در تصمیم‌گیری‌، حرفه‌ای عمل کنید
راهکارهای انتخاب بهترین تصمیم؛ ۸

در تصمیم‌گیری‌، حرفه‌ای عمل کنید

توسط مژده زینالی | ۱۳۹۶/۰۸/۲۶ - ۱۰:۰۰ | ۴ دقیقه

تصمیم‌گیری یک مهارت مهم و چالش‌برانگیز است و با داشتن آگاهی از عوامل موثر بر تصمیم‌گیری می‌توانید تصمیمات درست‌تری بگیرید.

نوپانا: تصمیم‌گیری یک مهارت مهم و چالش‌برانگیز است. برای خیلی از افراد تصمیم‌گیری کار دشواری است و اکثر اوقات هنگام تصمیم گیری دچار مشکل می‌شوند که این موضوع اصلا خوب نیست.

در این مطلب قصد داریم عواملی را که می‌توانند تصمیمات شما را تغییر دهند، بررسی کنیم.

تعداد دفعات تصمیم‌گیری

به گزارش نوپانا، همه ما در طول روز تصمیمات زیادی می‌گیریم. این تصمیمات حتی اگر ساده و کوچک باشند ذهن ما را درگیر و به تدریج آن را خسته می‌کنند. با هر تصمیمی که می‌گیرید مقداری از قدرت تصمیم‌گیریتان کاهش می‌یابد و شاید در انتهای روز حتی نتوانید یک تصمیم ساده بگیرید.

این کاهش انرژی در ذهن کم است و شاید برای شما قابل احساس نباشد اما تاثیر زیادی بر تصمیم‌گیری‌هایتان دارد. پس برای اینکه قدرت تصمیم‌گیریتان را در طول روز حفظ کنید سعی کنید از گرفتن تصمیمات کوچک خودداری کنید و انرژی آن را ذخیره کنید. برای مثال می‌توانید از شب قبل لباس مورد نیاز فردا را آماده کنید تا صبح هنگام سرکار رفتن نیازی به تصمیم‌گیری نداشته باشید.

خشم

خشم به میزان متعادل ممکن است مفید باشد اما قطعا خشم بیش از حد بر تصمیمات شما اثر منفی می‌گذارد. خشم زیاد باعث می‌شود نتوانید به درستی روی موضوع تمرکز کنید و تصمیم اشتباهی بگیرید. در کل زمانی که با احساسات شدیدی درگیر هستید نمی‌توانید به درستی از مهارت‌های تصمیم‌گیری خود استفاده کنید. پس بهتر است برای اینکه تصمیم درستی بگیرید کمی صبر کنید و خشمتان را کاهش دهید.

غم و اندوه

وقتی ناراحت هستیم امیدمان به زندگی کم می‌شود و گاهی اوقات حتی تمایلی برای رسیدن به آرزوها و اهدافمان نداریم. در این مواقع قطعا نمی‌توانیم تصمیمات درستی بگیریم و دچار اشتباه خواهیم شد.

اطلاعات زیاد

گاهی اوقات داشتن اطلاع زیاد از موضوعات برای ما تناقض به وجود می‌آورد، باعث سردرگمی می‌شود و تصمیم‌گیری را سخت می‌کند. برای رفع این مشکل باید اطلاعاتتان را دسته‌بندی کنید و ببینید کدام یک از آن‌ها مهم‌تر هستند و چرا مهم‌تراند.

 (همچنین بخوانید: بهره‌وری شغلی خود را قربانی این سه اشتباه نکنید)

برچسب‌ها: تصمیم‌گیریخشمروانشناسی
به اشتراک بگذارید: تلگرام توییتر لینکدین لینک کوتاه:

درباره مژده زینالی

مژده زینالی

مژده زینالی، دانش‌آموخته رشته مهندسی پزشکی است. او از سال ۱۳۹۳ مسئولیت واحد زبان‌های خارجی را در باشگاه‌های مهندسی پزشکی دانشگاه‌های آزاد عهده‌دار بوده و تاکنون مقالات متعددی را در زمینه‌های پزشکی و فناوری‌های نوین، در این عرصه منتشر کرده است.