند خود را در ذهن مشتری، ماندگار کنیم؟
کلید پیروزی در رقابت بازار؛ ۷

چگونه برند خود را در ذهن مشتری، ماندگار کنیم؟

توسط تحریریه نوپانا | ۱۳۹۶/۰۸/۲۹ - ۱۰:۰۰ | ۸ دقیقه

دلیل تمایز یک برند از دیگران و ماندگار شدن در ذهن مشتریان، شناخت مخاطبان و نحوه‌ ارائه‌ هوشمندانه محصول است.

نوپانا: نکته‌ای که شما را از سایر برندها متمایز می‌کند، محصولی نیست که به فروش می‌رسانید. اینکه چگونه و چرا کسب‌و‌کار شما چنین محصولی تولید می‌کند، دلیل تمایز شما از رقبایتان است. رسیدن به تمایز واقعی چالش‌برانگیز است؛ اما با داشتن ایده‌ها، نوآوری‌ها و استفاده از منابعی که محصولات و خدمات جدیدی به بازار عرضه کنند، می‌توان کاری کرد که برند، اعتبار خود را در بازار افزایش دهد. شما چگونه برند خود را از دیگران متمایز می‌کنید؟

مطمئنا می‌دانید که عرضه‌ یک محصول جدید کافی نیست و برای متمایز کردن یک برند کارهای بیشتری باید انجام شود. تغییرات بازار و صنعت از جمله مشکلات بزرگی هستند که برندها با آن روبه‌رو هستند و یک محصول نمی‌تواند به‌تنهایی تمام آن‌ها را از بین ببرد.

هدف هر کسب‌و‌کار این است که برند خود را از رقبا جدا کند و بکوشد که مشتری‌ها به‌طور طبیعی به محصولات جذب شوند. یک برند نباید تنها تلاش کند که با استفاده از نوآوری، محصول یا خدمات جدید عرضه کند؛ بلکه باید تعهد خود را به استفاده از نوآوری در تولید محصولات و پشتیبانی از مشتری‌ها نشان دهد.

دلیل تمایز برند شما از دیگران نه‌تنها باید در محصولات و خدمات قابل مشاهده باشد؛ بلکه باید جزئی از شخصیت برند شما شود و همچنین نحوه‌ تعامل شما با مشتری‌ها و معرفی کسب‌و‌کار شما به دنیا را تعریف کند.

brand personality

امکانات جدید و مدرن برای تمایز

به‌عنوان مثال بخش استوری شبکه‌های اجتماعی را در نظر بگیرید. در پاییز سال ۲۰۱۳ اسنپ‌چت ویژگی جدید استوری را به اپلیکیشن خود اضافه کرد؛ به این صورت که کاربران می‌توانستند عکس یا ویدئویی را با دیگران به اشتراک بگذارند که بعد از گذشت ۲۴ ساعت پاک می‌شد. بعد از مدتی اینستاگرام و فیسبوک نیز این ویژگی را به اپلیکیشن خود افزودند و امکان به اشتراک گذاشتن ویدئوی پخش زنده را نیز برای کاربران مهیا کردند. تنها یک پلتفرم توانست این ویژگی را به محبوبیت برساند و دیگران در استفاده از آن شکست خوردند.

امروزه کاربران اینستاگرام بیشتر از کاربران اسنپ‌چت از استوری استفاده می‌کنند. کاربران فیسبوک نیز به‌ندرت از این ویژگی بهره می‌برند. چه چیزی باعث شد که اینستاگرام در استفاده از استوری‌ها موفق شود؟ دلیل موفقیت این است که آن‌ها مخاطبان خود را می‌شناسند و می‌دانند چرا باید امکانات جدید را به پلتفرم خود اضافه کنند.

کاربران به این دلیل از اینستاگرام استفاده می‌کنند که بتوانند از طریق محتوای تصویری با یکدیگر در تعامل باشند و خبرهای جدید را دریافت کنند. بنابراین به اشتراک گذاشتن تصویر در اینستاگرام یک موضوع بدیهی برای کاربران است و به استوری به چشم یک روش خلاقانه و جدید برای انتشار عکس‌ها نگاه می‌کنند و همین موضوع باعث موفقیت آن شده است.

به عبارت دیگر اینستاگرام موضوعی که در آن بهترین است را پیدا کرد و آن را تقویت کرد. اما از طرف دیگر فیسبوک نتوانست در استفاده از استوری موفق عمل کند. آیا یک برند می‌تواند استفاده از امکاناتی که دلیل اصلی استفاده کاربران هستند را به صفر برساند؟ بله چنین کاری امکان‌پذیر است؛ اما باعث از بین رفتن ویژگی‌هایی می‌شود که طی این چند سال روی توسعه‌ آن کار کرده‌اند.

تا به حال بارها و بارها پیش آمده است که شاهد چنین موضوعی باشیم؛ اینکه یک ایده‌ بزرگ توسط تعداد زیادی از شبکه‌های اجتماعی مورد استفاده قرار می‌گیرد. برندهایی می‌توانند متمایز شوند که زمان بگذارند و مشتری‌های خود را بشناسند. اینکه بدانند آن‌ها به دنبال چه چیزهایی هستند و با توجه به این موضوع ویژگی‌های جدیدی به محصول یا خدمات خود اضافه کنند. به‌عنوان مثال اینستاگرام روش‌های جالبی برای به اشتراک‌گذاری عکس ارائه می‌دهد و آمازون راحتی را برای مشتری‌های خود به ارمغان می‌آورد.

brand

بازگشت به ریشه‌ها

متمایز کردن برند کار سختی است؛ مخصوصا اگر ندانید دقیقا کدام ویژگی شما را از دیگران متمایز می‌کند. اگر شما هم در چنین شرایطی قرار دارید، به مشتری‌های خود نگاه کنید. چه چیزی باعث شده است که مشتری‌ها به جای خرید کردن از شما سراغ رقبایتان می‌روند؟ آیا تسهیلاتی که در فروش آنلاین خود ارائه می‌دهند دلیل چنین موضوعی است؟ اگر پاسخ مثبت است باید این موضوع در مرکز توجه قرار بگیرد. دلیل اصلی مشکل را پیدا کنید و سپس به دنبال راه‌حل آن باشید.

فراموش نکنید که این رویکرد باید با بررسی دقیق همراه باشد. اگر می‌خواهید برند خود را از دیگران متمایز کنید، باید این موضوع را دائما مورد بررسی قرار دهید که آیا مشتری‌های درست را مورد هدف قرار داده‌اید یا خیر.

داشتن یک دانش پایه از مشتری‌ها اجازه می‌دهد که ببینید آیا در مسیر درستی در بهبود روابط خود با مشتری‌ها قرار دارید یا خیر. به جای تلاش برای ساختن یک محصول آینده‌دار یا ارائه‌ سریع‌ترین خدمات، به این فکر کنید که کدام موضوعات ریشه‌ای باعث تمایز شما از دیگران می‌شود.

نوآوری واقعی این است که برند خود را طوری بسازید که از همه نظر خاص باشد. بنابراین روی پیدا کردن دلیل تمایز خود تمرکز کنید و با بهره‌گیری از این موضوع، برندی بی‌همتا داشته باشید.

(همچنین بخوانید: ارزان‌فروشی، فروش مداوم شما را تضمین می‌کند)

منبع

برچسب‌ها: برندسازیمتمایز کردن برندبرندینگنوآوریمحصولخدماتکسب‌وکاررقابتمشتریشناخت مشتریشخصیت برند
به اشتراک بگذارید: تلگرام توییتر لینکدین لینک کوتاه:

درباره تحریریه نوپانا

نوپانا وب‌سایتی برای بررسی و تحلیل آخرین رویدادهای زیست‌بوم کسب‌و‌کارهای نوپا و کارآفرینی است. این وب‌سایت با هدف ترویج فرهنگ کارآفرینی، حمایت از زیست‌بوم استارت‌آپی و افزایش آگاهی مخاطبان در زمینه‌های مربوطه فعالیت می‌کند.