اتحادی که دنیای سخت‌افزار و هوش مصنوعی را تکان خواهد داد
همکاری شرکت اینتل و ای‌ام‌دی؛ ۸

اتحادی که دنیای سخت‌افزار و هوش مصنوعی را تکان خواهد داد

توسط نیما ذبیح‌اله‌زاده | ۱۳۹۶/۰۸/۲۲ - ۱۳:۰۰ | ۳ دقیقه

شرکت‌های اینتل (intel) و ای‌ام‌دی (AMD)، ۲ غول سازنده پردازنده‌های برتر دنیا، قصد تولید چیپست مشترک جدیدی دارند که امکانات بسیار خوبی در اختیار توسعه‌دهندگان هوش مصنوعی می‌گذارد.

نوپانا: ۲ رقیب دیرینه‌ دنیای پردازنده‌های کامپیوتری، قصد دارند برای ساخت یک چیپ مشترک متشکل از پردازنده‌ ساخت اینتل و واحد گرافیکی ساخت (AMD)، پس از گذشت تقریبا سه دهه با یکدیگر همکاری کنند. این خبری بود که چندی پیش در رسانه‌ها منتشر شد و سخنان رئیس شرکت انویدیا (nvidia) در مراسم ارائه گزارش مالی خود در سه‌ماهه‌ سوم سال ۲۰۱۷  که واکنشی به این همکاری بود آن را تایید کرد.

چیپ مذکور که به‌گفته‌ مقامات ۲ شرکت، تکاملی بر تراشه‌های نسل هشتم سری H اینتل خواهد بود، قرار است در لپ‌تاپ‌های سبک و باریک استفاده شود و توانایی اجرای قابل قبول بازی‌های روز را خواهد داشت. این موضوع از آن جهت دارای اهمیت است که اینتل و (AMD) هر ۲ پردازنده‌های مجهز به واحد پردازشی گرافیکی مجزا را در گذشته تولید کرده‌‌اند یا همین حالا در دست تولید دارند.

اما مسئله فراتر از این‌ها خواهد رفت و داستان به همینجا ختم نمی‌شود. همکاری اینتل با (AMD) پیامد‌هایی را نظیر افزایش توان پردازشی، کاهش هزینه‌ها و به تبع آن پیشرفت هوش مصنوعی دارد. 

چیپست جدیدی که این ۲ شرکت با همکاری یکدیگر می‌خواهند تولید کنند، مجهز به بوستر پردازش تصویر از طرف شرکت اینتل و بوستر ماشین لرنینگ از طرف شرکت (AMD) است. این خبر بسیار خوبی برای توسعه‌دهندگان حوزه هوش مصنوعی در دنیا است. اما باز‌هم ماجرا به این جا محدود نمی‌شود. خبر خوشی برای گروه‌های توسعه‌دهنده بزرگ هم وجود دارد. اینتل و (AMD)  برای توسعه این چیپ‌ها نیز برنامه‌های بلندمدتی را تبیین کرده‌اند و انتظار می‌رود در آیند شاهد جهش عمده‌ای در زمینه هوش مصنوعی به کمک این ۲ شرکت باشیم.

(همچنین بخوانید: پرواز دسته‌جمعی پهپادها)

برچسب‌ها: هوش مصنوعیاینتلAMDتکنولوژیفناوریپردازنده‌های کامپیوتریسخت‌افزار
به اشتراک بگذارید: تلگرام توییتر لینکدین لینک کوتاه:

درباره نیما ذبیح‌اله‌زاده

نیما ذبیح‌اله‌زاده

نیما ذبیح‌اله‌زاده، دانش‌آموخته مهندسی پزشکی است. او از سال ۱۳۹۳ به عنوان دبیر باشگاه‌های مهندسی پزشکی دانشگاه آزاد انتخاب شده و تاکنون نشریات وگروه‌های دانشجویی زیادی را در این رشته سامان بخشیده است. او هم‌اکنون رهبری استارت‌آپ MacZooo mirror را به‌ عهده دارد.