هوش مصنوعی، نیمی از مشاغل را تا ۲۰ سال آینده تصاحب می‌کند
ربات‌هایی که کارها را بهتر انجام می‌دهند؛ ۸

هوش مصنوعی، نیمی از مشاغل را تا ۲۰ سال آینده تصاحب می‌کند

توسط محمد طالبیان | ۱۳۹۶/۰۸/۲۲ - ۱۷:۰۰ | ۵ دقیقه

تحقیقات دانشگاه آکسفورد نشان می‌دهد که در ۲۰ سال آینده چیزی حدود ۴۷درصد شغل‌های فعلی آمریکا به ربات‌های مبتنی بر هوش مصنوعی می‌رسد.

نوپانا: تحقیقات دانشگاه آکسفورد نشان می‌دهد که در ۲۰ سال آینده چیزی حدود ۴۷درصد شغل‌های فعلی آمریکا به ربات‌های مبتنی بر هوش مصنوعی‌ می‌رسد. جف هس رهبر «مردم و تشکل‌های آمریکا» در این رابطه با سی‌ان‌بی‌سی گفت‌وگویی داشته و اعلام کرده است که جایگزینی‌ کارکنان با ربات‌ها همین حالا روند خود را آغاز کرده است. ایلان ماسک، موسس کمپانی‌های تسلا و اسپیس‌ایکس، نیز در مصاحبه‌ای به این مسئله اشاره داشته است که «مطمئنا در آینده شاهد کاهش مشاغل هستیم. دلیل اصلی این موضوع نیز به ربات‌ها ارتباط دارد که کارهای ما را بهتر از خودمان انجام می‌دهند.» ماسک حتی پا را فراتر گذشته است و زندگی انسان‌ها را با پیشرفت هوش مصنوعی‌ در خطر می‌بیند.

جان کرایان، میلیونر و مدیرعامل بانک دوچه، نیز اعتقاد دارد تکنولوژی در آینده‌ای نزدیک‌تر از آنچه فکر می‌کنیم باعث کاهش مشاغل انسان‌ها می‌شود. به گفته کرایان، بانک دوچه در حال حاضر ۹۷ هزار کارمند دارد که نیمی از آن‌ها در آینده با ربات‌ها جایگزین می‌شوند. کرایان در ادامه توضیح می‌دهد که «ما بیش از حد کارها را به صورت دستی انجام می‌دهیم و همین موضوع درصد خطا را بالا برده و کیفیت را کاهش می‌دهد. کارهای بسیاری در زمینه مکانیزه کردن وجود دارد که باید انجام دهیم.»

صحبت‌های کرایان البته تنها براساس احتمالات نیست. در انتهای سال ۲۰۱۵ میلادی بود که بانک دوچه از برنامه بازسازی پنج ساله خود برای حذف ۹ هزار کارمندش رونمایی کرد. تاکنون چهار هزار شغل در این بانک حذف شده‌اند و تکنولوژی به کرایان اجازه می‌دهد که در آینده، این روند را ادامه دهد. زمانی که فایننشال تایمز از کرایان درباره میزان شغل‌هایی که در آینده حذف می‌شوند سوال کرد، مدیرعامل بانک دوچه گفت: «عددی بزرگ!».

همچنین در سپتامبر گذشته کرایان اعلام کرد بسیاری از حساب‌داران بانک تحت هدایت او به وسیله تکنولوژی‌های ساده از کار برکنار می‌شوند. کرایان اعتقاد دارد که بسیاری از آن‌ها تنها نقش یک شی در سر کار را داشتند! بیل گیتس و مارک زاکربرگ اما در مقابل اعتقاد دارند که مردم نباید نسبت به پیشرفت هوش مصنوعی واکنشی منفی نشان دهند و تمامی صحبت‌ها درباره حذف مشاغل، بزرگ‌نمایی است. البته کرایان در بخش دیگری از صحبت‌های خود توضیح داده است که مطمئنا کارمندهای خود را در مشاغل دیگر به کار می‌گیرد اما واقعیت ماجرا این است که نهایتا تعداد زیادی از آن‌ها بیکار می‌شوند.

 منبع

برچسب‌ها: هوش مصنوعیتکنولوژیفناوریبیکاریمشاغل
به اشتراک بگذارید: تلگرام توییتر لینکدین لینک کوتاه:

درباره محمد طالبیان

محمد طالبیان

محمد طالبیان، دانش‌آموخته رشته مهندسی سخت‌افزار، فعالیت خود را از سال ۱۳۸۷ به‌صورت جدی در نشریات و رسانه‌های آنلاین حوزه فناوری و بازی‌های ویدئویی شروع کرد. او در حال حاضر، دبیر چند سرویس روزنامه و مجله سراسری و سردبیر وبسایتی مرتبط با بازی‌های ویدئویی است.